Den 12 september firar Göteborgsföretaget Visutech sina första 25 år i branschen. Det började med presentationsgrafik men gled snabbt över till att bygga egna rippar, innan Indigo kom in på 90-talet och sedan dess har varit företagets främsta fokus. Jag skriver främsta fokus, för de senaste åren har även efterbehandling och digitala lösningar för förpackningsproduktion kommit in i bilden.
– Det var egentligen inte meningen att vi skulle starta eget företag, säger Jan-Olof Jungersten som sedan starten varit huvudägare, med Lars Renneby som delägare.
– Det var meningen att vi skulle vara anställda av ett amerikanskt mjukvaruföretag., som skulle förse sina kunder med grafer och diagram, overheadbilder och sådant som man då hade i presentationer. Men nya ägare i det bolaget ville att vi skulle ha eget bolag. Ganska snart kom det bolaget in i en ny konstellation och vi stiftade bekantskap med rippar från Colorage, som sedan blev Splash och slutade när Efi på order av Xerox köpte Splash.
– I slutet av 80-talet började vi göra vår egen rip, genom att koppla en dator till en Canonkopiator. Vi kopplade våran Rip Server först CLC1 och snart efter kom CLC 500. Vi fick också en scanner och kunde scanna från glaset med 400 dpi och skrev ut med hela fem sidor i minuten. Som jämförelse tog det 20 minuter att få ut en utskrift Kodaks sublimeringsskrivare.
– Rip Server med komprimeringstekniken Diamond Press blev snabbt en storsäljare. Det var snart en standard till CLC500 med vår rip framför, varannan Canonkopiator såldes med en Rip Server. Men vi sålde sedermera också till Ricoh och Konica Minolta – faktiskt till alla utom Xerox. Vi fick kontakt med Splash och de gjorde en Mac-koppling till Xerox, så dom fick vår PC teknologi till Xerox och vi fick deras unika färgsystem som var bäst i världen. 1994 hade vi hela 80 procent av marknaden för rippar. Då kom Efi och gick till börsen och de tog hela marknaden genom att arbeta direkt med kopiator tillverkarna, när vi i första hand arbetat med Canon lokalt i Europa.
Träffade Benny Landa
– 1993 träffade vi Benny Landa och avtalet skrevs 1994. Två år senare fick vi även agenturen för Norge och Danmark. Finland kom först kring millennieskiftet.
– I början var man som kund tvungen att köpa två Indigo-maskiner och fick en tekniker på plats i sex månader. Men maskinen utvecklades stadigt vidare. Det stora genombrottet kom dock först när HP tog över 2001. Drupa 2004 var därför stort och sedan dess har vi dubblat våra tryckvolymer vart fjärde år. Nu är vi på väg in i en ny högkonjunktur, så det vore konstigt om inte vi 2016 kommer att dubbla volymen tryck jämfört med 2012. Inte minst mot bakgrund av att vi mellan 2008 och 2012 lyckades klara en dubbling trots finanskris och lågkonjunktur.
Visionär
Jan-Olof Jungersten tycker om att vara visionär. 1996 skrev han, tillsammans med journalisten Thomas Svernfors, en bok med visioner om vad framtiden skulle föra med sig. Han konstaterar nu att allting i boken antingen har uppfyllts eller håller påatt förverkligas. I samband med 25-årsjubiléet har Jan-Olof skrivit en ny bok, med tankar kring vad som händer framöver.
– Transformeringar i branscher sker bara i lågkonjunktur. Då händer saker och ting. Vi har haft två lågkonjunkturer som inte förändrade branschen. Nu ser vi en rejäl förändring. Alla lågkonjunkturer är inte lika djupa, men vi kommer ihåg Kreugerkrisen, oljekrisen, it-krisen och vi kommer att minnas finanskrisen.
– Inom grafisk bransch kan du också mäta hög- och lågkonjunktur. Man vill helst inte göra det, för då blir man inte glad. Vi har gått från 15 000 civilgrafiska företag till 1500 i Norden. De 1500 företagen har kapacitet att producera sex gånger så mycket som de gör. Tittar vi fyra år bakåt i tiden, så hade företagen också kapacitet för sexdubbel produktion, så förhållandet mellan utbud och efterfrågan har inte förändrats med minskningen av antalet företag.
ICDT
Jan-Olof Jungersten är hemlighetsfull kring den nya boken, som besökarna på 25-årsdagen ska få. Företaget firar genom att bjuda på föreläsningar – bildning och visioner är det de helst vill ge sina kunder. Han rekommenderar oss dock att tänka på bokstäverna ICDT – Information, Kommunikation, Distribution och Transaktion. I det kretsloppet menar Jan-Olof Jungersten att vi ska hitta nycklarna till de kommande 25 årens välfärdsbygge.
– TV-shop är ett lysande exempel. De distribuerar ett program och mäter hur mycket transaktion det givit. Utifrån den informationen väljer de sedan att kommunicera programmet en gång till – eller välja något annat.