Att utveckla en ”grön” ekonomi och se till att utvecklingen är hållbar är något som är viktigt för alla företag, inklusive den grafiska branschen. Tryckeribranschen har anammat miljöagendan, och det är inte bara för att tryckarna bryr sig om miljön. Budskapet om hållbar utveckling är en fråga om överlevnad för branschen på flera marknader.
Stora, internationella företag vill kunna vara transparenta mot sina aktieägare. Därför behöver tryckerierna ha svar på tal. Det låter som en självklarhet, men en ny rapport från organisatörerna bakom mässan EcoPrint, ”The Business of Sustainability”, väcker ett antal relaterade spörsmål för branschen. Organisatörerna beställde rapporten för att bättre förstå branschens syn på hållbarhet och resultaten kommer att tas upp på mässan i Berlin i september. Enligt rapporten är branschens största problem att man inte talar med en gemensam röst. Allt för många slutanvändare ser marknadsföringen av trycksaken mer som ett sätt för pappersleverantörerna att föra fram sina budskap och mindre om att trycksaken faktiskt har en relativt liten miljöpåverkan.
Ett relevant ämne som avhandlas på EcoPrint är hur man får ut hållbarhetsbudskapet. Det är en fråga som är relevant för alla tryckerier och branschorganisationer. Rapporten visar att tryckerierna är förvirrade när det gäller tillgängliga standarder, men det är en kunskapsprocess som tar tid. Det är också vitkigt att tryckerierna skiljer på ”riktiga” standarder och sådana som tagits fram för att gagna kommersiella intressen. Hållbarhetsstandarder är i sin linda, men de är avgörande för att kunna mäta koldioxidutsläppen inom olika industrinischer och -regioner.
Rapporten visar att det finns en oro om allt fokus på pappersproduktionens koldioxidutsläpp (står för runt 70 procent av trycksakens totala koldioxidutsläpp). Den utveckling som skett hos maskinvaruleverantörerna i sättet at beräkna utrustningens koldioxidutsläpp tenderar att försvinna i pappersdiskussionerna. Att bara lyfta fram papperet innebär att man missar att föra ut hela hållbarhetsbudskapet. Det gäller att se skogen bland alla träd!
EcoPrint är ett mycket viktigt event för tryckerierna och deras kunder eftersom det är det enda branscheventet som fokuserar helt på frågan om hållbar utveckling. På eventet finns det forum, debatter och workshop-möten där tryckerier och kunder kan lära sig mer om hur man kommunicerar hållbar utveckling i trycksaksproduktion. Här finns även seminarier om standarder och om hur man applicerar dessa.
______________________________________________________________
LAUREL BRUNNER, VERDIGRIS
Verdigris är ett miljöinitiativ för tryckindustrin med målsättningen att förse branschen och dess kunder med information om trycksakens miljöpåverkan. Laurel Brunner från brittiska Digital Dots är en av initiativtagarna och en återkommande krönikör.