Ingen av dessa trender är tillräckliga för att bära en tidning eller ett medieföretag men kombinationen av dem alla gör mediearenan mer levande, dynamisk och kreativ för affärsmöjligheter. Även om dåliga nyheter om sjunkande upplagor och minskande annonsintäkter grumlat förra året kan vi säkert se fram emot spännande månader när det gäller digital publicering.
Mikropublicering – är ofta molnbaserad, nischad, kortfattad publicering via webben och appar med gratis eller billig programvara. Det går snabbt att få ut och har fullständigt exploderat sedan ipads och smartphones kom. Fenomenet gör det också möjligt för publicering från små- och egenförlag. Under 2013 förväntas både mikropublicering och skärmarna av ipads och smartphones att öka.
Återvinna prenumeranter – Tack vare de mobila enheterna och nya läsvanor uppstår också nya affärsmöjligheter – till exempel att integrera erbjudande av filmer, TV-shower, musik, nyheter och läsning i olika typer av individualiserade prenumerationer. Enkelheten att betala via mobilen gör att användaren kan teckna en prenumeration direkt och på impuls.
Artikelserier – Tack vare mikropublicering och ökade prenumerationer börjar det dyka upp publicering av artikelserier i form av noveller eller romaner uppdelade i serier. I fronten går The New York Times som lanserar ett publiceringsprogram för e-book i samarbete med Byliner på publiceringsplattformen Vook med den kända författaren Margaret Atwood.
Multimedia – Som motvikt till mikropublisering med kort textkommunikation, ökar också HTML- baserad multimedia publicering dvs synkroniserad media med rik interaktiv grafik, HD-video, och bildspel. USA:s New York Times och ESPN – som är ett gigantiskt medienätverk i USA för sport i tv och på webben i mer än 200 länder och på 16 olika språk, går i bräschen.
Sociala media och viral marknadsföring – Nya plattformar för sociala media kombinerade med olika tjänster poppar upp och utvecklas. Tumblr, Buzzfeed, LongForm är några USA-baserade webbsajter för att ge en ögonblicksbild av ”den virala webben i realtid.” Kombinationen av olika tjänster är i sin linda. Vi kan vänta oss ökad ”viral marknadsföring”, vilket innebär en typ av marknadsföring som sprids snabbt och bland vanliga människor. Exempel är youtube-videor.
”Content Curation” – Kuratering – Många trendspanare spår att kuratering – “content curation” kommer att bli nästa stora trend inom sociala medier. Det allt mer växande informationsflödet skapar behov av filtrering för att sortera ut intressant innehåll ur bruset. På Wikipedia läser vi: “Digital curation is the selection, preservation, maintenance, and collection and archiving of digital assets”. Det växer fram ett antal tjänster som verktyg främst för kuratering av innehåll. Några av de mer intressanta exemplen är: storify.com och qrait.com
Mikrobetalningar – Svenska Flattr lovar ”stor förändring genom små donationer”. Sätt in valfri donationssumma på ditt Flattr-konto. Var gång du gillar en sidas innehåll med klick på en Flattr-knapp – går en mikrosumma till den som står för innehållet på sidan.
Mobilen – ny plånbok – Allt fler smarta mobiler är förberedda för NFC, närfältskommunikation, vilket gör mobilen till en ny plånbok. I USA har Google testat ett system för mobila plånböcker tillsammans med Citibank och Mastercard. Kortbolagen och bankerna kommer sannolikt med smarta appar att försöka kapa åt sig en stor del av kakan. Eftersom själva verktyget är en smart telefon så finns även mobiloperatörerna med på banan. Snabba cash för den som är vaken…
…för nya publiceringstjänster och affärer…