Arkitektkopia har tagit fram ett koncept för hur de kan användas som printcentral av andra tryckerier och dataavdelningar. De siktar på att ha kostnadseffektiv produktion, där andra sköter försäljning och förberedelse.
– Vi köpte CM-gruppen i fjol, för att vi bland annat ville ha upp våra printvolymer i Stockholm, säger vd Lars Franzén. Med det köpet fick vi en tilräcklig kritisk massa för att kunna skapa en produktionsanläggning, vilket vi nu gjort i Bromma. Vi har samtidigt fått tillgång till mer än 1500 pallplatser och har ett antal tjänster kring det, baserade på att bland annat lagra och distribuera för våra kunder.
– Vi är den grafiska branschens mest kända varumärke, mycket tack vare budbilarna som åker runt med vårt namn. Det är lättare för säljarna att få prata med kunden, när de har ett starkt varumärke i ryggen. Nu vill vi sprida kunskapen om de många tjänster och applikationer som vi utvecklat. Själva väljer vi att fokuserar nykundsbearbetningen på fyra bestämda målgrupper
– Bygg (där vi kommit längst med egenutvecklade applikationer)
– Marknad ( bolag med större marknadsavdelningar)
– Utbildningsföretag och som bl. a. behöver utbildningsmaterial (tryckt och digital)
– Industrier som behöver bl. a komplexa manualer
Strategiskt samarbete
– Vi har slagit ihop två enheter som hade Océ, Indigo och Xerox, berättar produktionschef Anders Åhlmans. Strategin är nu att ta oss till att bara ha en maskintyp och kunna automatisera processen. Vi håller också på med en kunskapsöverföring bland personalen som kommer från Arkitektkopia och CM-gruppen. Inom efterbehandling arbetade vi väldigt lika medan vi på prepress haft olika system för att sammanställa tryckfiler och batcher.
– Förenklat kan man säga att Arkitektkopia var mer effektiva på att ta emot jobb digitalt medan CM-gruppen hade det bästa arbetsflödet.
– I produktion i Bromma arbetar idag totatl ett sextiotal personer som jobbar i tvåskift. De producerar både ritningar och grafisk produktion.
Upphandling för fem år
Lars Franzén berättar om hur han sökte en leverantör som ville stödja dem i deras expansionsplaner.
– Vi samlade Arkitektkopia för att göra en upphandling som skulle gälla för de kommande fem åren. Vår spaning var att det här kunde göras mer rationellt, bara vi fick göra det kollektivt för både våra egna butiker och våra franchisetagare. De senare har en tredjedel av de totalt 300 anställda.
– Det var inte många leverantörer som kunde föra de här resonemangen. Men Xerox förstod hur vi tänkte och vad vi efterlyste. Så i december 2012 skrev vi kontrakt och gifte oss med Xerox för fem år framåt. Ritningsproduktion görs dock fortsatt i våra Océ-maskiner och inom efterbehandling fortsätter vi att köpa utrustning och legotillverkning från flera olika.
Som hjälp i upphandlingen anlitades Håkan Larsson, en fristående expert med mångårig bakgrund som teknisk direktör i Strålfors. Håkan berättar:
– Arkitektkopia skulle bli ett riktigt digitalt arktryckeri. Jag betonar ark, för just nu är det arktryck som gäller.
– Vi trodde att om man gör det här effektivt, så är det intressant även för många andra att lägga sin produktion här. Genom att få upp volymen med externa jobb, kan samtidigt kostnaderna sänkas för franchisetagarna.
– Man behöver ha en kritisk massa för att bli riktigt effektiv. Det är viktigt att grafiska företag börjar tänka i att dela produktionsapparat även om man inte är i samma företag. Det finns också de som själva producerar i rotation och bara har arkproduktion som ett nödvändigt ont för de mindre jobben eller jobben på speciella papper. De har inte heller tillgång till bra efterbehandling för ark. Så det är intressant för potentiella partners att vi erbjuder en portfölj till dem med andra intressanta lösningar inom efterbehanding.
Större kapacitet på tre ställen
Lars Franzén lyfter gärna fråm Arkitektkopias möjlighet att erbjuda lokal kontakt på 30 ställen, kombinerat med den större produktionskapaciteten på tre platser. Förutom digitaltryckeriet i Bromma har Arkitektkopia byggt upp en storformats- och expocentrum i Göteborg samt en scanningskapacitet i Malmö.
– Att centrum för storformat hamnat i Göteborg hör ihop med att vi där under många år har haft har stora åtaganden för idrottsarrangemang.
– Att vi finns på 30 ställen med produktion av digitaltryck och ritningar gör också att vi kan säga till kunden: ”Vill du ha det snabbt, kan vi göra det här och nu. Om det är andra faktorer som till exempel central lagerhållning och stora serier kan vi producera det i vår centrala anläggning.”
Tjänster och applikationer
Allkopi i Norge säljer sedan tidigare Arkitektkopias molnetlösning Byggnet i Norge..Nu lanseras Byggnet också i Finland via en av de största tryckerierna Multuprint. I Sverige är Byggnet sedan tidigare stort.
– Vi har också byggt flera andra lösningar och ännu mer är på gång. Redan nu står våra digitala tjänster och andra trycknära tjänster för en femtedel av våra intäkter. Vi räknar med att det ska öka till en tredjedel. Det är ett tufft mål, när vi samtidigt planerar att öka digitaltrycket, avslutar Lars Franzén.