Bong släpper nu sin årsredovisning för räkenskapsåret 2012. Det ser fortsatt dystert ut på den europeiska kuvertmarknaden, vilket påverkade resultatet. Men Propac-divisionen går bra.
Nettoomsättningen uppgick till 2 946 miljoner kronor (3 203). Resultatet efter skatt blev -54 miljoner kronor (-16) och påverkades av omstrukturerings-kostnader på -57 miljoner kronor (-23).
Försäljningen inom Propac såg betydligt muntrare ut. Här uppgick försäljningen till 486 miljoner kronor (507). Ett stort antal nya kunder bidrog till att försäljningen av presentförpackningar och kringprodukter för detaljhandeln ökade med 25 procent.
Enligt Bong minskade kuvertmarknaden i Europa med 8 procent, vilket ledde till ytterligare konsolidering bland tillverkarna. Under 2012 omstrukturerades Bong och ett program för kostnadsbesparingar startades i syfte att uppnå ytterligare synergier. Dessa åtgärder beräknas ge en kostnadsbesparing på 50 miljoner per år när de är helt genomförda.
För att hålla fortsatt god takt i förändringsarbetet har Bong upprättat ett handlingsprogram för åren 2013–2015. Detta treårsprogram täcker samtliga verksamhetsaspekter: fabriksstruktur, produkt- och tjänsteutveckling, marknadsföring, sortiment, organisation, etc. Under de här tre åren ska företaget bland annat utveckla nya kuvert och förpackningslösningar, förbättra service och kundstöd samt utnyttja möjligheter till korsförsäljning inom den expanderande koncernen genom att lansera ett breddat produktsortiment för en vidgad kundbas.
Man ska även utnyttja konsumenttrender inom e-handel och stora detaljhandelskedjor och fördjupa den internationella närvaron genom att komma närmare kunderna på de lokala geografiska marknaderna.