Vad genererar trycksaker år 2011? Det är nödvändigtvis inte en marknadsföringsaktivitet som det var förr i tiden. Nyheter är det nog inte heller med tanke på senaste tidens problem för landets dagstidningar. Många frågar sig om billiga läsplattor, till exempel Amazons nya Kindle för 500 kronor, ska slå ut den tryckta boken. Men också hur snabbt antalet ”nej tack”-skyltar kommer att öka.
Men det finns massor av andra saker som faktiskt genererar tryck. Och det är kreativitet som är den viktigaste egenskapen hos den som vill vara med och skapa tryck nu och i framtiden.
Nya tryckta produkter dyker nu upp i snabb takt och skapas av nya fenomen. Ta till exempel dundersuccén Angry Birds – mobilspelet som finns på 350 miljoner telefoner – som har en uppsjö av olika produkter som alla skapar tryck. Gossedjur med etiketter, kylskåpsmagneter och vanliga hederliga brädspel. Dessutom säljer man en miljon t-shirtar med tryck på varje månad. Samma dag som denna tidning går till tryck släpper man en 96-sidig kokbok. Företaget ska till börsen och lär fortsätta att i snabb takt försöka generera så många sätt som möjligt att tjäna pengar på och det är tryck en del av.
Tidningen Print Week i England rapporterar om Simons katt, ett annat exempel som började med en liten animering på youtube och som nu är böcker utgivna på över tio språk, bland annat svenska. Kläder, almanackor, vykort, anteckningsböcker, brickor och tavlor – det fullkomligt flödar tryckta saker från det lilla varumärket Simons katt.
Detta är tryckta produkter som inte fanns igår och som kanske är borta imorgon. Men någon måste producera och hantera logistiken runt dessa nya, ofta tillfälliga, produkter. Någon måste också komma på idén och vara med och utveckla dem.
Den som är kreativ, oavsett om man är producent eller om man sitter på ett varumärke, kan vara med och utveckla nya affärer. Detta kan skapa massor av tryck som någon faktiskt måste trycka och den som kan hjälpa till med det kreativa tänkandet har större möjlighet att få ta del av affärerna.