Digitaltryck i förändring, visar undersökning

PUBLICERAD: 29 augusti 2012
UPPDATERAD: 29 augusti

Undersökningen U.S. Digital Production Printing Application Forecast: 2011-2016 tar i detalj upp utvecklingen för 28 digitaltrycka applikationer.

Infotrends ser ett tydligt skifte, bort från mer traditionella applikationer inom transaktionsprint, mot marknadsföring och mer publicistiska applikationer, som tidskrifter och böcker. Dessutom visar några segment, som förpackningar och civiltryck, på en både snabb och stark tillväxt.

Sett till volym står böcker för den starkaste tillväxten, följt av DR och transpromo. Trots små volymer ser tidskrifter och dagstidningar ut att gå starkt framåt.

– De totala printvolymerna förväntas växa med 2,9 procent fram till 2016, säger Ralf Schlozer, chef för Infotrends On Demand Printing & Publishing Consulting Service. Några applikationer förväntas att dra förbi den genomsnittliga utvecklingskurvan rejält. För leverantörerna är det av största vikt att de anpassar sig till marknadsförändringarna. Infotrends rekommenderar att leverantörerna fokuserar på att utveckla utrustning med funktioner som är anpassade mot de applikationer som vi ser växer snabbt.

Mer på Infotrends webbplats.

Läs vidare

Anmäl dig till "Wrap & Remix by Antalis"

Antalis lanserar en helt ny tävling utöver det vanliga, med helt fantastiska priser att vinna. Bl.a en ikonisk 1965 Ford Mustang 350GT V8, HP Latex 630 Print & Cut eller VIP biljetter för Formel 1 Grand Prix i Italien. Tävlingen pågår från 1/2 till 30/6 2024.
3-main

Livet på en pinne för Epson: Lanserar ny fotoskrivare

Epson lanserar en ny foto- och fine-artskrivare som ska höja standarden för användbarhet och kvalitet. Den nya A2-skrivaren är utformad för att uppfylla kraven hos professionella fotografer.
Epson-fotoskrivare

V-TAB köper KB-MEDIA

Halländska digitaltryckeriet KBMEDIA uppgår i V-TAB men kommer finnas kvar som eget varumärke. Förhoppningen är en stark fullserviceaktör i regionen.
v-tab kbmedia

ZetaDisplay köper österrikiskt digitalt skyltföretag

Det digitala skyltföretaget ZetaDisplay gör ännu ett storförvärv i och med köpet av Österrikiska Peakmedia. Malmöföretaget vill vara drivande i konsolideringar på den europeiska marknaden inom digital signage.
ZetaDisplay-web

Senaste nytt

Etikettmarknaden föll 25 procent

Efter Coronapandemin, där etikettmarknaden formligen exploderade, var fallet med 25,8 procent 2023 (enligt FINAT) kanske att vänta. Trots det beskriver Claus Søndergaard, från UPM Raflatac, det som ett tufft år, men säger samtidigt att förväntningarna på 2024 är positiva.
Claus_UPMRaflatac

Arbetshästar och neonutskrifter hos Swissqprint

Flatbädden Kudu och rullprintern Karibu tillsammans med iögonfallande neonutskrifter ska dra blickarna till Swissqprints monter under Fespa.
SQP trade fair

Zünd visar lösningar för ökad automation

Digitalisering, automation och innovation sammanfattar det skärbordstillverkaren Zünd visar under Fespa. Bland nyheterna finns ett kameratillval till deras största skärbord.
Zund Fespa 1 w

Snabb DTF-affär: ”Funderade bara en halvtimme”

Reklamlabbet i Glasriket hade i några år funderat på att uppgradera sitt textiltryck. När de fick höra talas om Mimakis DTF-lösning slog de till direkt. Företaget har även utökat med fler maskiner – och personal.
RL Fredrik Sara 2