Nässjötryckeriet läggs ner

PUBLICERAD: 11 augusti 2011
UPPDATERAD: 14 november

Nässjötryckeriet meddelar att de kommer att lägga ner vid årsskiftet. Ett 80-tal medarbetare drabbas av nedläggningen.

Enligt ägaren Herencos koncernchef Lovisa Hamrin är anledningen till nedläggningen en överkapacitet i den grafiska branschen, dålig lönsamhet och minskad efterfrågan på tryckeriets produkter.

Så sent som i oktober förra året vann Nässjötryckeriet Canon Europas pris Business Leap för den bästa affärsplanen. Priset delades ut vid Canon Expo i Paris.

Ett led i den vinnande affärsplanen fanns i konceptet NT Smart, ett verktyg för att föra marknadsavdelningen närmare tryckeriet. NT Smart var ett samlingsnamn för tryckeriets produkter och digitala tjänster, bland annat för cross media.

Business Leap bestod i att ta fram Europas bästa affärsplan för tryckerier. Syftet med tävlingen har varit att få tryckerierna att bli starkare entreprenörer och inspirera dem till att skapa utförliga affärsplaner som stärker verksamheten. Det är också något som garanterar framtida finansieringar.

Näsjötryckeriet etablerades 1923 av familjen Forsmark och 1983 förvärvades Nässjötryckeriet AB av Herenco AB. Inom tryckerigruppen ingår NT Värdetryck AB, NT Etikett AB, NT Smartwork AB, NT Mediaprint AB, NRS Tryckeri och SEM AS i Norge.

PÅ BILD: Ola Simonsson, vd, Nässjötryckeriet.

Senaste nytt

Agfa utvidgar Anapurna Ciervo-familjen med mindre modeller

Agfa utökar sin Anapurna Ciervo-familj med den nya Ciervo H2050-modellen

AnapurnaCiervo_H2050 (1)
Agfa utvidgar Anapurna Ciervo-familjen med mindre modeller

US-AB gör investeringar i nya pressar, DTF och efterbehandling

Tryckeriet US-AB satsar på DTF-tryck med sin nya maskin från InkTec. De har också uppgraderat maskinparken med två nya Ricohpressar och en falsmaskin.

US-ABDSC_9620
US-AB gör investeringar i nya pressar, DTF och efterbehandling

Etikett ersatte traditionellt tryckt förpackning

Vinnare av kategorin Förpackningsdesign i Guldägget blev designbyrån BVD Stockholm för designen till Electrolux Groups varumärke AEG.

guldagget
Etikett ersatte traditionellt tryckt förpackning

Tufft läge för svensk skogsindustri

Kombinationen av höga kostnader och låg efterfrågan går hårt åt svenska sågverk, massa- och pappersproducenter.

skogen
Tufft läge för svensk skogsindustri

Läs vidare

Etikett ersatte traditionellt tryckt förpackning

Vinnare av kategorin Förpackningsdesign i Guldägget blev designbyrån BVD Stockholm för designen till Electrolux Groups varumärke AEG.

guldagget
Etikett ersatte traditionellt tryckt förpackning

Tufft läge för svensk skogsindustri

Kombinationen av höga kostnader och låg efterfrågan går hårt åt svenska sågverk, massa- och pappersproducenter.

skogen
Tufft läge för svensk skogsindustri

Det här bjuder vi på i nya Sign&Print!

Sign&Print nummer 580 är här! Den nya tidningen innehåller bland annat din guide till Fespa i Berlin i maj.

IMG_1669
Det här bjuder vi på i nya Sign&Print!

Uppgraderingar av Colorcut-serien

För tre år sedan blev brittiska Intec Printing Solutions en del av Plockmatic. Det innebar ett tillskott av digitala skärmaskiner i Colorcut-serien.

Plockmatic Colorcut
Uppgraderingar av Colorcut-serien