GFFs årsmöte diskuterar morgondagens idéer

PUBLICERAD: 19 april 2012
UPPDATERAD: 19 april

– Ipad är inte den sista produkten som utvecklas. Redan nästa år kommer Samsung med en vikbar skärm och sedan är vi nära det tidningsformat vi känner i dag. Men istället för att bläddra, så drar jag fingret över skärmen – som kanske är mjuk och tunn – och nästa sida visar sig. Det säger Johan Ronnestam i sitt inledningsanförande på Grafiska Företagens årsmöte i dag.

– Höj priset på det som är kvalitet. Det som är enklare måste göras ännu billigare. Du kan gärna satsa ännu mer på kvalitativt imponerande produkter. Jag beställde hellre en handinbunden gästbok från en duktig bokbindare, istället för att köpa en i varuhuset.

– Apple anpassar sig till att människan helst vill välja mellan tre saker. Skärmar finns i 11, 13 och 15 tum. Sedan kan du välja tre olika minnesstorlekar och så vidare. När jag går till tryckeriet blir jag istället frågad en massa om pappersval och tryck. Gör det enklare, avslutar Johan Ronnestam.

 

VTT

Med nära 300 miljoner euro i omsättning är VTT det största grafiska forskningscentret i Norden. Där finns mycket kunskap om allt från tryckta kretsar till biokemi. VTT arbetar både på beställning av näringslivet och finska staten. Man har också egna pengar där man helst själv styr vad som forskas inom.

– Vi ser överkapacitet inom konventionellt tryck medan förpackningstrycket håller ställningarna, säger Pertti Moilanen från VTT. Han ser tre vägar framåt för tryckeriet.

1. Effektivare produktion av tryck. Här förutsätts en övergång till att trycka rullar istället för ark.

2. Ökat värde i trycksaken.

3. Produkter som inte är medier, till exempel 3D.

Acceptansen av QR-koder är långsam. Hoppet står mer till NRC-koderna där man även kan beställa och betala direkt.

Tänk dig att allting är tekniskt möjligt. Begränsa dig istället utifrån vad du är beredd att betala.

Tänk på att allt är möjligt, men fråga dig vad du kan ta betalt för. Grundprincipen här är att du går från en produktbaserad betalning till tjänstebaserad betalning.

 

 

Arkitektkopia

VD Lars Franzén på Arkitektkopia såg efterfrågan på ritningar stadigt minska. Istället för att då kapitulera, tittade han på hur annat kunde tillföras, så att företaget istället kunde växa. Det här blev speciellt viktigt efter krisen 2008, då många företag blev vilsna. 2010 var vinsten uppe i drygt sju procent av omsättningen på drygt 200 miljoner. Året efter växte både omsättning och vinst och nu är man i full gång med 2012. Medverkande till resultatet är Byggnet, där byggföretagen har sina ritningar samt en rad nya tjänster.

– Ett exempel på en ny produkt är att vi har velat lyfta fram de inhouse verksamheter som normalt inte syns i tävlingar. Det görs genom en tävling där det i år kom 150 bidrag. Många är från företag som inte dittills varit kunder hos Arkitektkopia. Det har givit en naturlig orsak att kontakta dem.

Arkitektkopia har också gjort sin första App, vilket samtidigt är den första patentsökta produkten under företagets 61-åriga historia. På varje ritning genereras en qr-kod. Denna läses av och då får man fram gällande bygghandling. Ser man då att något blir fel, så tar man en bild och skickar iväg till ansvarig. Man sparar enormt med tid och pengar genom att snabba upp det här flödet. Den har nu sålts till flera, bland annat till Sveriges största teknikkonsult.

– Jag tror också att detta leder till att vi får göra fler ritningar och får bättre betalt, säger Lars Franzén.

– Vi har inte plockat in konsulter utifrån. Allt vi har förverkligat är sådant som redan fanns inom företagets väggar. Vi har jobbat mycket med Lean och det har givit resultat.

 

Publit

Per Helin är vd och en av initiativtagarna till företaget Publit. Det är ett företag som producerar drygt 5000 bokexemplar i månaden och omsatte sex miljoner kronor i fjol.

– Varje bok är unik. Beställer jag 20 exemplar, så betraktas det som 20 beställningar. Arbetar på att varje exemplar ska ha en unik qr-kod, så att det kan användas i marknadsföringssyfte.

– I snitt trycker vi 18,8 exemplar av varje titel. 2309 av böckerna har sålts genom internetbokhandel och 2721 böcker genom bokhandlar. I princip hade ingen av de böcker vi trycker varit tryckta om inte vi gjorde det.

– Det alla talar om nu, är att sälja direkt till slutkunden. Det är inte viktigt för att ersätta bokhandeln. Det viktiga är istället att komma i egen dialog med kunderna. Därmed får förlaget en bättre möjlighet att förstå kunden och vad denne vill ha.

 

Läs vidare

Grafiska företagen kritiserar att staten äger Strålfors

I en debattartikel kritiserar Grafiska Företagens vd Eva Glückman att staten via Postnord äger ett tryckeri, dotterbolaget Strålfors. "Hela syftet med förvärvet av Strålfors var att växa i värdekedjan uppströms och skydda Postnords volymer från konkurrerande distribution".
Eva G Grafiska

Spandex lanserar ny folieserie

Spandex introducerar varumärket AUTO och ett produktsortiment som riktar sig till professionella aktörer inom bilfoliering. Den första produkten är en serie PPF-folier.
AUTO PPF PR-Images 2

Tåligare utskrifter med nya imagePROGRAF

Canon släpper nya modeller i två av sina serier med storformatsskrivare, imagePROGRAF GP respektive PRO. Bland nyheterna kan nämnas förbättrad ljusbeständighet och reptålighet. 
LC10_GP6600S_PFP2_CEL_660x372

Artificiell intelligens avgörande för företagens överlevnad

Den kommande tiden kommer vi att titta närmare på hur artificiell intelligens (AI) implementeras i redan befintliga grafiska lösningar. Vad kan AI göra, vilka behov fyller det och vilka möjligheter och utmaningar öppnar det på sikt.
FotoJet-(45)

Senaste nytt

Åtta45 förvärvar grafiskt företag

Åtta45 Print & Media öppnar plånboken och köper ett grafiskt bolag i Stockholm.
åtta45-webb

HP lanserar fyra nya digitalpressar

HP meddelade nyligen lanseringen av fyra nya digitalpressar, HP Indigo 120K, Indigo 18K, Indigo 7K Secure och Indigo V2 för den kommersiella marknaden.
FotoJet-(65)

Hon startar ny era för Kaffe Skog & Tryck

Mia Vindelhed kommer senast från skidbranschen. Nu glider hon in och tar över tryckeriet och pappershandelns Kaffe Skog & Tryck i Västerbottniska Vindeln norr om Umeå.
mia1

Mässpremiär på Drupa för Zünds Q-Line

Den schweiziska skärbordstillverkaren Zünd ställer ut under mottot ”Performance across the board” och tar med sig Q-Line som lanserades förra våren och nu visas på en mässa för första gången.
Zund 2