Heidelberg ingår avtal inom digitaltryck

PUBLICERAD: 6 november 2013
UPPDATERAD: 14 november

gerold_linzbach_heidelberg
Heidelbergs vd Gerold Linzbach.

Heidelbergs andra kvartal det brutna räkenskapsåret 2013/2014 visade tecken på ekonomisk återhämtning. Nettoförsäljningen landade på 593 miljoner euro, ett tapp jämfört med samma period förra året som slutade på 697 miljoner euro, men som i gengäld fick en skjuts av Drupa-mässan. Däremot var försäljningen något bättre än första kvartalet.

Under andra kvartalet har Heidelberg ingått ett omfattande samarbetsavtal med Fujifilm. Fokus ligger här på att utveckla nästa generations produkter för digitaltrycksmarknaden samt banbrytande digitaltryckslösningar för förpackningstrycks- och civiltryckssidan.

– Vi ser strategiska samarbeten som ett snabbt sätt att få tillgång till nya tekniker och skapa tillväxt i segment, säger Heidelbergs vd Gerold Linzbach. Med Fujifilms inkjetteknik kommer vi att expandera vår digitala verksamhet och optimera produktportföljen. Genom avtalet kommer vi att kunna erbjuda våra kunder både offset- och digitaltryckslösningar för en rad olika applikationer.

Rörelseresultatet (EBITDA) klättrade från 13 miljoner euro andra kvartalet 2012/2013 till 33 miljoner euro under andra kvartalet i år.

Nettoresultatet andra kvartalet slutade på -9 miljoner euro (-31) och sett till första halvåret har företaget halverat förlusten, från -108 miljoner euro första halvåret 2012/2013 till -47 miljoner euro denna period.

 

 

 

Läs vidare

Anrikt tryckeri i konkurs

Nu hoppas företagsledningen att någon annan vill ta över.
FotoJet-(80)

Kraftiga annonstapp för tryckta tidningar och direktreklam

Papperstidningar och direktreklam backar kraftigt som kanaler för annonsinvesteringar. Madeleine Thor, vd på Institutet för reklam- och mediestatistik tror att det tvåsiffriga tappet för tryckta tidskrifter kommer att fortsätta.
FotoJet-(79)

Swissqprint visar hela produktlinjen

Mycket vatten har flutit under broarna sedan Drupa arrangerades senast för åtta år sedan. Swissqprint, som har sitt huvudkontor vid Rhens västra sida i Schweiz, kommer på årets mässa att visa de innovationer som utvecklats under de åren.
swissqprint-fespa

För få utbildas – "Läget börjar bli kritiskt"

Att för få utbildas pekas ut som ett stort orosmoln för den grafiska industrin. Det gör att antalet som rekryteras utan formell utbildning för branschen ökar.
0023_210921

Senaste nytt

Anrikt tryckeri i konkurs

Nu hoppas företagsledningen att någon annan vill ta över.
FotoJet-(80)

Epson satsar på fotoskrivare på Drupa

Bland annat kommer nya vattenbaserade storformatsskrivaren SureColor SC-P20500 att visas.
P20500

ECO3 visar prepresslösningar

ECO3 vill vara en partner för kundernas resa mot högre produktivitet, lägre kostnader och grönare resultat.
Arkitex

Kraftiga annonstapp för tryckta tidningar och direktreklam

Papperstidningar och direktreklam backar kraftigt som kanaler för annonsinvesteringar. Madeleine Thor, vd på Institutet för reklam- och mediestatistik tror att det tvåsiffriga tappet för tryckta tidskrifter kommer att fortsätta.
FotoJet-(79)