Förprovtryck för förpackningar

PUBLICERAD: 23 maj 2010
UPPDATERAD: 23 maj

epson_390Epson är mest kända för att inrikta sig på fotosidan och ”finare” utskrifter. Således har de aldrig varit med i volymracet. Men det innebär inte att företaget hittar nya nischer. Det har man gjort med senaste Epson WT7900. Det är en storformatare som riktar sig till förpackningsbranschen i allmänhet och flexotryckarna i synnerhet.

WT7900 är en särskilt anpassad förprovtrycksskrivare som klarar flera olika plast- och filmmaterial. Epson har tagit fram fem plastmaterial och fler är på väg.

I dagsläget finns det krympfilm som går att applicera på de flaska eller förpackning som materialet ska sitta på. Det finns även självhäftande film och en metallicfilm för bland annat frysprodukter och chipspåsar. Slutligen har Epson även tagit fram Clear Proof och Crystal Clear, två mer generiska förpackningsmaterial för förprovtryck och dummies. Clear Proof finns i 17 eller 24 tum.

24-tumsskrivaren arbetar med K3-bläck i sex färger (CMYK + grön & orange) samt vitt. Det intressanta med det egenutvecklade vita bläcket är att det består av ett slags runda bubblor som reflekterar det vita ljuset.

– Det fina med det nyutvecklade bläcket är att det är kalibrerbart via programvaran från GMG, säger Thomas Lundgren på NI, som är ÅF för Epson-skrivaren. Det innebär fler möjligheter att få till exakta förprovtryck.

Epson WT7900 har ett listpris på cirka 80 000 kronor. Skrivaren är på väg ut på den svenska marknaden.

PÅ BILD: Thomas Lundgren, Network Innovation och Richard Garp, Epson Sverige.

Senaste nytt

Allt i en mässhall under Sign&Print Scandinavia

Boka in den 7–9 oktober 2025 i kalendern redan nu. Då är det återigen dags för den största mässan och mötesplatsen i den grafiska branschen: Sign&Print Scandinavia på Kistamässan i Stockholm.

SPS kollage
Allt i en mässhall under Sign&Print Scandinavia

SPG erövrar nytt tryckeri

40 anställda får gå när produktionen flyttas.

Screenshot
SPG erövrar nytt tryckeri

Bording gör miljonförluster

Bording har beslutat att lägga ner stora delar av sin produktion i Sverige, vilket Sign&Print tidigare rapporterat om. Nu har siffrorna för 2024 släppts och bolaget visar en förlust på nästan 4,9 miljoner kronor.

1750154275161
Bording gör miljonförluster

Nu är utomhusreklam mätbart

Inbyggda 3D-sensorer kan tillsammans med AI-analys mäta hur många som passerar både tryckt och digital utomhusreklam och hur länge de tittar.

Skärmavbild-2025-07-01-kl.-10.33.07
Nu är utomhusreklam mätbart

Läs vidare

Livet på en pinne för Epson: Lanserar ny fotoskrivare

Epson lanserar en ny foto- och fine-artskrivare som ska höja standarden för användbarhet och kvalitet. Den nya A2-skrivaren är utformad för att uppfylla kraven hos professionella fotografer.

Epson-fotoskrivare
Livet på en pinne för Epson: Lanserar ny fotoskrivare

V-TAB köper KB-MEDIA

Halländska digitaltryckeriet KBMEDIA uppgår i V-TAB men kommer finnas kvar som eget varumärke. Förhoppningen är en stark fullserviceaktör i regionen.

v-tab kbmedia
V-TAB köper KB-MEDIA

ZetaDisplay köper österrikiskt digitalt skyltföretag

Det digitala skyltföretaget ZetaDisplay gör ännu ett storförvärv i och med köpet av Österrikiska Peakmedia. Malmöföretaget vill vara drivande i konsolideringar på den europeiska marknaden inom digital signage.

ZetaDisplay-web
ZetaDisplay köper österrikiskt digitalt skyltföretag

System för att automatisera produktionen

Automation, framtidssäkring och digitalisering står i fokus i Omikais monter. Företaget erbjuder ett molnbaserat ERP-system specialiserat för tryck- och förpackningsbranschen.

Omikai
System för att automatisera produktionen