Papper fortsätter att tappa till Ipad

Den digitala byrån Daytona har publicerat sin andra undersökning om hur svenska Ipad-ägare använder sina plattor.

I år är resultatet från undersökningen extra intressant, inte minst med tanke på att tio gånger fler människor, runt 2000 personer, har deltagit i undersökningen, jämfört med 2010. Dessutom är undersökningen mer demografiskt balanserad, med mindre storstad och bredare åldersfördelning.

Åldersmässigt är det fortfarande främst de mellan 25–39 som äger en Ipad. Det motsvarar 47 procent av alla Ipad-användare. Däremot är kvinnor kraftigt underrepresenterade – endast åtta procent deltog i undersökningen. Fördelningen stad–landsbygd är något mer balanserad jämfört med 2010 års siffror. Storstadsanvändarna ligger på 60,9 procent, småstad 29,7 procent och landsbygd 9,4 procent.

När det gäller användning så är nyheter, e-post, sociala medier och tidskrifter i topp. De fem mest använda applikationerna är Safari, Mail, Kalender, Spotify och Twitter. Men på sjätte plats hittar vi Flipboard, ett slags virtuell, bläddringsbar tidning som du själv fyller med innehåll, till exempel, Facebook-uppdateringar, Twitter-flöde, RSS-flöden med mera.

Betalningsviljan hos Ipad-ägare verkar vara hög. 94 procent har någon gång betalat pengar för en app. De flesta föredrar kortbetalning för att betala för innehåll eller appar.

På frågan “Hur anser du att din konsumtion/användande har påverkats av att du fick tillgång till iPad?” svarar 30 procent att de helt slutat med kvällstidningar, 20 procent att de helt slutat med dagstidningar och 10 procent att de helt slutat med tidskrifter. Över 50 procent anger att deras läsande av papperstidningar och -tidskrifter har minskat. Siffrorna är en ökning på runt tio procent jämfört med undersökningen 2010 och i stort sett alla pappersbaserade medier får stryk av Ipad.

Publicerat av: 

Dela artikeln

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *


Slut med oadresserad reklam i brevlådan

Postnord avvecklar sin verksamhet för oadresserad direktreklam (ODR) som riktar sig till hushåll. Det är inte längre en lönsam affär för företaget, som pekar på en prispressad marknad och stigande papperspriser som bakgrund till beslutet. Istället ska fokus ligga på mer målgruppsanpassad adresserad reklam.

Publicerat av: 

Planprint: ”En plattform med stora möjligheter för användaren”

Fujifilm har kraftsamlat för att ta fram en helt egenutvecklad storformatsportfölj till marknaden globalt. Spandex är ensam återförsäljare av Fujifilms storformatsskrivare i Sverige och produktansvarige Tomas Källroos ser stor potential för flatbädden Acuity Prime.

Publicerat av: 

Fansen lyfter företaget till framgång

Många företag vill synas på sociala medier, men för att lyckas gäller det att ha följare som snarare är fans än bara köpare. Det säger Niklas Kjärhus som hittat en särskild nisch genom att sälja dekaler till crosscyklar, och marknadsför sig till sina drygt 100 000 följare på Instagram.

Publicerat av: