Kaktillverkaren Gille har fått ny förpackningsdesign och en modernisering av varumärket. Uppdraget gick till designbyrån BVD i Stockholm.
Med tanke på att småkakor är impulsvaror och dessutom ganska lika varandra i utseende är det ofta förpackningsdesignen som är avgörande för vad konsumenten väljer.
– Förpackningsdesignen är oerhört viktig. Enkelt uttryckt: Syns vi inte, finns vi inte. Den ska vara särskiljande så att konsumenten kan hitta produkten för att kunna köpa den, säger Joacim Nordberg, projektledare på designbyrån BVD.
Gilles förpackningar har traditionellt sett varit ganska bleka med sitt svenska landskap i brun siluett på vit botten, men med den nya förpackningsdesignen sticker varumärket ut på livsmedelsbutikernas hyllor så att kakorna blir lätta att hitta för konsumenten.
– God förpackningsdesign innebär inte att man ständigt ska uppfinna nya saker, utan har en botten i varumärket. Den förstärker de värden som finns. Den nya förpackningen är genuin, vardagsnära och gladare. Den röd-rosa färgen valde vi att använda för att den är särskiljande, säger Catrin Vagnemark, delägare på BVD.
Den röd-rosa färgen har funnits tidigare i logotypen och används nu i fyra olika mönster. Dessa mönster kommer från den ombonade känsla ett kök inhyser med sina grytlappar, kokböcker, kakkorgar och kökshanddukar, menar man på BVD. Mönstren används på olika delar av sortimentet för att skapa dynamik i butikshyllan, men också för att förtydliga fyra kakkategorier.
– Vi tänker alltid ur ett konsumentperspektiv när vi tar fram en ny design. I ett hemtrevligt kök kompletterar mönster varandra. På samma sätt använder vi mönster för att förtydliga Gillesortimentet, säger Catrin Vagnemark.
Den rosa färgen får sällskap av den svarta färgen som ger ett sobert intryck, en känsla av kvalitet och som för tankarna till bakplåten. Även Gilles logotyp, en gammaldags järnskylt, är svart och förstärker känslan av det hantverk som det innebär att baka goda småkakor.
Gördeln eller sigillet är en annan tydlig förändring på förpackningen. Gördeln har både ett funktionellt och ett estetiskt syfte.
– Den bär all kommunikation och samlar information om kakorna såsom namn, ingredienser, gramvikt osv. På så sätt blir informationen lätt att hitta för konsumenten. Produkten ska dessutom kännas omsluten och omhändertagen, säger Joacim Nordberg.
BVD har haft uppdraget i drygt ett år och Continental Bakeries, som tillverkar och marknadsför varumärket Gille, har provat många designvägar innan dess på resan mot en ny, tydligare identitet.
– Jag insåg redan när jag kom hit för 2,5 år sedan att vi behövde jobba mycket aktivt med vår identitet och design. Vi har gjort en mängd marknadsundersökningar, smaktester och designtester så att vi vet vad konsumenten tycker. Vi har också bjudit in alla inom företaget, från bagare till packare, för att tycka till om nya idéer, säger Micael Györei, vd på Continental Bakeries North Europe.
– Det har fått ta sin tid, men vi har behövt göra denna resa för att landa i något som ger rätt magkänsla, som konsumenten känner igen sig i, och i en förpackningsdesign som håller över tid, säger han.
Lanseringen av den nya förpackningsdesignen började i februari 2012 och fortsätter kontinuerligt under året tills alla kakförpackningar har den nya designen.