NPS tar Memjet till Norden

PUBLICERAD: 26 oktober 2011
UPPDATERAD: 14 november

Det nystartade växjöföretaget NPS har skrivit avtal med brittiska Lomond om att distribuera den omtalade Memjet-tekniken. Avtalet gäller i Sverige, Norge, Finland och Danmark.

Memjet är en patenterad, supersnabb inkjetteknik. Utvecklaren producerar själva motorn till flera tekniker och säljer sedan denna till producenter. På kontorssidan är ett av de första företagen som nappat kinesiska Lenovo och det är först och främst denna produktserie som NPS nu tar till Sverige och Norden.

AGI fick en pratstund med försäljningschefen och vice vdn Bengt Andersson om projektet.

Hej Bengt! Vad var det som gjorde att ni fastnade för Memjet-tekniken?

– Memjets bläckteknik är revolutionerande, den erbjuder blixtsnabba utskrifter till låga kostnader och är dessutom miljömässigt rätt i tiden, säger Bengt Andersson.

– Tekniken är fem till tio gånger snabbare än traditionella inkjetskrivare samt två till fem gånger snabbare än multifunktionslasrar och printrar.

Den grafiska branschen är mitt uppe i en tuff kris, varför sjösätta detta projekt nu?

– Det är precis därför Memjet är så intressant nu, okomplicerade snabba ondemand-utskrifter i hög kvalitet och till låga kostnader.

– Samtidigt pågår även en utvecklingen av fler Memjet-baserade produkter som exempelvis mot den grafiska branschen och storformat. Målet är lägre kostnad samt betydligt snabbare än dagens utskriftsteknik, men detta lär vi få återkomma till lite längre fram.

Vad blir nästa steg?

– Vi kommer inte att sälja produkterna mot slutkund, utan all distribution kommer att ske till etablerade återförsäljare inom framförallt IT- och kontorsmaskinbranschen.

PÅ BILD: Harri Lindqvist, Ricard Petersson och Bengt Andersson.

Läs vidare

Tryckcentrum växer digitalt genom förvärv

Tryckcentrum i Blekinge förvärvar Altefur Development och den 1 mars öppnas en ny avdelning som kommer att fokusera på digital kommunikation.
Tryckcentrum

Profilföretaget Printer gör satsning i Finland

Brover Group-ägda Printer, e-handlare inom reklam- och trycksaker, har verkat på den svenska marknaden under några år. Nu tar företaget steget över Östersjön och går in i grannlandet Finland.
Printer Finland

Hexis förstärker med tidigare världsmästare

Jonas Sjöström, tidigare vinnare av World Wrap Masters, blir ansvarig för Hexis affärsområde Automotive, som bland annat omfattar wrapfolier, solfilm och varumärket Bodyfence.
Foto_Jonas_Sjöström_2

Det händer på årets Fespa-mässa

När Fespa Global Print Expo återvänder till Amsterdam RAI i mars så är det med välkända inslag som Sustainability Spotlight och World Wrap Masters, men även med nyheter som rör digital signage, personalisering och ett initiativ för att minska spillet.
Fespa kollage

Senaste nytt

Spandex lanserar ny folieserie

Spandex introducerar varumärket AUTO och ett produktsortiment som riktar sig till professionella aktörer inom bilfoliering. Den första produkten är en serie PPF-folier.
AUTO PPF PR-Images 2

TAG Reklam: "Vi vill ha så lite som möjligt på hyllan"

TAG Reklam är en veteran bland Karlstads många profilföretag och uppnådde sin högsta omsättning senaste året 2022/2023. I sitt nattklubbssvarta showroom satsar de på minimalism för att underlätta för kunderna.
– Vi vill ha så lite som möjligt på hyllan, säger Andreas Gustafsson, vd.
DSC_5547

Tryckcentrum växer digitalt genom förvärv

Tryckcentrum i Blekinge förvärvar Altefur Development och den 1 mars öppnas en ny avdelning som kommer att fokusera på digital kommunikation.
Tryckcentrum

Profilföretaget Printer gör satsning i Finland

Brover Group-ägda Printer, e-handlare inom reklam- och trycksaker, har verkat på den svenska marknaden under några år. Nu tar företaget steget över Östersjön och går in i grannlandet Finland.
Printer Finland