Livlig debatt om tryckerimomsen

PUBLICERAD: 15 december 2011
UPPDATERAD: 15 december

Ett seminarium om tryckerimomsen den 15 december, arrangerat av Grafiskt Forum, drog 150 personer till Nalen i Stockholm. Alla fanns representerade – tryckerier, reklambyråer, förlag och tidskrifter. Här fanns alla påverkade med. Irritationen från kundsidan är mycket stor. Samtidigt slår tryckerierna ifrån sig och berättar att konsulter kontaktade dem i slutet av 2010 och pratade om säkra pengar att begära tillbaka.

1,9 miljarder kronor har tryckerierna hittills begärt tillbaka. 800 miljoner har redan betalats ut. Skatteverket har sedan skickat följdändringsbeslut på 200 miljoner kronor till tryckeriernas kunder. Skatteverket ligger alltså kraftigt efter med att skicka ut följdändringsbeslut och många hinner inte få något sådant inom tidsfristen på sex månader som Skatteverket har på sig.

Johanna Hållèn från Fylgia advokatkontor arbetar med konkursfrågor. Hon säger så här:

Finns det ingen fordran när konkursen inträffar, har man ingen rätt att kräva något från konkursboet. Den här fordran uppstår först efter konkursen. Därför kan inte den som drabbas av följdändringsbeslut till följd av konkurs gå till konkursboet.

Två professorer vid Uppsala Universitet har tittat på detta och kommit fram till att avtlsrättsligt är avtalet avslutat parterna emellan. Eftersom det är en fordran som uppstår efter konkursen och då kan man inte hävda att det funnits någon fordran på konkursdagen.

Kunderna kan alltså inte begära pengar från ett konkursbo, om de får ett följdändringsbeslut från Skatteverket. Dock påpekar Ewa Almgren från Skatteverket att det bör anses som oskäligt att kräva tillbaka pengar från en kund som drabbats av ett följdändringsbeslut till följd av en konkurs.

 

Civilrättsliga möjligheter

En annan viktig fråga är huruvida tryckeriets beställare rent juridiskt kan kräva pengar av sitt tryckeri. Där berättade advokat  Patrik Essehorn om tre olika fall.

1. Om tryckeriet får pengar tillbaka och kunden inte får ett följdändringsbeslut, har kunden inte rätt till någon återbetalning. Tryckeriets lönsamhet ökas med 15 kronor per omsatt hundralapp.

Orsaken är att beställaren inte har lidit någon skada och därför inte har krav på någon kompensation. Detta gäller även fall där beställaren inte är momspliktig och därför inte har kunnat dra av sin ingående moms.

2. Om tryckeriet har fått tillbaka pengar men beställaren ännu inte slutligt har vägrats avdrag för någon moms. Så länge slutgiltigt beslut inte är fattat, har beställaren inte drabbats av någon skada och kan inte ställa något civilrättsliga krav. Beställaren är skyldig att begränsa sin skada och är skyldig att pröva frågan.

3. Tryckaren har fått tillbaka moms och beställaren har vägrats.

Här kan beställaren framställa civilrättsligt krav mot tryckaren i detta fall med hänsyn till de allmänna leveransvillkoren i branschen.

Beställaren måste driva detta tills fallet är slutgiltigt avgjort innan krav kan framställas. Sedan kan å andra sidan krav ställas både på summan, ränta och kostnader för juridiskt biträde och annan rådgivning som behövt köpas.

 

 

Projektledare Lars Nordmark hade satt ihop programmet.

 

Läs vidare

Kongsberg Ultimate: "Det snabbaste skärbordet på marknaden"

Skärbordstillverkaren Kongsberg Precision Cutting Systems var stolta över att deras Kongsberg Ultimate hade utsetts till ”Best Wide Format Cutting Solution” i EDP Awards i samband med en ceremoni på Drupa.
PXL_20240530_121951472.MP

"Solida lösningar som tål hög belastning"

En helautomatisk linje med linjär motor för skärning av skivor i exempelvis wellpapp, en uppgraderad etikettstans med laser och skärbord i olika storlekar. Det är något av det Jwei visade under Drupa.
Primotek 1

Marabu går grönt med ny certifiering

Nyligen blev bläcktillverkaren Marabu certifierad enligt Greenguard. En märkning som visar att en produkt testats och utvärderats för att uppfylla stränga gränser för kemikalieutsläpp. Ett budskap som Marabu trycker på under Drupa.
Marabu 4

MIS-mjukvara speciellt för de mindre tryckerierna

Det molnbaserade MIS-verktyget Nubium är den stora nyheten på årets Drupa hos eProductivity Software (ePS). En produkt som ska göra vardagen enklare för de små och medelstora tryckerierna. 
eProdictivity 1

Senaste nytt

Branog satsar på DTG: "Dumt om de springer till konkurrenterna"

Branog Branding satsar på profil som ett nytt ben. Tryckeriet har investerat i en DTG-maskin (direct to garment) för att trycka direkt på textil. Men lösningen fungerade inte riktigt som de tänkte på förhand. Läs mer om vad de lärt sig under resans gång.
Branog1

Fujifilms Tommy Segelberg får nytt internationellt toppjobb

– Det är kul att Fujifilm visar att man kan växa inom bolaget, säger Tommy Segelberg, till Sign&Print.
Tommy_Segelberg

Antalis förvärvar Xerox pappersverksamhet i EMEA-regionen

– Det är viktigt för oss att behålla starka positioner på våra marknader och förbättra lönsamheten för vår kontorspappersverksamhet, säger Hervé Poncin, vd för Antalis.
FotoJet---2024-10-02T132714.194

Ricoh satsar på AV-lösningar i nytt samarbete med LG

Ricoh och LG ingår ett globalt partnerskap med LG. Genom att kombinera Ricohs kommunikationstjänster med LGs displayprodukter stärker de sin kapacitet inom AV-lösningar på arbetsplatser.
LGE-picture_tcm96-86922