Undersökningen U.S. Digital Production Printing Application Forecast: 2011-2016 tar i detalj upp utvecklingen för 28 digitaltrycka applikationer.
Infotrends ser ett tydligt skifte, bort från mer traditionella applikationer inom transaktionsprint, mot marknadsföring och mer publicistiska applikationer, som tidskrifter och böcker. Dessutom visar några segment, som förpackningar och civiltryck, på en både snabb och stark tillväxt.
Sett till volym står böcker för den starkaste tillväxten, följt av DR och transpromo. Trots små volymer ser tidskrifter och dagstidningar ut att gå starkt framåt.
– De totala printvolymerna förväntas växa med 2,9 procent fram till 2016, säger Ralf Schlozer, chef för Infotrends On Demand Printing & Publishing Consulting Service. Några applikationer förväntas att dra förbi den genomsnittliga utvecklingskurvan rejält. För leverantörerna är det av största vikt att de anpassar sig till marknadsförändringarna. Infotrends rekommenderar att leverantörerna fokuserar på att utveckla utrustning med funktioner som är anpassade mot de applikationer som vi ser växer snabbt.
Mer på Infotrends webbplats.