Under de här veckorna pågår många presskonferenser, där vi får veta vad de olika företagen ska visa för nyheter på Drupa. Det blir samtidigt naturligt för dem att berätta om installationer och lösningar som de är speciellt stolta över.
Det finns ett företag som nästan går som ett snöre genom de här presentationerna och det är Elanders och det som de gör inom innovativa fotoböcker och liknande lösningar i Tyskland. Senast för en timme sedan höll jag i en bok som är gjord utifrån en persons Facebooksida, där bilder och fakta lagts in i en unik bok som nu beställs av mängder av personer i Europas mest hårt konkurrensutsatta marknad.
Den här veckan kom beskedet att Elanders köper Fotokasten och Deutsche Online Medien, två tyska företag som är synnerligen verksamma inom de områden som ska ge morgondagens grafiska tillväxt. Köpeskillingen är förvånansvärt låg, bara fem årsvinster för en typ av företag som ofta handlas till femdubbla priset. Men bakom de båda företagen ligger Elanders tyska styrelsemedlem Peter Sommer. Betalningen sker i aktier, vilka Elanders huvudägare Carl Bennet erbjuder sig att köpa om säljarna inte vill behålla dem. Alltså sköts hela affären på ett föredömligt sätt.
En ledning i ett företag kan aldrig kommentera sin aktiekurs. Men det förundrar mig att jag kan köpa en Elandersaktie för dryga tjugolappen, när bara det inre värdet av varje aktie är över det dubbla. Då får man ”på köpet” den här typen av nya, innovativa företag, en snabbväxande förpacknings- och manualtillverkare i Kina och Sveriges största grafiska företag.
Tyvärr kan jag, när jag bevakar de grafiska företagen, inte köpa aktier i dem. Tyvärr, tyvärr, tyvärr.