Nya publiceringstrender på gång 2013

PUBLICERAD: 16 januari 2013
UPPDATERAD: 14 november

Ingen av dessa trender är tillräckliga för att bära en tidning eller ett medieföretag men kombinationen av dem alla gör mediearenan mer levande, dynamisk och kreativ för affärsmöjligheter. Även om dåliga nyheter om sjunkande upplagor och minskande annonsintäkter grumlat förra året kan vi säkert se fram emot spännande månader när det gäller digital publicering.

Mikropublicering – är ofta molnbaserad, nischad, kortfattad publicering via webben och appar med gratis eller billig programvara. Det går snabbt att få ut och har fullständigt exploderat sedan ipads och smartphones kom. Fenomenet gör det också möjligt för publicering från små- och egenförlag. Under 2013 förväntas både mikropublicering och skärmarna av ipads och smartphones att öka.

Återvinna prenumeranter – Tack vare de mobila enheterna och nya läsvanor uppstår också nya affärsmöjligheter – till exempel att integrera erbjudande av filmer, TV-shower, musik, nyheter och läsning i olika typer av individualiserade prenumerationer. Enkelheten att betala via mobilen gör att användaren kan teckna en prenumeration direkt och på impuls.

Artikelserier – Tack vare mikropublicering och ökade prenumerationer börjar det dyka upp publicering av artikelserier i form av noveller eller romaner uppdelade i serier. I fronten går The New York Times som lanserar ett publiceringsprogram för e-book i samarbete med Byliner på publiceringsplattformen Vook med den kända författaren Margaret Atwood.

Multimedia – Som motvikt till mikropublisering med kort textkommunikation, ökar också HTML- baserad multimedia publicering dvs synkroniserad media med rik interaktiv grafik, HD-video, och bildspel. USA:s New York Times och ESPN – som är ett gigantiskt medienätverk i USA för sport i tv och på webben i mer än 200 länder och på 16 olika språk, går i bräschen.

Sociala media och viral marknadsföring – Nya plattformar för sociala media kombinerade med olika tjänster poppar upp och utvecklas. Tumblr, Buzzfeed, LongForm är några USA-baserade webbsajter för att ge en ögonblicksbild av ”den virala webben i realtid.” Kombinationen av olika tjänster är i sin linda. Vi kan vänta oss ökad ”viral marknadsföring”, vilket innebär en typ av marknadsföring som sprids snabbt och bland vanliga människor. Exempel är youtube-videor.

”Content Curation” – Kuratering – Många trendspanare spår att kuratering – “content curation” kommer att bli nästa stora trend inom sociala medier. Det allt mer växande informationsflödet skapar behov av filtrering för att sortera ut intressant innehåll ur bruset. På Wikipedia läser vi: “Digital curation is the selection, preservation, maintenance, and collection and archiving of digital assets”. Det växer fram ett antal tjänster som verktyg främst för kuratering av innehåll. Några av de mer intressanta exemplen är: storify.com och qrait.com

Mikrobetalningar – Svenska Flattr lovar ”stor förändring genom små donationer”. Sätt in valfri donationssumma på ditt Flattr-konto. Var gång du gillar en sidas innehåll med klick på en Flattr-knapp – går en mikrosumma till den som står för innehållet på sidan.

Mobilen – ny plånbok – Allt fler smarta mobiler är förberedda för NFC, närfältskommunikation, vilket gör mobilen till en ny plånbok. I USA har Google testat ett system för mobila plånböcker tillsammans med Citibank och Mastercard. Kortbolagen och bankerna kommer sannolikt med smarta appar att försöka kapa åt sig en stor del av kakan. Eftersom själva verktyget är en smart telefon så finns även mobiloperatörerna med på banan. Snabba cash för den som är vaken…

…för nya publiceringstjänster och affärer…

Senaste nytt

Allt i en mässhall under Sign&Print Scandinavia

Boka in den 7–9 oktober 2025 i kalendern redan nu. Då är det återigen dags för den största mässan och mötesplatsen i den grafiska branschen: Sign&Print Scandinavia på Kistamässan i Stockholm.

SPS kollage
Allt i en mässhall under Sign&Print Scandinavia

SPG erövrar nytt tryckeri

40 anställda får gå när produktionen flyttas.

Screenshot
SPG erövrar nytt tryckeri

Bording gör miljonförluster

Bording har beslutat att lägga ner stora delar av sin produktion i Sverige, vilket Sign&Print tidigare rapporterat om. Nu har siffrorna för 2024 släppts och bolaget visar en förlust på nästan 4,9 miljoner kronor.

1750154275161
Bording gör miljonförluster

Nu är utomhusreklam mätbart

Inbyggda 3D-sensorer kan tillsammans med AI-analys mäta hur många som passerar både tryckt och digital utomhusreklam och hur länge de tittar.

Skärmavbild-2025-07-01-kl.-10.33.07
Nu är utomhusreklam mätbart

Läs vidare

Miljardskulder – Landa försöker undvika konkurs

Israeliska digitalpresstillverkaren Landa Digital Printing har ansökt till domstol om att avbryta rättsliga förfaranden kopplat till deras akuta ekonomiska kris. Bolaget har skulder motsvarande nästan fem miljarder svenska kronor.

Landa_01 (1)
Miljardskulder – Landa försöker undvika konkurs

Xerox köper Lexmark i miljardaffär

– Med förvärvet av Lexmark placerar sig Xerox nu bland de fem största inom alla stora utskriftssegment, säger Steve Bandrowczak, vd för koncernen.

FotoJet---2025-07-02T104600.160
Xerox köper Lexmark i miljardaffär

Hon blir ny förhandlingschef för Grafiska Företagen

– Något som sticker ut är hennes kombination av erfarenhet, pondus och energi, säger Eva Glückman, vd på Grafiska Företagen.

32b7d220-c858-4884-8c5f-a5f1aaacbd5f
Hon blir ny förhandlingschef för Grafiska Företagen

Förvärv: "Största producenten av trycksaker i Norge och Sverige"

Norska Ålgård Offset förvärvar Ruter AB i Laholm med dotterbolaget Ruter Vellinge.

FotoJet---2025-06-30T152321.363
Förvärv: ”Största producenten av trycksaker i Norge och Sverige”