Papper fortsätter att tappa till Ipad

PUBLICERAD: 3 november 2011
UPPDATERAD: 3 november

Den digitala byrån Daytona har publicerat sin andra undersökning om hur svenska Ipad-ägare använder sina plattor.

I år är resultatet från undersökningen extra intressant, inte minst med tanke på att tio gånger fler människor, runt 2000 personer, har deltagit i undersökningen, jämfört med 2010. Dessutom är undersökningen mer demografiskt balanserad, med mindre storstad och bredare åldersfördelning.

Åldersmässigt är det fortfarande främst de mellan 25–39 som äger en Ipad. Det motsvarar 47 procent av alla Ipad-användare. Däremot är kvinnor kraftigt underrepresenterade – endast åtta procent deltog i undersökningen. Fördelningen stad–landsbygd är något mer balanserad jämfört med 2010 års siffror. Storstadsanvändarna ligger på 60,9 procent, småstad 29,7 procent och landsbygd 9,4 procent.

När det gäller användning så är nyheter, e-post, sociala medier och tidskrifter i topp. De fem mest använda applikationerna är Safari, Mail, Kalender, Spotify och Twitter. Men på sjätte plats hittar vi Flipboard, ett slags virtuell, bläddringsbar tidning som du själv fyller med innehåll, till exempel, Facebook-uppdateringar, Twitter-flöde, RSS-flöden med mera.

Betalningsviljan hos Ipad-ägare verkar vara hög. 94 procent har någon gång betalat pengar för en app. De flesta föredrar kortbetalning för att betala för innehåll eller appar.

På frågan ”Hur anser du att din konsumtion/användande har påverkats av att du fick tillgång till iPad?” svarar 30 procent att de helt slutat med kvällstidningar, 20 procent att de helt slutat med dagstidningar och 10 procent att de helt slutat med tidskrifter. Över 50 procent anger att deras läsande av papperstidningar och -tidskrifter har minskat. Siffrorna är en ökning på runt tio procent jämfört med undersökningen 2010 och i stort sett alla pappersbaserade medier får stryk av Ipad.

Senaste nytt

Ny produktionsskrivare med förbättrad prestanda från Ricoh

Ricoh lanserar en uppgradering av Ricoh Pro C5400 som kombinerar högre kapacitet och förbättrad driftseffektivitet med ökad användarvänlighet.

RICOH_ProC5400-e1749633214252
Ny produktionsskrivare med förbättrad prestanda från Ricoh

Lasergravyren plockade upp stafettpinnen

Nystartade Lasergravyren i Borås såg en öppning på marknaden när ett annat företag gick i konkurs. Idag hjälper de både lokala kunder och industriföretag runt om i Sverige med lasermärkning, gravyr, digitaltryck och transfer.

LasergravyrenDSC_0064
Lasergravyren plockade upp stafettpinnen

Kriget i Israel tvingar Landa till stålbad

Landa Digital Printing (LDP) står inför en smärtsam effektiviseringsprocess då företaget planerar att säga upp över 100 anställda av sin arbetsstyrka på 500, rapporterar den israeliska affärstidningen Globes.

FotoJet---2025-06-17T090318.695
Kriget i Israel tvingar Landa till stålbad

Kodak firar 30 år med termiska plåtar

I år firar Kodak 30-årsjubileet för introduktionen av sina termiska CTP-plåtar. Deras betydelse är fortfarande stor för offsetmarknaden, som fortsatt är den dominerande tryckmetoden.

MAGNUS-Q800_MPL_closed
Kodak firar 30 år med termiska plåtar

Läs vidare

Cloudlab vill hjälpa tryckerierna med e-handel

Tyska Cloudlab Solutions är en etablerad leverantör av web-to-print-lösningar inom både tryck och förpackning. Med nya versionen X3 tar företaget hjälp av AI när det gäller bland annat design och prissättning.

Cloudlab
Cloudlab vill hjälpa tryckerierna med e-handel

Rullskrivare med helt ny inkjetteknologi

Mutoh har utvecklat en inkjetskrivare med Fujifilms AQUAFUZE-teknologi med ett nytt vattenbaserat UV-bläck. Denna visas under Drupa tillsammans med bland annat Direct-to-Object-skrivaren XpertJet 1462 som precis vunnit en EDP Award.

Mutoh 1
Rullskrivare med helt ny inkjetteknologi

Heidelberg breddar med inkjet-portfölj

Den stora nyheten i Heidelbergs Drupa-monter var lanseringen av deras två nya inkjetpressar som de marknadsför i samarbete med Canon, men under eget namn och i egen förpackning. Därmed kommer de två maskinerna att heta Jetfire 50 respektive 75, vilket speglar formaten B3 och B2.

heidel_01
Heidelberg breddar med inkjet-portfölj

Kraftiga annonstapp för tryckta tidningar och direktreklam

Papperstidningar och direktreklam backar kraftigt som kanaler för annonsinvesteringar. Madeleine Thor, vd på Institutet för reklam- och mediestatistik tror att det tvåsiffriga tappet för tryckta tidskrifter kommer att fortsätta.

FotoJet-(79)
Kraftiga annonstapp för tryckta tidningar och direktreklam