Fotoknudsen på Print 2011: Toppkvalitet i varje ex

PUBLICERAD: 21 januari 2011
UPPDATERAD: 21 januari

web_ronny_kvalvagnes_390Marknaden för digitalfotografi formligen exploderade för ett antal år sedan. De fotoföretag som ställt om sin verksamhet med fokus på att hitta nya produkter och tjänster inom digitaltryck och storformat står som vinnare.

– Tongivande för en vinstgivande verksamhet inom området är trygghet, effektiva flöden och en tillförlitlig maskinpark, menar Ronny Kvalvågnes, teknisk chef på norska Fotoknudsen. Tillsammans skapar det betydliga logistikvinster när man jobbar med den här typen av produkter.

– Vi arbetar ständigt med att skära i våra ledtider. Vår lönsamhet styrs till stor del av graden av automatisering.

Uppdaterad tryckhall
Fotoknudsen har valt att satsa på en maskinpark som består av två HP Indigo. Efter att ha upplevt kvaliteten med flytande elektromagnetiska färger i digital offset blev valet av en nyinvestering i maskin nummer två relativt enkelt.

– Slutresultatet måste hålla högsta kvalitet och produktionen måste vara stabil utan störningar och makulatur. Vi har goda marginaler på de digitala offsetjobben. Med en snittupplaga på 1,3 per order i produktion 1:1 har vi inte heller råd med någon som helst makulatur. Det har starkt bidragit till vår lönsamhet.

– Våra reklamationer har minskat drastiskt från flera procent till promille. Och insatserna kring service och underhåll har reducerats till nära på ingenting.

– Vi måste fokusera stenhårt på att jaga logistikvinster. Då finns det inte utrymme för tveksamheter, utan tillförlitlighet är det som kommer i första rummet. Inte minst då vi har vi fördubblat våra volymer trots att vi har minskat vår personalstyrka det senaste året.

En annan satsning är IT-avdelningen som uteslutande arbetar med att söka och plocka hem det bästa av utvecklingen för verksamheten. Hos Fotoknudsen analyseras alla processer. Företagets satsningar på en ny produktionsfilosofi, utvecklad av Toyota, är ännu ett led i utvecklingen mot mer lönsamhet. Den nya filosofin ska skära tider i alla led för att trimma ”just-in-time”-produktionen ytterligare.

– Med rätt arbetsflöde, väl trimmad logistik och en uppdaterad maskinpark blir vi som starkast.

Nya möjligheter
I dagsläget arbetar Fotoknudsen bland annat med att anamma möjligheterna att utnyttja de sju färgverken fullt ut. Med ljus cyan och ljus magenta ökar färgrymden för exempelvis hudtoner. Det är viktigt i just högkvalitativt fotografi. Dessutom kommer det att bli ett starkt argument gentemot kunder, då ett av verken kan innehålla täckvitt.

– Vi ser en stor marknad för detta. Inte minst för produktion av olika sorters kort och inbjudningar, bröllopsfoto, julkort och annat. Vi kommer att marknadsföra det hårt med eget material både hos våra 20 partners och självklart även i våra 25 butiker.

Säsongerna hos Fotoknudsen är intensiva.

– Med de här fördelarna kan vi ytterligare utjämna våra säsongsskillnader och möta nya målgrupper. Det gör vi även genom att möta kreatörer med ett exemplariskt tryck på obestrukna kvaliteter så väl som på UV-material. Marknaden för exempelvis exklusiva kataloger i mindre upplagor är enorm.

Addera mervärden
Fotoförbättring inom traditionellt fotografi har pågått i många år hos Fotoknudsen. Med automatik justeras skärpa, skuggor och högdagrar, röda ögon med mera, för att möta kunden med bästa möjliga slutprodukt. I takt med att antalet valmöjligheter av fotoapplikationer har ökat, så har man kunnat se kundernas behov av att få sina bilder hanterade på samma vis. Oavsett slutprodukt. Hos Fotoknudsen har detta öppnat för ytterligare lönsamhet.

– Fotokunder lägger ner en del tid på att skapa exempelvis sin egen fotobok och då de slutligen beställer denna finns det möjlighet, att för en mindre kostnad, få sina bilder slutjusterade. Det är ett stort mervärde för kunden som bidrar till bästa möjliga slutresultat.

Framtidens fotografi
Utvecklingen av applikationer för personaliserat foto har utvecklats och snabbare anammats i Europa. Idag är det endast 10 procent av befolkningen i våra nordiska länder som känner till fotoboken. Samtidigt är det just fotoboken som genererar 40-50 procent av omsättningen i flertalet fotofirmor i så väl Nederländerna och Tyskland som i Storbritannien.

– Det finns en enorm marknad att möta och en stor tillväxtpotential i personalisering då just det unika blir allt viktigare för varje kund. Ett exempel är fotoprodukter med koppling till bröllop. Inbjudningar, monogram, fotoböcker, personliga sånghäften, tackkort med mera, kan alla göras unika.

Skapa och dela
Läget för digitalfotografi har stabiliserats en del och det är till och med så att framkallningen av bilder på traditionellt fotopapper har stabiliserats. Därför kommer Fotoknudsen inom kort att koppla en automatiserad skärlinje till sina pressar.

– Vi ser hur framkallningen tar ny fart och kommer därför att satsa på automatiserade skärlinjer som möjliggör en produkt som är leveransklar då den lämnar pressarna. Det är min fasta övertygelse att alla bilder inom en tioårsperiod kommer att vara digitaltryckta och att det blir allt viktigare att dela sina bilder med varandra. Därför lägger vi idag mycket kraft på att göra det möjligt för våra kunder att förädla, lagra och dela sina bildupplevelser, även i olika forum som till exempel Facebook. Kunden blir ännu mer lojal och våra marginaler ökar. Det ska vara enkelt med bild.

______________________________________________________________________
FOTOKNUDSEN PÅ PRINT 2011
Ronny Kvalvågnes håller sitt keynote ”Enorma kvalitetskrav – i ett exemplar” på Print 2011 onsdag 10 februari kl 13.00. Läs mer här.

Läs vidare

Anmäl dig till "Wrap & Remix by Antalis"

Antalis lanserar en helt ny tävling utöver det vanliga, med helt fantastiska priser att vinna. Bl.a en ikonisk 1965 Ford Mustang 350GT V8, HP Latex 630 Print & Cut eller VIP biljetter för Formel 1 Grand Prix i Italien. Tävlingen pågår från 1/2 till 30/6 2024.
3-main

Livet på en pinne för Epson: Lanserar ny fotoskrivare

Epson lanserar en ny foto- och fine-artskrivare som ska höja standarden för användbarhet och kvalitet. Den nya A2-skrivaren är utformad för att uppfylla kraven hos professionella fotografer.
Epson-fotoskrivare

V-TAB köper KB-MEDIA

Halländska digitaltryckeriet KBMEDIA uppgår i V-TAB men kommer finnas kvar som eget varumärke. Förhoppningen är en stark fullserviceaktör i regionen.
v-tab kbmedia

ZetaDisplay köper österrikiskt digitalt skyltföretag

Det digitala skyltföretaget ZetaDisplay gör ännu ett storförvärv i och med köpet av Österrikiska Peakmedia. Malmöföretaget vill vara drivande i konsolideringar på den europeiska marknaden inom digital signage.
ZetaDisplay-web

Senaste nytt

Etikettmarknaden föll 25 procent

Efter Coronapandemin, där etikettmarknaden formligen exploderade, var fallet med 25,8 procent 2023 (enligt FINAT) kanske att vänta. Trots det beskriver Claus Søndergaard, från UPM Raflatac, det som ett tufft år, men säger samtidigt att förväntningarna på 2024 är positiva.
Claus_UPMRaflatac

Arbetshästar och neonutskrifter hos Swissqprint

Flatbädden Kudu och rullprintern Karibu tillsammans med iögonfallande neonutskrifter ska dra blickarna till Swissqprints monter under Fespa.
SQP trade fair

Zünd visar lösningar för ökad automation

Digitalisering, automation och innovation sammanfattar det skärbordstillverkaren Zünd visar under Fespa. Bland nyheterna finns ett kameratillval till deras största skärbord.
Zund Fespa 1 w

Snabb DTF-affär: ”Funderade bara en halvtimme”

Reklamlabbet i Glasriket hade i några år funderat på att uppgradera sitt textiltryck. När de fick höra talas om Mimakis DTF-lösning slog de till direkt. Företaget har även utökat med fler maskiner – och personal.
RL Fredrik Sara 2