IT-spelet och kostnaderna

PUBLICERAD: 11 december 2012
UPPDATERAD: 11 december

Thanks to Agfa for pointing us at a recent article in the New York Times looking at the amount of energy the Internet consumes. Facebook, the main subject of the article, has to support over one billion users so the energy required for its servers is stupendous. So how can the emissions on that energy be quantified? Not a simple question, but one that has to start somewhere. For instance, how much data processing power is required to support a single FaceBook user sitting on the site for say one hour per day?

It may sound like an impossible calculation to make, but it is not. It does however depend on the willingness of the likes of Facebook, Twitter, Google et al to share basic information. To make a stab at calculating the total emissions and then the emissions per page, access for a given period of time requires some fundamentals: information about the servers, their location and number, the overall size of the various data centres  , and stats on their disaster recovery systems. Social media have a worldwide reach and use multiple server farms, so the total footprint will be far from trivial. It will also vary per data farm and per user in different parts of the world, depending on the energy mix.

The environmental picture is in all likelihood not a pretty one, which is probably why social media companies have not been particularly forthcoming about their energy usage. For anyone who takes a close look at the media alternatives such as print and broadcast media, to speak of the sustainability of electronic media becomes an oxymoron. In contrast, print is wholly sustainable and broadcast media require considerably less energy than internet based media. Simon Tuff, chairman of the European Broadcasting Union’s Green Broadcasting group said at a recent conference that the BBC reckons the internet consumes three times as much power as traditional terrestrial broadcast transmitters.

Electronic media have an important and irrevocable role for business and society, so they are here to stay. But there needs to be more awareness of their environmental impact, as there needs to be awareness of all media’s environmental impact. IT is estimated to account for some 20 per cent of the world’s energy consumption. We need to start measuring those emissions and quantifying impacts, so that media buyers and consumers can make fully informed media investment decisions.

_____________________________________________________________
VERDIGRIS

Denna artikel kommer från Verdigris, ett forskningsinitiativ i den grafiska branschen som syftar till att informera om det tryckta mediets miljöpåverkan.

Läs vidare

System för att automatisera produktionen

Automation, framtidssäkring och digitalisering står i fokus i Omikais monter. Företaget erbjuder ett molnbaserat ERP-system specialiserat för tryck- och förpackningsbranschen.
Omikai

Visutech storsatsar med dubbla montrar

Visutech satsar stort på årets Sign & Print Scandinavia. I två montrar kommer de visa upp flera olika trycktekniker, sin säljframgång inom arkinkjet och nyheterna i produktportföljen hos den nya samarbetspartnern Fujifilm.
Visutech Kyocera

Papper och plåtar från tryckerier för tryckerier

Med priser upp som är upp till 50 procent lägre och med obegränsad tillgång till högkvalitativt papper och premiumtryckplåtar ger Unitedprint tryckerier i hela Europa konkurrenskraftig tillgång till sina viktigaste material.
UP3 w

Skyltföretag har tillväxt i sikte

Efter två års samarbete förtätas Skyltfokus och HM Screen helt och hållet. Nu väntar namnbyte, bolagsfusion och satsningar.
Skyltfokus

Senaste nytt

Hexis ger kunderna makten över laminaten

I Hexis monter var det stort fokus på skyddsfilmer i serien Bodyfence under Sign&Print. Företaget hade bilar både utanför och innanför entrén till Kistamässan. De visade också inredningsvinyler, folier och laminat. 
FotoJet

Vd-byte och produktnyheter hos Horizon

Horizon Nordic kom till Sign&Print-mässan inte bara med produktnyheter utan även med en ny vd vid rodret. Det som var sig likt var fokuset på efterbehandlings- och automationslösningar.
Horizon 4

Jako tryckeri flyttas – nya ägaren centraliserar

Jako tryckeri i halländska Torup ska stängas. I stället ska all verksamhet samlas tio mil bort hos ägaren Nilssons tryckeri i skånska Bjärnum utanför Hässleholm.
DSC_4406

Scandraft hjälper kunderna komma igång med DTF

Återförsäljaren Scandraft visade sitt utbud av material för bild- och dekorproduktion. Men man tryckte lite extra på sitt startkit för att komma igång med Direct to film-tryck på textil.
DSC_4449