Smart lösning för att avslöja förfalskningar

PUBLICERAD: 17 augusti 2010
UPPDATERAD: 14 november

web_opurManroland har i samarbete med flera tyska aktörer tagit fram en lösning för att avgöra om en produkt och dess förpackning är falsk eller äkta. Enligt företaget ska det gå att avgöra med en vanlig mobilkamera.

Projektet heter O-PUR och sponsras av den tyska federala myndigheten för forskning och teknik. Syftet är att kunna garantera äkthet och spårbarhet hos produkter som läkemedel.

Den grafiska branschen har flera metoder för att skydda ett varumärke. Det finns särskilda färger, prägling, lack och andra effekter gör det svårare att kopiera en äkta förpackning. Men det är inte omöjligt att göra kopior.

O-PUR baseras på en tvådimensionell ”kod” som bara mäter tre millimeter. Varje ark som används i produktionen får en sådan kod i tryckprocessen, vilket gör varje ark unikt. Alla koder dokumenteras på bild genom en höghastighetskamera som monteras i tryckpressen.

Alla koder lagras i en central databas och därmed kan varje förpackning identifieras. Det görs genom att en användare tar en bild på koden med sin mobilkamera, laddar upp bilden på en webbplats och kan få bekräftat att varan är äkta.

O-PUR ska även gå att använda på andra material som metall, plast, trä och läder.

Senaste nytt

Faktorer för framgång: färg, fart och flexibilitet

Marabu tror starkt på sitt nya storformatsmärke Liyu. En av fördelarna är flexibiliteten i hur man kan utrusta maskinerna för stora volymer eller spännande bläckuppsättningar. Men finns det intresse för neon och fluorescerande färger? 

FotoJet---2025-11-12T143615.355
Faktorer för framgång: färg, fart och flexibilitet

Braille är en intressant nischmarknad

Braille – eller punktskrift, som läses med fingrarna av synskadade – kan i princip produceras av vilken UV-skrivare som helst som kan lägga färg i flera lager.

DCS_01
Braille är en intressant nischmarknad

Förvärv: Antalis styrker sin position inom textiltryck

Antalis köper nederländska Texo Trade Services.

tts-banner
Förvärv: Antalis styrker sin position inom textiltryck

Rekordstark period för Billes Tryckeri: "All time high"

Billes tryckeri i Mölndal har stark vind i seglen. Det senaste året har de investerat stort i bland annat den nya hybrida storformatsskrivaren från Fujifilm som ökat kapaciteten markant. Idag har Billes den enda Eurosize offsetpressen i Norden som används för att trycka affischer för kollektivtrafiken i Sverige, Norge och Danmark.

BillesDSC_1958
Rekordstark period för Billes Tryckeri: ”All time high”

Läs vidare

Canon utvecklar sitt partnerkoncept

Canon Svenska signalerar stora förändringar:
✔️Franschisemodellen avvecklas ✔️Ny partnerstruktur ✔️Fokus på tillväxt

Christer Byfors -43
Canon utvecklar sitt partnerkoncept

Webbinarium: Därför är toner­teknologi här för att stanna

Torsdagen den 13 november kl. 09.00 (CET) arrangerar Xeikon ett kostnadsfritt webbinarium på engelska med titeln "Why is toner technology here to stay for label and packaging printing". Webbinariet arrangeras i samarbete med vår systertidning Packnews.

Frank-Jacobs-900x600-1
Webbinarium: Därför är toner­teknologi här för att stanna

Två nya delmässor får premiär på Fespa i Barcelona

I maj nästa år hålls Fespa. Mässan har temat ”The place for experts” som ska betona Fespa som global mötesplats för expertis, affärsutveckling inom tryck och visuell kommunikation. I veckan presenterades två nya delmässor som kommer lanseras i Barcelona.

FotoJet---2025-11-05T132301.202
Två nya delmässor får premiär på Fespa i Barcelona

Här är vinnarna i Publishingpriset – och tryckerierna bakom

Under tisdagen hölls Publishinggalan på Berns Salonger i Stockholm. Bland annat vinner Elanders pris för sin egentryckta årsredovisning. Här är alla vinnare där det framstår vem som tryckt bidragen.

Berns_skymnNY2000
Här är vinnarna i Publishingpriset – och tryckerierna bakom