Jag upplever att det blir fler och fler personer inom kommunikationsbranschen som jobbar som frilansare. De driver sina egna företag – ofta som enskilda firmor – och jobbar med produktion åt många olika företag.
De allra flesta jag stöter på är mellan 25 och 40 år och främsta skälet till att man väljer denna form för sitt arbete är att man styr mer över sin egen tid. Man bestämmer själv när man kommer och går vilket skapar stor flexibilitet när man ska få ihop familj, fritid och arbete på ett bra sätt. Att arbeta som egen ger en känsla av frihet som är svår att få när man är fast anställd.
Naturligtvis finns det utmaningar och risker. Det är tryggt och stabilt att vara anställd och förmånerna är många. Sjuk- och pensionsförsäkringar, semesterersättning och kanske några månaders uppsägningstid med betald lön. Saker man kanske inte tänker på när man är anställd men som blir väldigt uppenbara när man jobbar ensam.
Jag tror att en av anledningarna till att fler väljer frilans som sin arbetsform är att man får större makt över sina egna möjligheter i kristider. I takt med att konjunktursvängningarna blir snabbare och företag oftare säger upp personal ökar risken att bli uppsagd och att man inte har ett jobb att gå till. Som frilansare sprider man risken på flera olika företag. Om det ena går dåligt kanske något annat går bättre.
Det handlar också om att ha rätt kompetens till rätt jobb och detta gäller både ”arbetarna” och företagen. Att ha en stor personalstyrka med en viss kompetens skapar problem om man får in jobb som kräver annan kompetens än den som finns hos de anställda. Samma sak för en frilansare som kan skräddarsy sina uppdrag efter hur man vill se sin kompetens utvecklas.
Många frilansare har den senaste tiden samlats i olika typer av nätverk för att göra sina tjänster mer tillgängliga. Dessa nätverk bildar till och med inofficiella företag som förmedlar uppdrag för stora värden. Vissa organiserar sig enkelt genom en grupp på Facebook. Andra är mer officiella, som till exempel byrån Reklambanken, som är 60 personer men kontoret är bara 40 kvadratmeter. Antalet anställda är noll och arbetsgrupper sätts ihop till varje uppdrag. Nystartade nätverket Sveriges Frilansare kopplar ihop frilansarna med sina uppdragsgivare. Listan på exempel kan göras mycket längre.
Så nu när debatten om bemanningsföretagen pågår som bäst så ska man inte tro att det bara är företagen som har fördel av att kunna hyra in personal för att tackla toppar och dalar i produktionen. Det är faktiskt så att många personer som jobbar med produktion av kommunikation inte vill ha en fast anställning.
Vi kommer att få se nya företag som bygger upp sin producerande personalstyrka med få anställda och som kan erbjuda sina kunder rätt kompetens vid rätt tidpunkt. Snabbrörliga företag med låga fasta kostnader. Alla företag kan naturligtvis utnyttja den växande skaran av frilansare – och nu är det dessutom lättare att hitta dem genom de olika nätverken.
En lista finns på branschkoll.se/agi474.