Digitaltryck i förändring, visar undersökning

PUBLICERAD: 29 augusti 2012
UPPDATERAD: 29 augusti

Undersökningen U.S. Digital Production Printing Application Forecast: 2011-2016 tar i detalj upp utvecklingen för 28 digitaltrycka applikationer.

Infotrends ser ett tydligt skifte, bort från mer traditionella applikationer inom transaktionsprint, mot marknadsföring och mer publicistiska applikationer, som tidskrifter och böcker. Dessutom visar några segment, som förpackningar och civiltryck, på en både snabb och stark tillväxt.

Sett till volym står böcker för den starkaste tillväxten, följt av DR och transpromo. Trots små volymer ser tidskrifter och dagstidningar ut att gå starkt framåt.

– De totala printvolymerna förväntas växa med 2,9 procent fram till 2016, säger Ralf Schlozer, chef för Infotrends On Demand Printing & Publishing Consulting Service. Några applikationer förväntas att dra förbi den genomsnittliga utvecklingskurvan rejält. För leverantörerna är det av största vikt att de anpassar sig till marknadsförändringarna. Infotrends rekommenderar att leverantörerna fokuserar på att utveckla utrustning med funktioner som är anpassade mot de applikationer som vi ser växer snabbt.

Mer på Infotrends webbplats.

Läs vidare

Epson förvärvar Fiery – accelererar digitaliseringen

Epson förvärvar amerikanska Fiery som är experter på digitala front-end-lösningar och arbetsflödeslösningar för tryckbranschen.

HeroBannerDifferenceV2_2-e1701283123527

Här är de nominerade till Svenska skyltpriset

Ljusreklamförbundet har presenterar de tävlande.

1723463846374

Flexa utlovar innovativa lösningar

Flexa deltar på Drupa 2024 för första gången. Det italienska företaget ska visa innovativa lösningar inom skärning, laminering och rullskärning.

Easy-plus

V-Tab har gått i konkurs

Tryckerikoncernen V-Tab har gått i konkurs. 150 anställda är berörda.

FotoJet-(64)

Senaste nytt

InkClub-koncernen ingår partnerskap för tillväxt

Samarbetat ska stödja inkClubs tillväxt både i och utanför Norden och förenkla kundresan för koncernens olika företag.

FotoJet---2025-01-10T085922.415

Justnu köper Stockholmstryckeri

Tryckerikoncernen förvärvar verksamhet i centrala Stockholm.

Roy-Blom-och-Martin-Ghaoui

Digital tryckteknik från Xeikon ger flexibilitet hos Nordic Label

Nordic Label är en ledande tillverkare av PSA-etiketter för livsmedel och drycker på den finländska marknaden. Verksamheten bygger på en balanserad blandning av flexo- och digitaltryck.

Nordic-label

Addbrand vill växa så in i Norden: ”Vår ambition är ständig tillväxt”

De senaste åren har Addbrand gjort flera förvärv, både i Sverige och övriga Norden, och ambitionen är att växa ytterligare. Sign & Print har besökt företagets huvudkontor i Bankeryd för att höra mer om pågående satsningar och framtida tillväxtplaner.

Kartong