Appar leder till återvändsgränd

PUBLICERAD: 17 maj 2011
UPPDATERAD: 14 november

Appen har verkligen blivit ett begrepp, och alla i kommunikationsbranschen pratar om den som något som har kommit för att stanna för alltid. I januari i år hade Apples 350 000 appar laddats ner totalt över tio miljarder gånger, enligt Wikipedia.

Många i den grafiska branschen satsar på att utveckla egna appar (till exempel Sollefteå Tryckeri, Strokirk-Landströms och Ricoh), men också på att utveckla nya tjänster där man hjälper kunderna att producera appar och innehåll till appar (till exempel Sörmlands Grafiska). Själv har jag skrivit på den här sidan om de stora möjligheter som finns i att hjälpa kunderna med just detta.

I detta investeras det både tid och pengar för att utveckla ny kompetens, och det är fantastiskt bra. Precis det som vi behöver göra i branschen för att behålla kunderna när trycksaksproduktionen minskar.

Men det är extremt viktigt att se de förändringar som kommer, för det är lätt att fastna i ett utvecklingsspår som leder in i en återvändsgränd. Glöm inte att det bara är lite mer än ett år sedan – den 3 april 2010 – som Ipad började säljas i USA. Det är en ung teknik och mycket kommer att förändras. En trend som syns tydligt är att företagen, framförallt innehållsproducenter som till exempel förlag, börjar titta på alternativ till appen så som den ser ut idag.

Det handlar om tre saker som driver förändringen:

1. De olika ”butikerna” för apparna – till exempel App Store och Android Market – sätter sina egna regler, och i Apples fall tar man 30 procent av intäkterna. Detta är ett bekymmer för förlagen.

2. Förlagen får ytterligare en produktion, utöver tidningen och webben, som tar tid och kostar pengar.

3. I takt med att det kommer fler surfplattor tvingas man producera olika versioner av sina appar som är anpassade till de olika operativsystemen, men också till olika skärmstorlekar.

Det som nu kommer är så kallade webbappar. Dessa har samma funktioner som vanliga appar, men du kommer åt dem direkt i den vanliga webbläsaren – som på en Ipad i Safari. Se det som en blandning mellan en webbplats och en app. Man har inte lika bra kontroll över form och typografi, men det räcker att göra en version av appen – den kan användas på alla surfplattor och telefoner oavsett märke och storlek.

Det finns många fördelar med en webbapp. Innehållet kan komma från webbpubliceringssystemet som de flesta redan har och man slipper därför producera en tredje version av till exempel sin tidning. Man får också hela intäkten från kunden när appen säljs via den egna webbplatsen.

Affärstidningen Fortune i USA har redan lanserat en webbapp för sin 500-lista. Man säger att man slipper ställa upp på reglerna som ställs i app-butikerna och att man slipper betala för distributionen. Både Sports Illustrated och Skiing Interactive har gjort samma sak. Och detta är tidningar som tidigt var ute med vanliga appar.

Det blir lättare att få ut innehållet, samtidigt som sättet att publicera informationen förändras igen – kanske är det inte Indesign som är appens ”motor” längre. Det som talar emot den här utvecklingen är Apple som har en stor intäkt i sin App Store, Adobe som vill sälja sina verktyg för publicering i just appar och alla andra företag som utvecklar och säljer tjänster till en ”industri” som bara efter några år omsätter över två miljarder dollar.

Länkar och exempel finns här.

Läs vidare

Epson förvärvar Fiery – accelererar digitaliseringen

Epson förvärvar amerikanska Fiery som är experter på digitala front-end-lösningar och arbetsflödeslösningar för tryckbranschen.
HeroBannerDifferenceV2_2-e1701283123527

Här är de nominerade till Svenska skyltpriset

Ljusreklamförbundet har presenterar de tävlande.
1723463846374

Flexa utlovar innovativa lösningar

Flexa deltar på Drupa 2024 för första gången. Det italienska företaget ska visa innovativa lösningar inom skärning, laminering och rullskärning.
Easy-plus

V-Tab har gått i konkurs

Tryckerikoncernen V-Tab har gått i konkurs. 150 anställda är berörda.
FotoJet-(64)

Senaste nytt

Tildetryck flyttar till häststall med ny digitalpress

Tildetryck har lämnat Arvika för byn ”Byn”. Till ladan på landet har Veronica Borg inte bara tagit med sig sin nästan 200 år gamla tryckpress utan även en ny digitalpress.
Tildetryck1

Xerox och Taktiful pushar gränserna för digital förädling

AI-teknologi för förädling i kombination med Xerox digitaltryck.
FotoJet---2024-10-03T093551.711

Dina tonerkassetter från Fujifilm kan redan ha varit använda

Fujifilm har etablerat ett cirkulärt tillverkningscenter i Nederländerna för att främja resurscirkulation.
DSC0417

Branog satsar på DTG: "Dumt om de springer till konkurrenterna"

Branog Branding satsar på profil som ett nytt ben. Tryckeriet har investerat i en DTG-maskin (direct to garment) för att trycka direkt på textil. Men lösningen fungerade inte riktigt som de tänkte på förhand. Läs mer om vad de lärt sig under resans gång.
Branog1