Nässjötryckeriet meddelar att de kommer att lägga ner vid årsskiftet. Ett 80-tal medarbetare drabbas av nedläggningen.
Enligt ägaren Herencos koncernchef Lovisa Hamrin är anledningen till nedläggningen en överkapacitet i den grafiska branschen, dålig lönsamhet och minskad efterfrågan på tryckeriets produkter.
Så sent som i oktober förra året vann Nässjötryckeriet Canon Europas pris Business Leap för den bästa affärsplanen. Priset delades ut vid Canon Expo i Paris.
Ett led i den vinnande affärsplanen fanns i konceptet NT Smart, ett verktyg för att föra marknadsavdelningen närmare tryckeriet. NT Smart var ett samlingsnamn för tryckeriets produkter och digitala tjänster, bland annat för cross media.
Business Leap bestod i att ta fram Europas bästa affärsplan för tryckerier. Syftet med tävlingen har varit att få tryckerierna att bli starkare entreprenörer och inspirera dem till att skapa utförliga affärsplaner som stärker verksamheten. Det är också något som garanterar framtida finansieringar.
Näsjötryckeriet etablerades 1923 av familjen Forsmark och 1983 förvärvades Nässjötryckeriet AB av Herenco AB. Inom tryckerigruppen ingår NT Värdetryck AB, NT Etikett AB, NT Smartwork AB, NT Mediaprint AB, NRS Tryckeri och SEM AS i Norge.
PÅ BILD: Ola Simonsson, vd, Nässjötryckeriet.