Vad krossar en bransch?

PUBLICERAD: 6 april 2011
UPPDATERAD: 14 november

Om ett antal år kommer vi i Sverige att konsumera mycket mindre pappersbaserad kommunikation än vad vi gör idag. Det är i alla fall jag säker på. Det är omöjligt att säga hur snabbt förändringen sker men många just nu tror att vi är på väg in i en utvecklingsfas där man tenderar att underskatta effekten av den digitala teknikens utveckling. Detta efter att vi under internets första 30 år kraftigt har överskattat dess påverkan.

Branschen kommer inte att gå under av ett teknikskifte från analogt till digitalt tryck – för den typen av förändringar har vi klarat av tidigare – även om det varit jobbigt. Småsaker som nya momssatser kommer vi också att klara av galant.

Det som dock kommer att bli svårt – eller kanske till och med omöjligt – att klara av är skiftet från att producera trycksaker till att producera digital kommunikation. Många jag möter, och som jag pratar om framtiden med, tar gärna upp exemplet med hur företagen som körde passagerarfartyg över Atlanten borde ha investerat i flygplan när dessa blev kommersiellt gångbara. Då hade dessa företag kunnat överleva. Det finns många andra exempel på branscher som försvunnit eller förändrats kraftigt vid stora teknikskiften.

Tittar vi just nu på förändringen inom området kommunikation ligger Sverige efter till exempel USA i utvecklingen. Dagstidningarna har väldigt stora problem på andra sidan Atlanten – en kris som ännu inte nått oss på samma sätt. Försäljningen av e-böcker är i USA redan uppe i över tio procent av marknaden. I Sverige har riktiga bokläsplattor inte ens lanserats. Det finns siffror som säger att 20 procent av allt läsande i USA är på digitala manicker som läs- och surfplattor, telefoner och datorer.

Ingen vet när denna utveckling tar riktig fart, men det som är säkert är att tidpunkten kommer närmare, och att den inte längre ligger speciellt långt in i framtiden. Vissa aktörer har förstått, och anpassar sig, medan andra går på i gamla fotspår.

Nästan varje vecka finns det nya möjligheter att starta en förändring. Nu senast var när Google i Sverige lanserade sitt nya, gratis, utbildningsprogram för små kommunikationsbyråer. Jag uppmanar alla grafiska företag att anmäla sina prepressavdelningar eller motsvarande till Google Engage. Utbildningsprogrammet där ni lär er mer om hur ni kan hjälpa era kunder med marknadsföring på internet.

Behöver du bli övertygad eller förstå mer av förändringen så rekommenderar jag en föreläsning av Johan Ronnestam som finns tillgänglig på internet. Du hittar den här.

Läs vidare

Backa – och fortsätt sedan framåt

30 procent ner på den grafiska produktionen. 20 procent upp på produktionen av etiketter och skyltar. Hur ska jag tänka som företagare när allt kastas om på ett så snabbt och brutalt sätt?
peter-ollen-

Att driva tryckeri i coronatid

Alla människor ska dö. Låt oss börja med att slå fast det. Några får förmånen att leva ett långt liv medan andra dör tidigare. Men alla ska dö.
Peter Ollén 190626

Att känna hopp är viktigt

Många gånger är det hoppet som hjälper oss genom svåra tider. Kombinerat med passion för jobbet, så blir det en svårslagen kombination när nya grepp...
peter-ollen-

Branschläget inför sommaren

Börskurserna är ständigt stigande, samtidigt säger 40 procent av tjänsteföretagen, dit många tryckerier och skyltföretag tillhör, att de ska säga upp personal nu i sommar. Sign&Print:s chefredaktör Peter Ollén tar ett grepp om branschläget.
peter_ollen_

Senaste nytt

Gop lanserar nytt återvinningskoncept

Materialleverantören Gop har inlett samarbete med flera skandinaviska återvinningspartners och presenterar nu konceptet go Circular. Det innebär att kunderna kan returnera de flesta plastbaserade material för återvinning. 
go-circular-rasmus-martin-pressbild

PWA:s förändringsvåg: "Det ska inte vara stiltje i en förening"

Projektledaren Maria Olsson om: ✔ En mässa per år från 2026 ✔ Utbyggt showroom ✔ Tillströmning av ny typ av medlemmar ✔ Namnbytet
Maria-pwa-beskuren

Reducera manuella steg i arkbaserad bokproduktion

För närvarande finns det många manuella steg i arkbaserad bokproduktion. Det vill Müller Martini förändra med den nya Starbook Sheetfolder från systerbolaget Hunkeler.
hunkeler-starbook

Signcomchef ansluter till Signcore

– Jag tycker kanske att vår största leverantör Mimaki inte fått det genomslag på maskinsidan som varumärket förtjänar, säger Mattias Söderberg, som rekryterats till återförsäljaren Signcore.
DSC_4560