
Heidelberg har offentliggjort helårsresultatet för det brutna räkenskapsåret 2010-2011. Både försäljning och inkommande ordrar ökade. Man siktar på vinst 2012-2013.
De största tillväxtområdena var Kina och Sydamerika, vars försäljning växte 43,4 procent respektive 28 procent under perioden. Det ska jämföras med blygsamma 6,2 procent för EMEA och 0,3 procent för Nordamerika.
– Resultatet visar än en gång att vi har valt rätt strategi – konkurrenskraftiga produkter och tjänster, en stark närvaro på tillväxtmarknader, ett åtagande inom områden som inte är så cykliska, som tjänster och förbrukningsmaterial samt en expansion in på förpackningstryckerisidan, säger Bernhard Schreier, koncernchef, Heidelberg.
Resultatet före skatt uppgick till -143 miljoner euro, ett resultat som påverkades av finansieringskostnader och en omstrukturering av lån. Enligt Heidelberg har man fått bort sin nettoskuld med två tredjedelar till 247 miljoner euro.