Canon hoppar av Ipex - akut kris för mässan

PUBLICERAD: 7 mars 2013
UPPDATERAD: 14 november

Canon har hoppat av från Ipex 2014.
Den väletablerade internationella grafiska Ipexmässan har därmed fått ännu ett hårt slag.

Tidigare har redan HP, Kodak och Xerox tillkännagett att de inte kommer att ställa ut på Ipex 2014. Och för några dagar sedan bröt en kontrovers ut mellan offsetleverantören KPM/Superstore och arrangören Informa där arrangören anklagades  för att ha gett den brittiska offsetmarknaden felaktig och negativ publicitet.

Enligt Printweek antas beslutet bero på att det inte anses löna sig att delta på Ipex, en storskalig mässa. I stället anses regionala och mer nischade mässor, ofta utanför den traditionella grafiska världen, ge bättre avkastning. Canon skulle enligt planerana bli den näst största utställaren på Ipex 2014 efter Konica Minolta och de hade beställt 2 000 kvm mässyta.

– Att Canon drar sig ur Ipex är sensationellt, eftersom deras europeiska chef för den grafiska marknaden, David Prescott, är ordförande för mässkommittén och en av de som var drivande i flytten från Birmingham till London, kommenterar Peter Ollen, AGI-chef och branschkoryfé.

Redan i somras meddelade HP och Heidelberg att de inte skulle ställa ut. Kort därefter kom liknande besked från Xerox, Agfa och Komori. Sedan har det smulat med den ena efter den andra som hoppat av utställningen.

Det hela har inte blivit bättre av att Ipex skickat oklara budskap till marknaden. Häromdagen skrev de exempelvis att de skulle göra om Ipex till ”a thought leadership event for the print-centric multi-channel marketing communications industry”. I samband med det ställde jag frågan om någon i hela världen begriper vem som är målgrupp. Den engelska tryckeriföreningen gjorde också ett utfall där de ifrågasatte att Ipex alls vände sig till branschen.

Peter Ollén kommenterar vidare:

– Det är inte lätt att sitta still i båten när flera utställare hoppar av. Men att börja omdefiniera mässan så att de som anmält sig inte längre känner igen sig, är kanske inte den bästa vägen att gå.

Ipex är nu planerad att genomföras den 24 – 29 mars 2014 i London. Det är flera dagar kortare än vad som ursprungligen var kommunicerat.

Senaste nytt

Canon skrotar franchisemodellen – "Förändring är nödvändigt"

Canon Svenska signalerar stora förändringar:
✔️Franschisemodellen avvecklas ✔️Ny partnerstruktur ✔️Fokus på tillväxt

Christer Byfors -43
Canon skrotar franchisemodellen – ”Förändring är nödvändigt”

Webbinarium: Därför är toner­teknologi här för att stanna

Torsdagen den 13 november kl. 09.00 (CET) arrangerar Xeikon ett kostnadsfritt webbinarium på engelska med titeln "Why is toner technology here to stay for label and packaging printing". Webbinariet arrangeras i samarbete med vår systertidning Packnews.

Frank-Jacobs-900x600-1
Webbinarium: Därför är toner­teknologi här för att stanna

Två nya delmässor får premiär på Fespa i Barcelona

I maj nästa år hålls Fespa. Mässan har temat ”The place for experts” som ska betona Fespa som global mötesplats för expertis, affärsutveckling inom tryck och visuell kommunikation. I veckan presenterades två nya delmässor som kommer lanseras i Barcelona.

FotoJet---2025-11-05T132301.202
Två nya delmässor får premiär på Fespa i Barcelona

Kongsberg lanserar lösning för mer automatisk skärning

Kongsberg tillkännager semiautomatisk "Smart Material Handler" som förlänger det befintliga skärbordet.

KongsbergPCS_SmartMaterialHandler-scaled
Kongsberg lanserar lösning för mer automatisk skärning

Läs vidare

Nu är nya Sign&Print här!

Nu kommer nya Sign&Print varm från tryckeriet! Årets sista nummer innehåller en 28 sidor stor mässrapport från Sign&Print Scandinavia.

583
Nu är nya Sign&Print här!

Klassiskt skånskt bokbinderi i konkurs

Företaget har hamnat på obestånd.

FotoJet---2025-09-22T110803.590
Klassiskt skånskt bokbinderi i konkurs

Marabu visar kraftfull flatbädd på Öppet hus

Den grafiska återförsäljaren bjuder in till Öppet hus i Malmö den 12 november för att visa upp det senaste inom digitaltryck och produktionslösningar. 

DSC_2249
Marabu visar kraftfull flatbädd på Öppet hus

Storaffär skapar produktmediajätte

Det norska familjeägda produktmediabolaget Idé House of Brands har undertecknat en avsiktsförklaring (LOI) om att förvärva det svenskbaserade Wackes, för att etablera Europas största distributör av produktmedia.

Wackes
Storaffär skapar produktmediajätte