Mobilens framtida roll

swedma_mobilen

Sex år efter den smarta telefonen födelse har en studie gjorts för att ta reda på hur den används – och hur man skulle vilja använda den. Studien har finansierats av bland andra Posten och Schibstedts dotterbolag tv.nu och den är genomförd av GfK. På flera punkter skiljer det mycket mellan hur användarna vill använda mobilen och vad byråerna föreslår sina kunder att erbjuda för mobilen.

– Det konsumenterna är mest intresserade av är att kunna jämföra priser innan man går in i butiken – eller medan man befinner sig i butiken. Att klicka på banners är däremot iskallt. 13 procent har gjort det och kommer inte att göra det igen, medan 9 procent gjort det och kommer göra det igen.

Detta berättade Carin Ivrell och Jonas Lindholm från Posten, som tillsammans med Kristin Bernhardsson från Swedma presenterade rapporten vid ett frukostmöte i mitten av juni.

 

Vad vill man göra?

1000 användare, 51 större företag och 30 större byråer har fått svara på GfKs frågor. Det visar sig, föga överraskande, att nästan alla någon gång har laddat ner en app. Två tredjedelar av de som svarat har också någon gång fotograferat en vara i ett skyltfönster och lika många säger sig vilja se sin elförbrukning i mobilen. Det senare är dock något som mycket få säger sig ha fått erbjudande om.

 

Vem får skicka?

90 procent tar gärna emot ett erbjudande från sin matbutik. Två av tre vill också gärna ha erbjudanden från en klädbutik eller butikskedja som de gillar. Och en fjärdedel vill ha information från det lag de hejar på.

 

Vill du betala med mobilen?

Hälften av alla skulle vilja betala i mataffären med mobilen, men bara någon procent har gjort det. Och de som gjort det tycker inte att det ger mersmak, eftersom det är mycket krångligare än att betala med kort. Det är dock inte krånglet som gör att så få betalat med mobilen i affären. Det främsta motståndet kommer istället från att det känns osäkert att använda mobilen för betalning.

Om det bara känns säkert, så skulle många vilja betala parkeringsavgiften mobilt. Något färre – men fortfarande ganska många – vill betala för appar och biljetter. Sedan är det ett långt hopp ner, innan en mindre del säger sig vilja betala för sådant som en kopp kaffe.

 

Enklare med mobilen

Om det nu är bökigt att betala med mobil i affären, så är det desto enklare att använda mobilen för bankärenden. Man kan till exempel scanna ocr-numret. Bankerna har också varit duktiga på att välja ut ett fåtal tjänster, vilka erbjuds i mobilen, medan bredden fortsatt visas på datorskärmen.

 

Vad vill företagen

Hittills har vi tittat på vad konsumenterna vill. När det istället varit företagen som tillfrågats, så säger de sig vilja använda mobilen för att driva trafik till butiken och webbshopen.

– Med mobilen kommer jag nära mottagaren och den är bra för att skapa en dialog med denne, säger Kristin Bernhardsson. Till exempel kan jag ha bakgrundsinformation till varorna och i detalj beskriva vad de innehåller.

Både företag och byråer är bekväma med mobil displayannonsering – även om konsumenterna är väldigt negativa till detta.

 

Trycksaker driver till mobilen

Jonas Lindholm tillägger:

– Över hälften av företagen har använt trycksaker för att driva trafik till mobilen.

Var tredje konsument har scannat qr-koder och lika många säger sig vilja göra det, så det är mycket positivt. Men ännu fler – 56 procent – säger att de skrivit in en webbadress och gått dit med mobilen.

Vad är det då man vill komma åt? För att få en bild av det frågades konsumenterna vad de skulle vilja se hända om de till exempel scannar koden från en resereklam på en stortavla. Överst på önskelistan (41 procent) fanns möjligheten att kunna ladda ner en kupong.

 

Krock mellan byråer och företag

67 procent av företagen föredrar att kommunicera med print medan bara 33 procent av byråerna tror på print. Det finns flera orsaker. En är att de i dag saknar kunskap om print. En annan är att de hellre vill behålla alla pengar och göra interna lösningar.

Det är dock inte bara sina kunder som byråerna strider emot med detta. Även konsumenterna föredrar print framför att det skickas banners och reklam till deras mobil.

 

 

Mognadsgrad

Hälften av alla företagen säger sig ha en strategi för hur mobilen ska öka deras närvaro hos deras kunder. Lika många företag säger sig ha uppnått konkreta och mätbara effekter när de skickat meddelanden till mobilen. Den smarta telefonen är också mycket bra att mäta från och man lär sig mycket. Det krävs ingen inloggning för att man ska veta precis vem det är som söker information på ens hemsida.

– Användningen av mobilen som marknadsföringsinstrument skulle kunna vara mycket större. Det skulle dock kräva mer kunskap, vilket är något som både byråer och företag säger sig sakna.

 

Hur mycket av den digitala marknadsbudgeten lades på mobilt?

I fjol lades tio procent av den digitala marknadsbudgeten på mobil. I år beräknas det nästan dubblas, till 18 procent. Om två år tror de flesta företag att mobil närvaro är en hygienfaktor.

 

Rapporten i sin helhet kan ses på:

iabmobile.se

 

 

Publicerat av: 

Dela artikeln

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *