Grafisk Utrustning AB rullstartar med Sörmlands

Tomas Fredriksson.

Tomas Fredriksson på Grafisk Utrustning AB har bråda dagar. Företaget har efter ett femtiotal installationer på arkoffsetsidan nu även gått in på rulloffset. Den första stora installationen gjordes på Sörmlands Grafiska.

Hej Tomas! Vad är det ni gjort på Sörmlands?

– Teknograf, som ansvarar för samtliga våra installationer, installerade i januari, på test, två stycken Techkon Spectro Drive med DIPS förinställning samt direktstyrning av deras MAN Rotoman-press. Efter cirka fem jobb, samt ny optimering, hade makulaturen minskat från 5500 ark till cirka 1200 ark.

– Efter förinställning läser Techkons Spectro Drive av arket på runt fem sekunder och sänder ner justeringarna till färgskruvarna. På detta sätt har de nu en mycket bra kontroll på hela produktionen.

– På Print 2011 fick vi besök av Sörmlands Grafiskas vd Hans Engström, som bad oss att även installera lösningen i deras Heidelberg Harris M600. Vi har nu efter två veckors test fått order på båda installationerna.

– Det som är unikt med lösningen är att det går att uppgradera de flesta äldre tryckpressar till en vettig kostnad med förinställning samt automatisk mätning av arket med direktstyrning on-line av pressens färgskruvar.

– Detta universala system kopplas samman med alla på marknaden förekommande ripp system för att få ut färgdata till förinställningen.

Vilka är de främsta anledningarna till varför man vill automatisera färgstyrningen?

– Att för en försvarbar investering få en mer effektiv och lönsam press, samt högre kvalitetskontroll.

– En vanlig kommentar efter installation är att makulaturen minskat med 50–70 procent samt att intagstiden minskar. Man får oftast in två till tre intag mer per dag.

_________________________________________________________
FAKTA
Grafisk Utrustning AB har agenturen på DIPS (Digital Ink Pre-set System) från det slovakiska företaget Printflow sedan fem år och har varit agent för Techkon sedan mer än tio år. www.grafisk-tf.se

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *


Slut med oadresserad reklam i brevlådan

Postnord avvecklar sin verksamhet för oadresserad direktreklam (ODR) som riktar sig till hushåll. Det är inte längre en lönsam affär för företaget, som pekar på en prispressad marknad och stigande papperspriser som bakgrund till beslutet. Istället ska fokus ligga på mer målgruppsanpassad adresserad reklam.

Publicerat av: 

Planprint: ”En plattform med stora möjligheter för användaren”

Fujifilm har kraftsamlat för att ta fram en helt egenutvecklad storformatsportfölj till marknaden globalt. Spandex är ensam återförsäljare av Fujifilms storformatsskrivare i Sverige och produktansvarige Tomas Källroos ser stor potential för flatbädden Acuity Prime.

Publicerat av: 

Fansen lyfter företaget till framgång

Många företag vill synas på sociala medier, men för att lyckas gäller det att ha följare som snarare är fans än bara köpare. Det säger Niklas Kjärhus som hittat en särskild nisch genom att sälja dekaler till crosscyklar, och marknadsför sig till sina drygt 100 000 följare på Instagram.

Publicerat av: