Minskad ökningstakt för annonsmarknaden

PUBLICERAD: 13 december 2011
UPPDATERAD: 13 december

De svenska medieinvesteringarna minskade i november med 8,9 procent jämfört med samma period förra året. Den största minskningen stod TV för (-18,6 procent). Den största ökningen var för mediekategorierna bio (20,3 procent) och sök (10,6 procent).

Men novembersiffrorna till trots så har det ändå totalt sett blivit en ökning.

− Trots att november månad rent procentuellt jämfört med 2010 haft en negativ utveckling så är utvecklingen denna månad den näst starkaste sedan vi började mäta, säger Staffan Slörner, vd för Sveriges Mediebyråer. Dessutom kan vi redan nu konstatera att vi passerat ”all time high” i årsinvesteringar trots att det är en månad kvar på året. Den negativa utvecklingen för denna enskilda månad kan dels bero på en periodiseringsfråga men även vara en konsekvens av det ekonomiska klimatet.

Bäst utveckling i november har bio som ökat med 20,3 procent jämfört med samma period förra året. Utvecklingen är från en låg bas i absoluta tal, vilket gör den procentuella förändringen lättrörlig. Det går även fortsatt bra för kategorin sök som ökar med 10,6 procent.

Mediekategorin TV minskar med 18,6 procent mot november förra året. Några förklaringar är att november månad 2011 hade fyra måndagar mot november 2010 som hade fem måndagar, vilket får en stor periodiseringseffekt då flertalet faktureringar sker på måndagar. Dessutom var november 2010 en mycket stark månad jämfört med året innan.

− En ytterligare förklaring till de negativa siffrorna för TV är att ett antal stora annonsörer redan i oktober hade investerat hela sin avtalade årsvolym. Med den avtalskonstruktion som de flesta annonsörer har haft i år innebär detta högre priser på den överskjutande volymen, vilket har fått många att styra om dessa investeringar till andra medier, säger Håkan Gustafsson, Mediachef, Aegis Media.

Utöver TV minskade dessutom utomhus (-13 procent), dagspress storstad (-7,9 procent), populärpress (-3,3 procent), fackpress (-2,7 procent) och radio (-2,7 procent).

Mediekategorier som ökar i november 2011

Övrigt 22 procent

Bio 20 procent

Sök 11 procent

Internet 4 procent

Landsortspress 2 procent

Kvällspress 0 procent

 

Mediekategorier som minskat i november 2011

DR/Annonsblad -2 procent

Radio -3 procent

Fackpress -3 procent

Populärpress -3 procent

Storstadspress -8 procent

Utomhus/Trafikreklam -13 procent

TV -19 procent

Senaste nytt

Högre kvalitet med ny tolvfärgsskrivare

Konsttryckspecialisterna Bild & Ram på Råå har investerat i storformatsskrivaren Epson SC-P20500 via NI Solutions. Den nya tolvfärgsmaskinen gör att de kan återge fler detaljer och färger i bilderna när de hjälper kunder med reprofotografering och fine art-print.

DSC_1916
Högre kvalitet med ny tolvfärgsskrivare

Distributör stämmer tillverkare efter katastrofala explosioner

En brittisk, tidigare distributör av turkiska Diferros sublimeringskalanderpress, har inlett en rättsprocess mot tillverkaren, avslöjar Printweek. Sedan 2023 har två explosioner inträffat och en person avlidit.

dp2-e1698336327815
Distributör stämmer tillverkare efter katastrofala explosioner

Elanders öppnar nytt tryckeri

Samarbete ska lägga grunden för en framtidssäker modell för bokproduktion.

FotoJet---2025-10-30T141950.430
Elanders öppnar nytt tryckeri

Nystartat bolag ska producera en miljon svenska registreringsskyltar per år

Ett Stockholmföretag har tillverkat svenska registreringsskyltar åt Transportstyrelsen sedan 2002. Från sommaren 2026 blir det värmländsk produktion. Här är bolagen med muskler bakom.

Skärmavbild-2025-11-14-kl.-10.16.38
Nystartat bolag ska producera en miljon svenska registreringsskyltar per år

Läs vidare

MIS-mjukvara speciellt för de mindre tryckerierna

Det molnbaserade MIS-verktyget Nubium är den stora nyheten på årets Drupa hos eProductivity Software (ePS). En produkt som ska göra vardagen enklare för de små och medelstora tryckerierna. 

eProdictivity 1
MIS-mjukvara speciellt för de mindre tryckerierna

Cloudlab vill hjälpa tryckerierna med e-handel

Tyska Cloudlab Solutions är en etablerad leverantör av web-to-print-lösningar inom både tryck och förpackning. Med nya versionen X3 tar företaget hjälp av AI när det gäller bland annat design och prissättning.

Cloudlab
Cloudlab vill hjälpa tryckerierna med e-handel

Rullskrivare med helt ny inkjetteknologi

Mutoh har utvecklat en inkjetskrivare med Fujifilms AQUAFUZE-teknologi med ett nytt vattenbaserat UV-bläck. Denna visas under Drupa tillsammans med bland annat Direct-to-Object-skrivaren XpertJet 1462 som precis vunnit en EDP Award.

Mutoh 1
Rullskrivare med helt ny inkjetteknologi

Heidelberg breddar med inkjet-portfölj

Den stora nyheten i Heidelbergs Drupa-monter var lanseringen av deras två nya inkjetpressar som de marknadsför i samarbete med Canon, men under eget namn och i egen förpackning. Därmed kommer de två maskinerna att heta Jetfire 50 respektive 75, vilket speglar formaten B3 och B2.

heidel_01
Heidelberg breddar med inkjet-portfölj