De svenska medieinvesteringarna minskade i november med 8,9 procent jämfört med samma period förra året. Den största minskningen stod TV för (-18,6 procent). Den största ökningen var för mediekategorierna bio (20,3 procent) och sök (10,6 procent).
Men novembersiffrorna till trots så har det ändå totalt sett blivit en ökning.
− Trots att november månad rent procentuellt jämfört med 2010 haft en negativ utveckling så är utvecklingen denna månad den näst starkaste sedan vi började mäta, säger Staffan Slörner, vd för Sveriges Mediebyråer. Dessutom kan vi redan nu konstatera att vi passerat ”all time high” i årsinvesteringar trots att det är en månad kvar på året. Den negativa utvecklingen för denna enskilda månad kan dels bero på en periodiseringsfråga men även vara en konsekvens av det ekonomiska klimatet.
Bäst utveckling i november har bio som ökat med 20,3 procent jämfört med samma period förra året. Utvecklingen är från en låg bas i absoluta tal, vilket gör den procentuella förändringen lättrörlig. Det går även fortsatt bra för kategorin sök som ökar med 10,6 procent.
Mediekategorin TV minskar med 18,6 procent mot november förra året. Några förklaringar är att november månad 2011 hade fyra måndagar mot november 2010 som hade fem måndagar, vilket får en stor periodiseringseffekt då flertalet faktureringar sker på måndagar. Dessutom var november 2010 en mycket stark månad jämfört med året innan.
− En ytterligare förklaring till de negativa siffrorna för TV är att ett antal stora annonsörer redan i oktober hade investerat hela sin avtalade årsvolym. Med den avtalskonstruktion som de flesta annonsörer har haft i år innebär detta högre priser på den överskjutande volymen, vilket har fått många att styra om dessa investeringar till andra medier, säger Håkan Gustafsson, Mediachef, Aegis Media.
Utöver TV minskade dessutom utomhus (-13 procent), dagspress storstad (-7,9 procent), populärpress (-3,3 procent), fackpress (-2,7 procent) och radio (-2,7 procent).
Mediekategorier som ökar i november 2011
Övrigt 22 procent
Bio 20 procent
Sök 11 procent
Internet 4 procent
Landsortspress 2 procent
Kvällspress 0 procent
Mediekategorier som minskat i november 2011
DR/Annonsblad -2 procent
Radio -3 procent
Fackpress -3 procent
Populärpress -3 procent
Storstadspress -8 procent
Utomhus/Trafikreklam -13 procent
TV -19 procent