HP:s strategi rullar på

PUBLICERAD: 4 februari 2011
UPPDATERAD: 14 november

web_robert_stablerRobert Stabler är chef för HP:s affärsområde för transaktionstryck, publicering och DR inom divisionen Indigo digitaltryck och rullbaserade inkjetlösningar. I den rollen har han örat mot marknaden, både när det gäller transpromomarknaden, men även mer färgintensiva applikationer som direktreklam och bilddrivet marknadsföringsmaterial. AGI har intervjuat honom om företagets tvådelade strategi på området.

Hur ser era samarbeten ut inom affärsområdet rullbaserat digitaltryck och vad innebär de för kunderna?

– För applikationer som direktreklam, böcker, dagstidningar, tidskrifter och marknadsföringsmaterial använder vi Visutech. För datacenter och inhouse-produktion av transaktionstryck arbetar vi med Pitney Bowes. De har en stark portfölj från frontend till efterbehandling och fokuserar på vertikaler som banker, försäkringsbolag och telekomindustrin. I deras lösning ingår programvara från förvärvade Emtex, samt efterbehandling som kan köras både inline och offline.

– Men vad de inte har är en tryckpress. Det är här vår T200 kommer in i bilden.

– Utöver dessa samarbeten arbetar vi flexibelt med flera tredjepartsleverantörer, i synnerhet för bok- och DR-applikationer, för att bygga helhetslösningar så som kunden vill ha det. Strategin med T300 handlar om att vi hjälper kunden att hitta en totallösning med frontend och efterbehandling, men med T200 är det något annorlunda. Här brukar applikationerna inte vara så komplexa och många kör rulle-till-rulle, för att sedan efterbehandla offline.

Vilken utrustning från ditt HP-affärsområde finns det och hur används den?

– Vi har olika lösningar för olika applikationer. W7200 är Indigos rullbaserade lösning för maximal kvalitet framtagen för DR och transpromo. T200 och T300, samt även nysläppta T350, en uppgradering av T300, är anpassade för högvolyms-transaktionstryck samt DR. Alla tre lösningar klarar både svartvitt och fyrfärg.

– T200 har en utskriftsbredd på 20 tum och T300 har en utskriftsbredd på 30 tum. Båda lösningarna använder HP:s skalbara, termiska bläckstråleteknik. Dessutom har båda maskinerna stöd för HP:s så kallade bonding agent, en ytbehandling som gör att man kan skriva ut på avsevärt fler substrat.

– T300-modellen är den modell som vi ser används mest för DR, då med en slitter på slutet, vilket gör det möjligt att skapa nya format på utskicken.

På rippsidan har vi vår egen ripp, men Pitney Bowes har valt att sätta sin egen, IPPM, i Intellijet-lösningen. Den största anledningen är att kunderna har olika behov, helt beroende på vad de trycker. Även om allt fler använder pdf-baserade arbetsflöden, som är krävande i sig, så är det ändå skillnader i ripplösningarna. Typiskt för rippar som ska användas för transaktionstryck är att de ska vara effektiva och ge små filstorlekar. Det är viktigt när det handlar om trycksaker som kräver hög säkerhet. Sedan måste rippen även ha stöd för ett säkert kommunikationsutbyte mellan databasen och skrivaren, så att herr Nilsson inte får fru Janssons faktura.

Vilka områden ser ni som tillväxtområden när det gäller inkjet?

– Dagstidningar, böcker och DR i synnerhet. Särskilt i Norden, med stora geografiska områden och en utspridd befolkning. Här tror jag att många tryckerier ser det som nödvändigt att bredda maskinparken med digital utrustning.

Läs vidare

Spariver på Heidelberg

Heidelberg ska minska antalet tjänster med 450 stycken de kommande tre år. Enligt företaget ska det stärka konkurrenskraften och möjliggöra nya investeringar.

DSC_7972

Nytt förpackningsmaterial av gräsfiber

Mycket av det naturen ger kan användas som råvara för förpackningsmaterial. Vad sägs om gräs som en del av ett pappersmaterial?

Grasspaperx

Ahlsells nya tryckeriverksamhet – vill växa genom förvärv

Ahlsell gör en strategisk satsning på tryckeri, profil- och presentreklam. Det tekniska handelsföretaget har för avsikt att växa genom uppköp av liknande verksamheter. Nu startar man en ny yrkesbutik i Dalarna med tryckeri och fler liknande initiativ är på gång.

FotoJet---2024-12-06T144347.150

De ska leverera skyltar åt allmännyttan

Allmännyttans inköpsfunktion, HBV, har skrivit ramavtal med fyra företag för leverans av utomhus- och inomhusskyltar till sina medlemmar hos Sveriges allmännyttiga bostadsbolag. Här är vinnarna!

1731077484687

Senaste nytt

Unika dekaler med exklusiv UV-gelskrivare för Hillstedts

Hillstedts i Nykvarn utanför Södertälje har investerat i en UV-gelskrivare från Canon. I Colorado M3W kan de skapa både matta och blanka dekaler, även i kombination.

Hillstedts_7529

Spariver på Heidelberg

Heidelberg ska minska antalet tjänster med 450 stycken de kommande tre år. Enligt företaget ska det stärka konkurrenskraften och möjliggöra nya investeringar.

DSC_7972

Nytt förpackningsmaterial av gräsfiber

Mycket av det naturen ger kan användas som råvara för förpackningsmaterial. Vad sägs om gräs som en del av ett pappersmaterial?

Grasspaperx

Ahlsells nya tryckeriverksamhet – vill växa genom förvärv

Ahlsell gör en strategisk satsning på tryckeri, profil- och presentreklam. Det tekniska handelsföretaget har för avsikt att växa genom uppköp av liknande verksamheter. Nu startar man en ny yrkesbutik i Dalarna med tryckeri och fler liknande initiativ är på gång.

FotoJet---2024-12-06T144347.150