Det pågår en fullständigt mördande kamp om att bli först ut med inkjetbaserade tryckpressar. Med sin installation hos Logica blev Océ först i Norden med den nya generation inkjetskrivare i hastighet som offset.
– Enligt vår affärsplan ska vår Océ JS1000 årligen kunna producera 100 miljoner A4-sidor i färg för oss, berättar Peter Gerdes, som är senior manager för utskrifter inom Logica. Det är nästan 20 000 unika färgsidor i timmen, dygnet runt. Vi kan konstatera att digitaltryck nu går upp i helt andra volymer än vi tänkt i tidigare och ner till prisnivåer som möjliggör att så småningom skriva ut allt i färg.
Tre produktionssajter
Logica har tre produktionssajter. En i Sverige, En i Finland och en i Portugal. Därutöver har de täta samarbeten i andra länder.
Logica specificerar att de hjälper sina kunder både med att förkorta processen från ordermottagning till fakturering och med att hantera inkommande fakturor på ett rationellt sätt.
– Det senare sköts genom att all post som avsändaren tror går till mottagaren, egentligen hamnar hos Logica som öppnar och scannar posten och därefter distribuerar den elektroniskt.
– Utskrifterna av 440 miljoner A4-tryck görs i en anläggning vid E4:an strax söder om Stockholm. Här producerar vi i stordrift och kuverterar också sammanlagt 150 miljoner årliga försändelser.
– De elektroniska utskicken, inklusive 300 miljoner e-postmeddelanden, har i dag passerat de postala. E-fakturorna består dock ännu inte av mer än 60 miljoner av de totalt 500 miljoner sidor vi årligen producerar.
– För två år sedan installerade vi Océs programvara Prisma Audit, som läser av streckkoder på varje färdig försändelse för optimal säkerhet i kuverteringsprocessen. Det har varit ett fantastiskt hjälpmedel ihop med våra Kern kuverterare. Det händer inga incidenter när vi har Datamatrix koder på försändelsen. Av våra 150 miljoner årliga försändelser, kan antalet felaktiga försändelser räknas på den ena handens fingrar.
Stort kliv uppåt
– Allt som körs i nya Jetstream 1000 kommer inte initialt att vara i färg. Men målbilden är att allt som körs i den ska vara i färg. I år skulle jag tro att vi kommer upp i att fem procent av produktionen blir i färg.
– Bidragande till det är också att ett stort försäkringsbolag sedan 1 mars lämnat över sin produktion till oss. De kommer bort från alla förtryckta blanketter och arkproduktion. Vi kör i rulle och det är betydligt mer rationellt. Vår nya möjlighet till färg ger också en mycket smidigare produktion. Dessutom orkar vi med kostnader för logistiklösningar, vilket hade varit tufft för en enskild av våra kunder att orka dra på egen hand, säger Peter Gerdes. Produktionsansvariga Stefan Åström fyller i:
Vill att allt i färg blir AFP
– Vi håller på med mjukvaruinstallationer för att hjälpa våra kunder att slå ihop olika filformat, exempelvis PDF, PCL, XML, AFP – för att ta ut allting som AFP i färg.
– Målbilden är att allt ska vara i AFP. Vi har sett på vissa färgproduktioner att även om vi har rätt cmyk-koder så blir det inte alls som det ska. Så det krävs mycket tester innan produktion.
Vi ville ha färg
– Det startade med att vi ville ha färg. Våra befintliga kunder och marknaden i övrigt har länge pratat om färg. Men det har varit just prat och har inte kommit så mycket längre. Vi hade ett antal stora kunder som ville att vi skulle hjälpa dem med färg.
– Det har funnits två drivande funktioner. Det ena är att hjälpa genom att låta budskap åka gratis på redan betald försändelse. Och den andra är att kunna slå samman många olika transaktionsfiler för att komma åt lägre portokostnad – att köra i en ström. Med det senare menas att vi blandar filer från olika avsändare så att all post kommer ut i rätt ordning, oavsett vem som är avsändare.
– Tekniskt sett är det lätt ordnat. Istället för att ha ett förtryckt kuvert och sedan fönster som visar mottagarens adress, så använder vi kuvert med två fönster och visar avsändarens logotyp och adress i det andra fönstret. Kuvertkostnaden ökar bara med ett par procent genom att gå över till tvåfönsterlösning och blir mindre än med förtryckta kuvert.
Varför valdes inkjet?
– Inkjet kom vi fram till genom att titta på kostnaden för att producera med toner jämfört med ink, säger Peter Gerdes. Alternativen med toner skulle klara ungefär samma volymer. Så det var inte det som var avgörande. Kvaliteten var också klart som tusan att vi gick grundligt igenom. Vi upplevde att ink var kvalitetsmässigt minst i nivå med toner. Kvar fanns då priset, som är lägre för ink.
– Inkjet är dock extremt pappersberoende. Du får väldigt olika resultat, beroende på vilket papper du stoppar in. Papper och de perforeringar som vi använder . har krävt mycket tester
– Vi har nu bytt papper och använder Modo Preprint från Husum som standardpapper. Vi kommer att erbjuda ett högkvalitativt papper för de kunder som vill ha det.
Upphandlingen
– Upphandlingen började i maj-juni i fjor. Det blev head-to-head mellan Xerox och Océ. Vi specificerade inte teknik och Xerox hade inget ink-alternativ. Océ vann på pris.
– Vi tittade inte på HP, beroende på brist på lokal servicenärvaro. De hade heller inga installationer som vi kunde titta på. Det var inget alternativ vid den tidpunkten.
– Från upphandling till installation gick sedan ett halvår. Orsaken till det var att vi ville avvakta tills JetStream 1000 maskinen kom och vi ville inte ha första exemplaret.
– Maskinen levererades i mitten av februari och de första testerna kunde göras två veckor senare. Den största komponenten väger 5,5 ton,vilket medförde vissa bekymmer att få in den i vår produktionsanläggning eftersom vår produktion står på datagolv. Vi fick bygga ett helt nytt golv – fast det hade vi nog gjort ändå, eftersom det förra var gammalt. Det gav oss samtidigt ett gyllene tillfälle att uppdatera logistiken i produktionsflödet. Det gjorde vi nu, för att ytterligare effektivisera flödet.
– Så runt månadsskiftet februari/mars var maskinen installerad. Under mars körde vi sedan kvalitets- och hållbarhetstester. Det första skarpa jobbet kördes först i mitten av april. Vi testade jättemycket papper, perforeringar etc. Océ genomförde testerna tillsammans med vår personal.
– Nu i mitten av maj närmar vi oss ett leveransgodkännande.
Utbildar säljarna
– Nu ska säljarna kompetensförflyttas. Marknadskommunikation, sälj och produktion måste förändras och anpassas till möjligheterna med färg. Det vi diskuterar med våra kunder är effektiv affärskommunikation. Nu hjälper vi dem att highlighta mer genom färg. Vi har gjort ett antal säljutbildningar tillsammans med Océ, som varit här med experter från Tyskland, Holland och Norge. Engelbert Stranegger från Tyskland, Svein Moe Ihler från Norge och Arjen Goldsmidt från Holland har lärt oss mycket på marknadssidan.
– Arjen har belyst hur färg beter sig i olika sammanhang och vilka resultat det ger vår kund. Denne har ofta en grafisk byrå, som utformar budskapet.. Arjen har talat mycket om vilka färger som är svåra att återge med bläck och hjälpt oss med det, så att vi kan styra resonemangen.
Underhållskostnad
– Vi bedömer att det krävs 0,2 mans betjäning vid svartvit produktion och 0,5 vid färg. Färgmaskinen kräver också underhåll en timme per dygn. För underhållet har vi Océ på plats under dagtid. Vi har ett Service Level Agreement som definierar för var och en av våra maskiner hur mycket de ska kunna producera. Jetstream 1000 har vi köpt på 60 månader och har därefter möjlighet att förlänga årsvis. Vi betalar per klick och köper sedan färgen separat..
– I Jetstream 1000 krävs också bemanning vid start av ett nytt jobb. Detta för att spraya munstycken. Och maskinen ska inte stå på under helgerna.
– Det tar tid att byta papper. 45 minuter krävs för att dra ny bana genom hela maskinen. Så det blir mycket avgörande att vi inte får banbrott i maskinen och tvingas dra om banan. Vid byte från en pappersrulle till nästa, limmas bara nästa rulle fast på föregående och dras genom maskinen.
– Det som tillkommer med färg är att du måste ha en löpande kvalitetskontroll så att du visuellt kan se att färgen bibehålles enligt grundstrukturen. Eftersom rullen går så snabbt, kan man inte se på det färdiga trycket. Istället fotograferas banan och bilderna fryses på skärm.