Tryckkvalitet för färre pengar

PUBLICERAD: 5 juni 2011
UPPDATERAD: 14 november

Efter att alla stora tryckerier investerat i digitaltryck, så jagar leverantörerna nu för att få tag i de mindre tryckerierna. Kravet på tryckkvalitet är detsamma som hos de stora köparna, men de små klarar sig med något lägre hastighet per minut och – det mycket viktiga – talet för rekommenderad månadsvolym. Det senare talet gånger 60 månader avslöjar vad delarna i maskinen dimensionerats för att tåla.

I måndags släppte Ricoh tre helt nya maskiner, med samma tryckkvalitet som flaggskeppet C901, men med lägre prestanda. Den nya C751-serien producerar 75 sidor (istället för 90) per minut och har en månadskapacitet på 350 000 (istället för 580 000) A4-sidor

Den nya maskinserien har fått ny färg, ett helt nytt och lite rundare utseende och ska utgöra plattformen för kommande Ricoh maskiner. Det berättar Graham Kennedy (på bild), som är ansvarig för produkten hos Ricoh.

Laserteknik för högre upplösning

Ricohs nya skrivare använder lasertekniken VCsel, som arbetar med en upplösning på hela 4800 dpi. VCsel är förkortning av vertical-cavity surface-emitting laser och tar hänsyn till om papperet är förskjutet, har vuxit eller dragit ihop sig. Registreringen av ändrade egenskaper i papperet, är något som maskinen tar hänsyn till.

– Med Pro C901 ändrade vi tonertekniken från silikon till vax som bas. Med Pro C751 får vi en helt ny plattform med en laserteknik, som skvallrar om vart Ricoh rör sig under de närmsta åren, sade Graham Kennedy.

Lägre ytvikt

En annan nyhet är en nyutvecklad kylenhet med flytande kylmedel. Istället för att luftkyla fusern kyls den med kemi – vilket går väldigt mycket snabbare. Om du i 901-modellen går från att ha kört på tjockt papper (där kraftig fusning krävs) så tar det tid att kyla innan du kan gå över till att köra på tunnare papper. I de nya maskinerna kyls fusern direkt.

Apropå att gå till tunnare papper har detta också förbättrats radikalt i den nya maskinen. 52 grams papper kan nu användas, så här öppnas hela tidningsmarknaden. Eller tänk dig instruktioner i flygplanen som blir en tredjedel lättare. Eller manualer som ska skickas med posten.

C901 eller C751?

Målgrupperna för C751 och C901 kommer att överlappa varandra, men 901 är fortfarande storebror med sin större kapacitet. Vissa efterbehandlingsmoduler finns inte heller för 751. Tyvärr är det också så att efterbehandlingsutrustningen till 901 inte är kompatibel med 751, utan det blir till att köpa nytt.

Läs vidare

Anrikt tryckeri i konkurs

Nu hoppas företagsledningen att någon annan vill ta över.
FotoJet-(80)

Kraftiga annonstapp för tryckta tidningar och direktreklam

Papperstidningar och direktreklam backar kraftigt som kanaler för annonsinvesteringar. Madeleine Thor, vd på Institutet för reklam- och mediestatistik tror att det tvåsiffriga tappet för tryckta tidskrifter kommer att fortsätta.
FotoJet-(79)

Swissqprint visar hela produktlinjen

Mycket vatten har flutit under broarna sedan Drupa arrangerades senast för åtta år sedan. Swissqprint, som har sitt huvudkontor vid Rhens västra sida i Schweiz, kommer på årets mässa att visa de innovationer som utvecklats under de åren.
swissqprint-fespa

Plockmatic firar jämnt med all time high

I år är det 50 år sedan Plockmatic startades. Sedan dess har företag växt till en stor global spelare inom dokumenthantering med en bred produktportfölj. Sign&Print har intervjuat vd:n Jan Marstorp om den resan och vägen framåt.
Plockmatic kollage

Senaste nytt

Anrikt tryckeri i konkurs

Nu hoppas företagsledningen att någon annan vill ta över.
FotoJet-(80)

Epson satsar på fotoskrivare på Drupa

Bland annat kommer nya vattenbaserade storformatsskrivaren SureColor SC-P20500 att visas.
P20500

ECO3 visar prepresslösningar

ECO3 vill vara en partner för kundernas resa mot högre produktivitet, lägre kostnader och grönare resultat.
Arkitex

Kraftiga annonstapp för tryckta tidningar och direktreklam

Papperstidningar och direktreklam backar kraftigt som kanaler för annonsinvesteringar. Madeleine Thor, vd på Institutet för reklam- och mediestatistik tror att det tvåsiffriga tappet för tryckta tidskrifter kommer att fortsätta.
FotoJet-(79)