Den digitala byrån Daytona har publicerat sin andra undersökning om hur svenska Ipad-ägare använder sina plattor.
I år är resultatet från undersökningen extra intressant, inte minst med tanke på att tio gånger fler människor, runt 2000 personer, har deltagit i undersökningen, jämfört med 2010. Dessutom är undersökningen mer demografiskt balanserad, med mindre storstad och bredare åldersfördelning.
Åldersmässigt är det fortfarande främst de mellan 25–39 som äger en Ipad. Det motsvarar 47 procent av alla Ipad-användare. Däremot är kvinnor kraftigt underrepresenterade – endast åtta procent deltog i undersökningen. Fördelningen stad–landsbygd är något mer balanserad jämfört med 2010 års siffror. Storstadsanvändarna ligger på 60,9 procent, småstad 29,7 procent och landsbygd 9,4 procent.
När det gäller användning så är nyheter, e-post, sociala medier och tidskrifter i topp. De fem mest använda applikationerna är Safari, Mail, Kalender, Spotify och Twitter. Men på sjätte plats hittar vi Flipboard, ett slags virtuell, bläddringsbar tidning som du själv fyller med innehåll, till exempel, Facebook-uppdateringar, Twitter-flöde, RSS-flöden med mera.
Betalningsviljan hos Ipad-ägare verkar vara hög. 94 procent har någon gång betalat pengar för en app. De flesta föredrar kortbetalning för att betala för innehåll eller appar.
På frågan ”Hur anser du att din konsumtion/användande har påverkats av att du fick tillgång till iPad?” svarar 30 procent att de helt slutat med kvällstidningar, 20 procent att de helt slutat med dagstidningar och 10 procent att de helt slutat med tidskrifter. Över 50 procent anger att deras läsande av papperstidningar och -tidskrifter har minskat. Siffrorna är en ökning på runt tio procent jämfört med undersökningen 2010 och i stort sett alla pappersbaserade medier får stryk av Ipad.