Både upp och ner för Intellecta

PUBLICERAD: 29 augusti 2011
UPPDATERAD: 14 november

Intellectas första halvår präglades av konjunkturavmattning och turbulens. Det menar företagets koncernchef Richard Ohlson. Dock låg tillväxten på 5,4 procent och rörelseresultatet landade på 57,6 miljoner kronor.

Affärsområdet Infolog redovisar en god utveckling med fortsatt förbättrat resultat, ökade marginaler och ökande affärsvolymer. Affärsområdets nettoomsättning uppgick under det andra kvartalet till 105,7 (101,7) miljoner kronor, en tillväxt med 3,9 procent.

Den 1 juni såldes programvaruplattformen CoreDoc för skapande, underhåll och parallellpublicering av produktkataloger. Affären, som är ett led i att renodla affärsområdet Infologs verksamhet, resulterade i en reavinst på 2 miljoner kronor samt en rörlig köpeskilling om cirka samma belopp.

– Bakom Infologs goda utveckling ligger en omstrukturering av verksamheten och en satsning på breda kunderbjudanden med spjutspetskompetens i kombination med en produktionsanläggning som hör till de mest moderna i hela Europa, säger Richard Ohlson.

– I syfte att ytterligare stärka konkurrenskraften och optimera intjäningen fusionerar vi Intellecta Infolog AB med Ekotryck Redners AB under ett nytt bolagsnamn, Ineko. Det sker per den 1 september 2011 och verksamheterna inom Stor-Stockholm samlokaliseras. Fusionen väntas ge full effekt från och med 2012 med en kostnadseffektivisering som uppskattas till 10 miljoner kronor per år.

Under det andra kvartalet uppvisade affärsområdet Consulting en något negativ resultatutveckling. Nettoomsättningen ökade med 19,6 procent till 95,2 (79,6) miljoner kronor, varav arvodesintäkterna ökade med 17,7 procent till 57,1 (48,5) miljoner kronor. Rörelseresultatet blev negativt -0,4 (2,5) miljoner kronor.

– Consultings rörelseresultat beror i hög grad på minskade affärsvolymer inom tjänsteområdet B2B-reklam, säger Richard Ohlson. Ett åtgärdspaket har därför tagits fram för tjänsteområdet, vilket beräknas kunna förbättra resultatet med cirka 2,0 miljoner kronor under andra halvåret 2011 och cirka 4,0 miljoner kronor på årsbasis vid full kostnadseffekt.

Senaste nytt

Här beslagtas produkt under Fespa efter misstänkt brott

Det uppstod oväntad dramatik På Fespa i Berlin efter att Vivid Laminating Technologies juridiska team utfärdade ett förbud med produktionsstopp mot en kinesisk utställare.

Skärmavbild-2025-05-12-kl.-16.38.50
Här beslagtas produkt under Fespa efter misstänkt brott

Lackeffekter utan lack i Agfas nya planskrivare

Agfas nya flatbäddsskrivare Onset Panthera FB3216 är byggd för stora volymer och exceptionell hastighet. Dessutom kan maskinen leverera lackeffekter utan lack.

_DSC0097
Lackeffekter utan lack i Agfas nya planskrivare

Hon tar över Big Image

Producenten av textila jätteutskrifter byter vd.

mikaela-min-jpg
Hon tar över Big Image

Snabbare print and cut-maskiner från Secabo

Sörmländska återförsäljaren Folier var på plats på Fespa och gläds åt nyheter hos Secabo. De kommer bland annat med nya snabba print and cut-maskiner.

_DSC0204
Snabbare print and cut-maskiner från Secabo

Läs vidare

Här beslagtas produkt under Fespa efter misstänkt brott

Det uppstod oväntad dramatik På Fespa i Berlin efter att Vivid Laminating Technologies juridiska team utfärdade ett förbud med produktionsstopp mot en kinesisk utställare.

Skärmavbild-2025-05-12-kl.-16.38.50
Här beslagtas produkt under Fespa efter misstänkt brott

Hon tar över Big Image

Producenten av textila jätteutskrifter byter vd.

mikaela-min-jpg
Hon tar över Big Image

Fujifilm: "Det är väldigt sällan en ny bläckteknologi lanseras"

Fujifilm har tagit fram en helt ny bläckteknologi. AQUAFUZE kombinerar UV-LED och vattenbaserad utskrift. Tekniken debuterar i den nya storformatskrivaren Acuity Triton, framtagen i samarbete med Mutoh.

_DSC0061
Fujifilm: ”Det är väldigt sällan en ny bläckteknologi lanseras”

Nya möjligheter inom soft signage för Colorado-användare

Canon ställde inte ut några nya maskinnyheter på årets Fespa-mässa. Fokus var istället på att inspirera sina kunder att skapa tillväxt genom nya applikationer och lösningar, bland annat med uppdateringar för Colorado-serien.

Colorado UV
Nya möjligheter inom soft signage för Colorado-användare