Holmbergs byter till inkjet

PUBLICERAD: 21 oktober 2013
UPPDATERAD: 21 oktober

Holmbergs3901

2007 startade Malmöföretaget Holmbergs en lina för att kunna producera upplagor ner till ett enstaka exemplar av böcker. Linan bestod av en rullmatad tonerbaserad svartvit Océmaskin och en inline efterbehandling från Müller Martini. Den linan finns kvar under en övergångsperiod och ska under den tiden producera böcker i volymer från 30 till 800 exemplar.

Efterfrågan på ännu mindre upplagor är något som ökar snabbt. Därför har Holmbergs nu installerat en helt ny boklina, som med inkjet ska producera böcker mellan en och 30 exemplar – och på sikt ersätta den existerande linan och vara konkurrenskraftig för upplagor till 3000. Den nya inkjetmaskinen, som även den är signerad Canon Océ, är i dagsläget snabbare än den gamla maskinen, samtidigt som inkjet både innebär lägre produktionskostnad per sida och möjligheten att nästan dubbla hastigheten i maskinen, när allting är inställt.

Standardboken på 260 sidor i A5 trycker den nya linan redan nu 430 exemplar av varje timme.

ÄVEN FÄRG. – Den nya inkjetmaskinen är förberedd för att kunna trycka i färg, men i dagsläget erbjuds endast svartvitt. En dialog har dock inletts med förlagen, för att övertyga dem om att producera mer i färg, berättar Fredrik Borg, som är chef på Holmbergs.

– Vi ser Océ mer som en samarbetspartner än som leverantör, säger Jimmie Holmberg, som under många år arbetade som vd på Holmbergs och som nu är senior advisor, efter det att börsnoterade spanska företaget Service Point köpte Holmbergs för ett par år sedan.

– Tillsammans med Océ ska vi utveckla marknaden och bygga detta vidare. Till exempel producerar vi redan nu många manualer. De ser vi också som böcker. När de lagt stora pengar på att ta fram illustrationer, skulle det vara logiskt att också använda färg för att framhäva delar i dem. Vi har också skolboksproduktion, där det egentligen bara är på universitetet som böckerna ännu inte är i färg. Jag är övertygad om att vi går mot en mycket bredare användning av färg i utbildningsmaterial, säger Jimmie Holmberg.

Holmbergs3903

KOSTNADSEFFEKTIVT.  När jag besöker Holmbergs produceras dagens skörd av böcker för nätbokhandeln. Utländska böcker och sådana som inte finns kvar på lager, läggs som beställning hos Holmbergs, som sedan också skickar dem direkt till kund. Månadens Bok packas också här. Om någon vill ha en udda bok, som inte finns färdigtryckt, så fixas det.

– Vanligast att trycka är böcker som inte längre finns i lager. När boken passerat tiden då stora volymer säljs, är det billigare att först sälja boken och sedan trycka den. Det är inte ovanligt att förlagen kan beställa boken hos oss för 10-20 procent av det den säljs för. Det ger bra marginaler och bra service, jämfört med att meddela kunden att boken utgått, säger Fredrik Nilsson, som är produktionschef.

– Det har inte så stor betydelse vilken sidstorlek boken har. Vi arbetar bara med två olika format i trycket och skär sedan ner till det önskade formatet.

– Maskinen klarar rullbredden 540 mm, men vi ska inte köra så brett. Typiskt har vi den inställd för att köra tre ark bredvid varandra på banan. Banan splitas sedan och arken läggs ovanpå varandra. När hela boken är färdig så skjuts den fram och nästa bok samlas. Fördelen med den lösningen är att vi producerar en bok i taget. I vår tidigare maskin, som vi har kvar, tillverkas tre likadana böcker bredvid varandra.

Böckerna produceras på 80 grams Maestro Extra papper medan manualerna trycks på 60 grams Antalis Edixion. 60 grams papperet är dyrare i inköp, så man vinner inget kostnadsmässigt på att trycka 60 gram. Fördelen kommer i lägre vikt i bilen eller om det ska distribueras med post.

Holmbergs kör nu på samma papper med inkjet som med toner. De vill dock gärna över och producera på rena inkjetpapper, eftersom det kommer att höja kvalitén på trycket ytterligare.

– Indikationen säger att inkjetpapperet inte blir dyrare, men vi har inte fått några fasta priser ännu, säger Fredrik Borg, som också påminner om vikten av att ha jämntjockt papper vid bokproduktion. Det räcker inte att ytvikten är jämn – bulken måste också vara konstant. Speciellt vid enstycksproduktion är det extremt viktigt att boken har rätt tjocklek. Annars stämmer inte omslaget.

Holmbergs3902

REKORD I SEPTEMBER. – Rekordet i produktion var nu i september, när vi på ett dygn fick in 577 automatiska order på böcker, där varje order kunde bestå av flera böcker, berättar Fredrik Borg.

– Då hade ännu inte den nya linan kommit i drift, utan det var i den gamla maskinen, som vi åtminstone till en början kommer att behålla för de större upplagorna. I den nya har vi än så länge heller inte beslutat hur vi ska avsluta linjen. Nu har vi kopplat på Lasermax utrustning som splitar banan och skär ner till färdiga bokblock med lösblad. Men sedan ska ju detta limmas och få ett omslag.

Omslagen trycks i någon av Holmbergs tre färgmaskiner. HP Indigo har en femte färg, som krävs för vissa företags logotyp. Xerox Igen4 är arbetshästen som står och producerar hela dagarna och sedan finns en Canon 7000 som gör mycket av vardagsjobben på tryckeriet.

– Vi är generösa med att berätta för andra om hur vi jobbar, säger Jimmie Holmberg. Vi ligger tio år före andra, genom att vi byggt affärsintelligensen mellan vårt Printvis system och förlagen. Alla kan köpa maskinerna men det svåra är att bygga logistiken för att ta emot, producera och hantera enstycksordrar på ett lönsamt sätt. Systemet klarar för övrigt också att ta hand om ordrar på e-böcker, så vi kan ta emot dem också. Och givetvis kan vi printa och lägga med en faktura samt se till att pengarna kommer in – något vi exempelvis gör för många av de svenska idrottsförbunden.

BREDARE VISION. Övergången till inkjet innebär flera fördelar. Kvalitén höjs, bläck är billigare än toner och den tekniska möjligheten finns att kunna öka hastigheten. Alla tre förändringar bidrar till att vara intressant för att trycka ett bredare utbud av böcker till mer attraktiva priser. I dag är det framför allt utgångna titlar som produceras vid beställning. Men det riktigt intressanta är om lagerhållningen av böcker helt kan slopas och allt produceras på beställning.

– Vi vill erbjuda förlagen att producera de böcker som de redan har sålt. Vi inkluderar själva distributionen i vårt erbjudande. Speciellt nu, när världen går mot internet, är detta ett givet erbjudande som slutkunden vill ha, säger Jimmie Holmberg.

En begränsning är dock att det i dagsläget bara är böcker med mjuka pärmar som kan produceras. Kolbus visade på Drupa i fjol en linje för att göra hårdbandsböcker on-demand, men allting blir väsentligt mycket mer komplicerat med hårda pärmar. Nästa steg blir nog snarare att se hur arkmaskiner kan kopplas till boklinan, så att mjuka omslag kan produceras och ansluta till bokblocket automatiskt, innan limbindning.

Något som också kräver bättre disciplin, är att förlagen byter tryckeri till Holmbergs i sina kolofoner. När jag bläddrar i producerade böcker hittar jag ingen som har Holmbergs tryckort i sig. När förlagen lägger upp böcker för print-on-demand är det viktigt att de samtidigt lägger in rätt tryckeri i kolofonen. Här kan ju inte tryckeriet göra mycket, eftersom det är förlaget som äger sin bok och äger pdf:en.

Men framtidsscenariet är givet. Kunden går in och köper en bok – tryckt eller som e-bok. I båda fallen går beställningen till tryckeriet, som skickar e-boken eller den tryckta boken, ihop med en faktura. Förlagets system får en markering när allt är skickat, så att de kan bevaka betalning – om inte denna redan gjorts med kreditkort.

Tryckeriet får betalt per bok och förlagen betalar bara för böcker som redan sålts.

Text och foto: Peter OllénHolmbergs3904

Läs vidare

Anmäl dig till "Wrap & Remix by Antalis"

Antalis lanserar en helt ny tävling utöver det vanliga, med helt fantastiska priser att vinna. Bl.a en ikonisk 1965 Ford Mustang 350GT V8, HP Latex 630 Print & Cut eller VIP biljetter för Formel 1 Grand Prix i Italien. Tävlingen pågår från 1/2 till 30/6 2024.
3-main

Livet på en pinne för Epson: Lanserar ny fotoskrivare

Epson lanserar en ny foto- och fine-artskrivare som ska höja standarden för användbarhet och kvalitet. Den nya A2-skrivaren är utformad för att uppfylla kraven hos professionella fotografer.
Epson-fotoskrivare

V-TAB köper KB-MEDIA

Halländska digitaltryckeriet KBMEDIA uppgår i V-TAB men kommer finnas kvar som eget varumärke. Förhoppningen är en stark fullserviceaktör i regionen.
v-tab kbmedia

ZetaDisplay köper österrikiskt digitalt skyltföretag

Det digitala skyltföretaget ZetaDisplay gör ännu ett storförvärv i och med köpet av Österrikiska Peakmedia. Malmöföretaget vill vara drivande i konsolideringar på den europeiska marknaden inom digital signage.
ZetaDisplay-web

Senaste nytt

Roland DG blandar stort och smått

Roland DG fokuserar på senaste släppen på årets Fespa-mässa med såväl mindre skrivbordsvarianter som storformatsskrivare med ”print and cut”-funktion.
Roland

Etikettmarknaden föll 25 procent

Efter Coronapandemin, där etikettmarknaden formligen exploderade, var fallet med 25,8 procent 2023 (enligt FINAT) kanske att vänta. Trots det beskriver Claus Søndergaard, från UPM Raflatac, det som ett tufft år, men säger samtidigt att förväntningarna på 2024 är positiva.
Claus_UPMRaflatac

Arbetshästar och neonutskrifter hos Swissqprint

Flatbädden Kudu och rullprintern Karibu tillsammans med iögonfallande neonutskrifter ska dra blickarna till Swissqprints monter under Fespa.
SQP trade fair

Zünd visar lösningar för ökad automation

Digitalisering, automation och innovation sammanfattar det skärbordstillverkaren Zünd visar under Fespa. Bland nyheterna finns ett kameratillval till deras största skärbord.
Zund Fespa 1 w