Miljöfrågor är tillbaka i fokus

PUBLICERAD: 2 december 2011
UPPDATERAD: 2 december


1. Hej Maria Blomgren. Du höll i ett miljöseminarium för grafiska branschen. Det har hållits flera sådana tidigare. Vad är nytt?

Under Grafisk Miljödag, som anordnades av Grafiska Företagens Förbund den 24 november, presenterade bland annat Ingela Hellström från Miljömärkning Sverige de nya Svanenkriterier som börjar gälla från den 15 december. Dagens kriterier gäller dock tom 31 mars 2013. De största förändringarna är att kriterierna för tryckerier slås ihop med kuvertkriterierna, bok- och screentryck tas bort från kriterierna,  energikrav införs och att kriterierna för tryckpapper ändras. Dessutom görs en generell skärpning av kemikaliekraven och poänggränserna och det införs arbetsmiljökrav (punktutsug på VOC >9 kg/ton).

Vid seminariet presenterade även jag och Per Liljedahl, miljöchef på Posten Meddelande, en ny studie som IVL Svenska Miljöinstitutet genomfört på uppdrag av Power of Print. IVL har gjort en litteraturstudie där man tittat på hur klimatpåverkan av tryckta och digitala medier skiljer sig åt i ett livscykelperspektiv. Resultatet visar att det inte går att säga att det ena formatet alltid är bättre än det andra utan det beror på vilka antaganden som gjorts och hur man räknat. Men oavsett vilket medium man väljer går det att göra klimatsmarta val.

Malin Picha från TU pratade om hur medieföretag jobbar med CSR, Corporate Social Responisbility, och hur på så sätt man kan vidga miljö- och hållbarhetsfrågan till att innefatta även ekonomisk och social hållbarhet. Idag är det få företag inom den grafiska branschen som arbetar uttalat med CSR.

2. Vad är branschen speciellt angelägen om att få diskutera?

Det finns ett stort behov från branschen att kommunicera ut att tryckta medier inte är ett dåligt miljöval. Branschen behöver hitta ett sätt att kunna hantera sin miljö- och klimatkommunikation ut mot kunderna.

3. Vad tycker branschens kunder är viktigast att sätta fokus på i miljöhänseende?
Vi ser att intresset för att lansera klimatmärkta tryckta produkter tex klimatsmarta pocketböcker ökar och därför behövs det även leverantörer som leverera detta.

4. Svanen var med och berättade om sina nya kriterier. Hur tas de emot? Är det lika stort intresse som tidigare kring Svanens arbete?
Jag upplever att det fortfarande är ett stort intresse kring Svanenkriterierna då det är mer än 200 tryckerier i Sverige som är Svanencertifierade. För många företag som köper trycksaker ses en Svanenmärkning som ett hygienkrav.

5. Metrologen Per Holmgren avslutade dagen. Var det något i det han sade som du tog med dig?
Jag tycker att det var mycket intressant att lyssna på Pär Holmgren som uppmärksammade deltagarna om den kritiska situation som råder på vårt jordklot där vi konstant överutnyttjar de resurser som finns. Enligt Pär är klimatfrågan högst aktuell och det är bråttom att ändra vårt levnadssätt om våra barnbarn ska kunna leva på samma sätt som vi. Framför allt tog jag med mig att Pär anser att tryckta pappersprodukter är ett bra val ut miljö- och klimatsynpunkt jämfört med många andra produkter, särskilt om man ser till mängd kemikalier som produkterna innehåller.

6. Var tycker du att branschen ska lägga sitt miljöfokus under den närmsta tiden?
Jag tycker att det är viktigt att företagen i branschen hela tiden jobbar med att utveckla och förbättra sitt klimat- och miljöarbete. Vi har några företag som har kommit väldigt långt i sitt arbete med detta, men samtidigt finns det en hel del företag som ligger långt efter. Genom att exempelvis kartlägga företagets energiförbrukning och se hur det går att minska den kan man ju även spara kostnader. Det är också viktigt att branschen kommunicerar ut till kunderna att tryckta produkter är ett bra val ur miljö- och klimatsynpunkt.

Tack så mycket, Maria Blomgren, som är projektledare på Grafiska Företagens Förbund.


Läs vidare

Epson förvärvar Fiery – accelererar digitaliseringen

Epson förvärvar amerikanska Fiery som är experter på digitala front-end-lösningar och arbetsflödeslösningar för tryckbranschen.
HeroBannerDifferenceV2_2-e1701283123527

Här är de nominerade till Svenska skyltpriset

Ljusreklamförbundet har presenterar de tävlande.
1723463846374

Flexa utlovar innovativa lösningar

Flexa deltar på Drupa 2024 för första gången. Det italienska företaget ska visa innovativa lösningar inom skärning, laminering och rullskärning.
Easy-plus

V-Tab har gått i konkurs

Tryckerikoncernen V-Tab har gått i konkurs. 150 anställda är berörda.
FotoJet-(64)

Senaste nytt

Tildetryck flyttar till häststall med ny digitalpress

Tildetryck har lämnat Arvika för byn ”Byn”. Till ladan på landet har Veronica Borg inte bara tagit med sig sin nästan 200 år gamla tryckpress utan även en ny digitalpress.
Tildetryck1

Xerox och Taktiful pushar gränserna för digital förädling

AI-teknologi för förädling i kombination med Xerox digitaltryck.
FotoJet---2024-10-03T093551.711

Dina tonerkassetter från Fujifilm kan redan ha varit använda

Fujifilm har etablerat ett cirkulärt tillverkningscenter i Nederländerna för att främja resurscirkulation.
DSC0417

Branog satsar på DTG: "Dumt om de springer till konkurrenterna"

Branog Branding satsar på profil som ett nytt ben. Tryckeriet har investerat i en DTG-maskin (direct to garment) för att trycka direkt på textil. Men lösningen fungerade inte riktigt som de tänkte på förhand. Läs mer om vad de lärt sig under resans gång.
Branog1