Forskning för bättre förpackningsdesign

PUBLICERAD: 10 november 2010
UPPDATERAD: 10 november

fredrik_helenForskarna Fredrik Wikström och Helen Williams, vid Karlstads universitet, har utarbetat en räknemodell för hur förändringar i förpackningsdesign kan få positiva miljöeffekter. Modellen visar stora möjligheter att få en mindre påverkan på miljön om förpackningar utformas så att mindre mat slängs.

Forskningsresultatet bygger på studier där man undersökt fem olika matvarors påverkan på klimat, energiåtgång, försurning och övergödning. Forskarna undersöker vikten av en ökad helhetssyn när förpackningar ska utvecklas.

– Det är viktigt att kunna räkna ut hur stor betydelse matspill har i relation till sin förpackning, säger Helen Williams, doktorand i miljö- och energisystem. Anta att vi vill minska mängden bröd som slängs. Vi kan då göra limporna mindre så att mindre bröd slängs. Även om förpackningsmängden då ökar med 20 procent så räcker det att brödspillet minskar med en procent för att den totala klimatpåverkan ska minska. Om fem procent mindre bröd slängs inom EU så sparar vi energi motsvarande en hel kärnkraftsreaktor.

Olika länders hantering av både förpackningsåtervinning och matrester påverkar resultatet. I ett land som Sverige har man kommit långt med förpackningsåtervinning, men har problem med att mycket mat slängs. Där ser forskarna att man kan göra mycket med förpackningens förmåga att minska matspillet. I länder som till exempel Rumänien och Cypern där återvinningen av förpackningar inte är så stor, måste man vara mer försiktig med att öka förpackningarnas miljöpåverkan.

– Vår forskningsstudie visar att balansen mellan matspill och förpackningsmaterialet förändras beroende på hur återvinningssystemet för såväl förpackning som matspill ser ut, säger Fredrik Wikström, docent i miljö- och energisystem. Nu hoppas vi kunna gå vidare med att undersöka länder med olika återvinningssystem. Det är vikigt att hela kedjan från förädling och transporter till återvinning av både matspill och förpackningar ingår, när val av bästa förpackning ska göras.

Senaste nytt

Ny produktionsskrivare med förbättrad prestanda från Ricoh

Ricoh lanserar en uppgradering av Ricoh Pro C5400 som kombinerar högre kapacitet och förbättrad driftseffektivitet med ökad användarvänlighet.

RICOH_ProC5400-e1749633214252
Ny produktionsskrivare med förbättrad prestanda från Ricoh

Lasergravyren plockade upp stafettpinnen

Nystartade Lasergravyren i Borås såg en öppning på marknaden när ett annat företag gick i konkurs. Idag hjälper de både lokala kunder och industriföretag runt om i Sverige med lasermärkning, gravyr, digitaltryck och transfer.

LasergravyrenDSC_0064
Lasergravyren plockade upp stafettpinnen

Kriget i Israel tvingar Landa till stålbad

Landa Digital Printing (LDP) står inför en smärtsam effektiviseringsprocess då företaget planerar att säga upp över 100 anställda av sin arbetsstyrka på 500, rapporterar den israeliska affärstidningen Globes.

FotoJet---2025-06-17T090318.695
Kriget i Israel tvingar Landa till stålbad

Kodak firar 30 år med termiska plåtar

I år firar Kodak 30-årsjubileet för introduktionen av sina termiska CTP-plåtar. Deras betydelse är fortfarande stor för offsetmarknaden, som fortsatt är den dominerande tryckmetoden.

MAGNUS-Q800_MPL_closed
Kodak firar 30 år med termiska plåtar

Läs vidare

Cloudlab vill hjälpa tryckerierna med e-handel

Tyska Cloudlab Solutions är en etablerad leverantör av web-to-print-lösningar inom både tryck och förpackning. Med nya versionen X3 tar företaget hjälp av AI när det gäller bland annat design och prissättning.

Cloudlab
Cloudlab vill hjälpa tryckerierna med e-handel

Rullskrivare med helt ny inkjetteknologi

Mutoh har utvecklat en inkjetskrivare med Fujifilms AQUAFUZE-teknologi med ett nytt vattenbaserat UV-bläck. Denna visas under Drupa tillsammans med bland annat Direct-to-Object-skrivaren XpertJet 1462 som precis vunnit en EDP Award.

Mutoh 1
Rullskrivare med helt ny inkjetteknologi

Heidelberg breddar med inkjet-portfölj

Den stora nyheten i Heidelbergs Drupa-monter var lanseringen av deras två nya inkjetpressar som de marknadsför i samarbete med Canon, men under eget namn och i egen förpackning. Därmed kommer de två maskinerna att heta Jetfire 50 respektive 75, vilket speglar formaten B3 och B2.

heidel_01
Heidelberg breddar med inkjet-portfölj

Kraftiga annonstapp för tryckta tidningar och direktreklam

Papperstidningar och direktreklam backar kraftigt som kanaler för annonsinvesteringar. Madeleine Thor, vd på Institutet för reklam- och mediestatistik tror att det tvåsiffriga tappet för tryckta tidskrifter kommer att fortsätta.

FotoJet-(79)
Kraftiga annonstapp för tryckta tidningar och direktreklam