Nytt tänkande krävs i produktionen

PUBLICERAD: 8 april 2011
UPPDATERAD: 8 april

Den 18–19 maj arrangerar AGI en konferens om inkjetbaserade affärsmodeller. För en bransch som är van att köpa en tryckpress och gå igång, är det en jättestor utmaning att gå över till inkjet. Läs här varför:

Det var en stor utmaning när systemen för arbetsflöde skulle öka från att hantera två jobb i timmen, till att hantera uppemot ett tiotal jobb. När tryckerierna nu ska planera sina arbetsflöden är det dock helt annan kapacitet som krävs. Nästa generation system ska kunna hantera flera jobb i minuten och ska klara att rippa över tusen sidor per minut.

Framöver kommer också många fler mikrobeställningar till tryckerierna. Det gäller att vara inkopplad i kundernas datasystem, så att jobben kan gå rakt igenom produktionen utan någon administrativ tidsåtgång.

För att detta ska fungera smidigt, krävs det att tryckerierna produktifierar. Varje typ av produkt måste ha ett ordernummer som kan beställas och avräknas automatiskt. Tryckerierna behöver skriva en ny typ av kontrakt med sina kunder, där de är en förlängd arm till kunderna, som fungerar utan att behöva pratas vid i varje enskilt fall.

E-handeln är naturligtvis jätteviktig i detta. Kanske ser den ut som en affär på nätet, kanske är det bara ett tekniskt gränssnitt som kunderna kan koppla in sig på. Det har inte så stor betydelse. Det viktiga är att detta digitala gränssnitt skapas, där ditt företag är tillgängligt dygnet runt, året runt.

När du har detta på plats, har du en fantastisk startposition för att kunna komplettera din produktion eller helt gå över till att producera med inkjet.

Det är detta vi menar, när vi satt titeln ”Inkjetbaserade affärsmodeller” som tema på AGIs konferens den 18 maj.

Dagen efter, den 19 maj, kan du få hjälp med fördjupning och utarbetande av en affärsmodell som bör hålla att lämna till bank och styrelse. Själva schablonen kan du sedan använda även i andra sammanhang.

Läs mer på http://inkjet.agi.se/

Tänk på att anmäla dig innan den 15 april och få 10 procent i rabatt. Rabatten gäller även på det lägre medföljande-priset.

Välkommen!

Onsdagen 18 maj

Seminarieprogram från 08.30–17.00

Ur programmet:

• Vad inkjet kan och inte kan

• Hur gör vi inkjet lönsamt?

• Hur ska jag bygga mitt affärssystem?

• Så anpassar du informationen på trycksaken

• Papper för höghastighetsinkjet

• Viktigt att tänka på innan du investerar

Torsdag 19 maj
Workshop och fördjupning i affärsmodell, budgetbyggande, tidsberäkning. Workshopen leds av Thomas Mejtoft, Janko Lind, Leif Pettersson och Thomas Laine.

Läs mer om eventet och anmäl dig här

Läs vidare

Epson förvärvar Fiery – accelererar digitaliseringen

Epson förvärvar amerikanska Fiery som är experter på digitala front-end-lösningar och arbetsflödeslösningar för tryckbranschen.

HeroBannerDifferenceV2_2-e1701283123527

Här är de nominerade till Svenska skyltpriset

Ljusreklamförbundet har presenterar de tävlande.

1723463846374

Flexa utlovar innovativa lösningar

Flexa deltar på Drupa 2024 för första gången. Det italienska företaget ska visa innovativa lösningar inom skärning, laminering och rullskärning.

Easy-plus

V-Tab har gått i konkurs

Tryckerikoncernen V-Tab har gått i konkurs. 150 anställda är berörda.

FotoJet-(64)

Senaste nytt

Unika dekaler med exklusiv UV-gelskrivare för Hillstedts

Hillstedts i Nykvarn utanför Södertälje har investerat i en UV-gelskrivare från Canon. I Colorado M3W kan de skapa både matta och blanka dekaler, även i kombination.

Hillstedts_7529

Spariver på Heidelberg

Heidelberg ska minska antalet tjänster med 450 stycken de kommande tre år. Enligt företaget ska det stärka konkurrenskraften och möjliggöra nya investeringar.

DSC_7972

Nytt förpackningsmaterial av gräsfiber

Mycket av det naturen ger kan användas som råvara för förpackningsmaterial. Vad sägs om gräs som en del av ett pappersmaterial?

Grasspaperx

Ahlsells nya tryckeriverksamhet – vill växa genom förvärv

Ahlsell gör en strategisk satsning på tryckeri, profil- och presentreklam. Det tekniska handelsföretaget har för avsikt att växa genom uppköp av liknande verksamheter. Nu startar man en ny yrkesbutik i Dalarna med tryckeri och fler liknande initiativ är på gång.

FotoJet---2024-12-06T144347.150