Papper fortsätter att tappa till Ipad

PUBLICERAD: 3 november 2011
UPPDATERAD: 3 november

Den digitala byrån Daytona har publicerat sin andra undersökning om hur svenska Ipad-ägare använder sina plattor.

I år är resultatet från undersökningen extra intressant, inte minst med tanke på att tio gånger fler människor, runt 2000 personer, har deltagit i undersökningen, jämfört med 2010. Dessutom är undersökningen mer demografiskt balanserad, med mindre storstad och bredare åldersfördelning.

Åldersmässigt är det fortfarande främst de mellan 25–39 som äger en Ipad. Det motsvarar 47 procent av alla Ipad-användare. Däremot är kvinnor kraftigt underrepresenterade – endast åtta procent deltog i undersökningen. Fördelningen stad–landsbygd är något mer balanserad jämfört med 2010 års siffror. Storstadsanvändarna ligger på 60,9 procent, småstad 29,7 procent och landsbygd 9,4 procent.

När det gäller användning så är nyheter, e-post, sociala medier och tidskrifter i topp. De fem mest använda applikationerna är Safari, Mail, Kalender, Spotify och Twitter. Men på sjätte plats hittar vi Flipboard, ett slags virtuell, bläddringsbar tidning som du själv fyller med innehåll, till exempel, Facebook-uppdateringar, Twitter-flöde, RSS-flöden med mera.

Betalningsviljan hos Ipad-ägare verkar vara hög. 94 procent har någon gång betalat pengar för en app. De flesta föredrar kortbetalning för att betala för innehåll eller appar.

På frågan ”Hur anser du att din konsumtion/användande har påverkats av att du fick tillgång till iPad?” svarar 30 procent att de helt slutat med kvällstidningar, 20 procent att de helt slutat med dagstidningar och 10 procent att de helt slutat med tidskrifter. Över 50 procent anger att deras läsande av papperstidningar och -tidskrifter har minskat. Siffrorna är en ökning på runt tio procent jämfört med undersökningen 2010 och i stort sett alla pappersbaserade medier får stryk av Ipad.

Läs vidare

Kongsberg Ultimate: "Det snabbaste skärbordet på marknaden"

Skärbordstillverkaren Kongsberg Precision Cutting Systems var stolta över att deras Kongsberg Ultimate hade utsetts till ”Best Wide Format Cutting Solution” i EDP Awards i samband med en ceremoni på Drupa.
PXL_20240530_121951472.MP

"Solida lösningar som tål hög belastning"

En helautomatisk linje med linjär motor för skärning av skivor i exempelvis wellpapp, en uppgraderad etikettstans med laser och skärbord i olika storlekar. Det är något av det Jwei visade under Drupa.
Primotek 1

Marabu går grönt med ny certifiering

Nyligen blev bläcktillverkaren Marabu certifierad enligt Greenguard. En märkning som visar att en produkt testats och utvärderats för att uppfylla stränga gränser för kemikalieutsläpp. Ett budskap som Marabu trycker på under Drupa.
Marabu 4

MIS-mjukvara speciellt för de mindre tryckerierna

Det molnbaserade MIS-verktyget Nubium är den stora nyheten på årets Drupa hos eProductivity Software (ePS). En produkt som ska göra vardagen enklare för de små och medelstora tryckerierna. 
eProdictivity 1

Senaste nytt

”Det känns verkligen som vi växlar upp”

Efter en förrädisk vattenläcka har materialåterförsäljaren KA Olsson & Gems i Mölndal fått en nystart. Lokalerna har renoverats, flera nyrekryteringar har gjorts och man tror starkt på den prisvärda inredningsfolien CoverStyl som är ny i sortimentet.
DSC_6159

Parajett byter offset mot rullmatad inkjet

Nyligen stängde tryckerikoncernen Parajett ner sina offsetpressar för gott. Nu investerar företaget istället i en rullmatad press med kontinuerlig inkjet. Detta för att kunna öka såväl effektiviteten som printkvaliteten. 
Parajett

HP lovar nyheter inom storformat till hösten

I HP:s monter under Drupa var det nyheter inom Indigo- och PageWide-serierna som fick stå mest i rampljuset. Men inom kort utlovas nyheter även inom storformatssegmentet.
HP Paula

Storaffär för företaget som förlänger livet på tidningspressar

Företaget från Västsverige som tillverkar styrsystem för tidningspressar gjorde en affär på plus 1 miljon euro på Drupa. De sålde också flera kamerasystem under mässan.
FotoJet-(86)