Toshiba backar från printfri dag

PUBLICERAD: 27 juni 2012
UPPDATERAD: 27 juni

Toshibas amerikanska dotterbolag hade planerat att genomföra en dag utan utskrifter. Syftet var att medvetandegöra kontorsanställda om vilka budskap som är nödvändiga att skriva ut och vad man klarar sig utan.

Printing Industries of America reagerade starkt på att kampanjen inte skilde mellan kontorsprint och tryck. Deras vd Michael Makin kontaktade därför Toshiba USAs marknadschef Bill Melo och uppmanade honom att dra tillbaka kampanjen med No-Print day. Det slutade med att Toshiba nu helt backat från kampanjen och inte längre talar om den på sin hemsida. Michael Makin har varnat Toshiba för kraften hos de amerikanska fackföreningarna, om förslaget skulle återkomma i någon form.

Från ett europeiskt perspektiv kan det kännas olyckligt att kampanjen inte fortsatte och ledde till en dialog kring papper. Det ledande europeiska kontorspappersbruket i Husum utanför Örnsköldsvik ingår i Holmen koncernen, som får 1/3 av sin ström från vattenkraft och resten från främst kärnkraft, medan de amerikanska pappersbruken till övervägande del får sin energi från kolkraft. Värst är det i Indien, där bruken främst får sin kraft från dieselkraftverk, eftersom staten subventionerar användningen av diesel. Då blir pappersproduktion miljöbelastande på ett annat sätt.

 

 

Läs vidare

Kraftiga annonstapp för tryckta tidningar och direktreklam

Papperstidningar och direktreklam backar kraftigt som kanaler för annonsinvesteringar. Madeleine Thor, vd på Institutet för reklam- och mediestatistik tror att det tvåsiffriga tappet för tryckta tidskrifter kommer att fortsätta.
FotoJet-(79)

Plockmatic firar jämnt med all time high

I år är det 50 år sedan Plockmatic startades. Sedan dess har företag växt till en stor global spelare inom dokumenthantering med en bred produktportfölj. Sign&Print har intervjuat vd:n Jan Marstorp om den resan och vägen framåt.
Plockmatic kollage

Har Drupa svaren på branschens utmaningar?

Efter en paus på åtta år kan vi på nytt besöka Drupa för att se vad leverantörerna tycker att vi behöver.
drupa24_08

Grafiska företagen kritiserar att staten äger Strålfors

I en debattartikel kritiserar Grafiska Företagens vd Eva Glückman att staten via Postnord äger ett tryckeri, dotterbolaget Strålfors. "Hela syftet med förvärvet av Strålfors var att växa i värdekedjan uppströms och skydda Postnords volymer från konkurrerande distribution".
Eva G Grafiska

Senaste nytt

Högpresterande inkjetpress i strålkastarljuset hos Kodak

Kodak kommer visa upp en mängd produkter som är konstruerade för att hjälpa tryckerier att bli mer lönsamma när branschen förändras.
Kodak_drupa-2024-booth_

Alvöen förstärker teamet efter ökad orderingång

Alvöen är inne på sitt femte verksamhetsår i Sverige och utvecklingen har gått i snabb takt. Nästa steg är att stärka serviceteamet och utöka lokalerna utanför Borås. 
alvoen_kennethnilsson ver 2

Vilda maskinnyheter från Ricoh

Med en drake, en örn och en jaguar låter Ricoh besökarna få en virtuell och högteknologisk naturupplevelse i österländsk miljö i sin monter på Drupa.
webb-ricoh

Storbildsbolaget vill synas mer mot detaljhandeln

Storbildsbolaget har under många år producerat olika typer av mässmaterial. Nu är det dags för Helsingborgsföretaget att själva ställa ut.
Jonas-Hellke