Heidelberg ingår avtal inom digitaltryck

PUBLICERAD: 6 november 2013
UPPDATERAD: 14 november

gerold_linzbach_heidelberg
Heidelbergs vd Gerold Linzbach.

Heidelbergs andra kvartal det brutna räkenskapsåret 2013/2014 visade tecken på ekonomisk återhämtning. Nettoförsäljningen landade på 593 miljoner euro, ett tapp jämfört med samma period förra året som slutade på 697 miljoner euro, men som i gengäld fick en skjuts av Drupa-mässan. Däremot var försäljningen något bättre än första kvartalet.

Under andra kvartalet har Heidelberg ingått ett omfattande samarbetsavtal med Fujifilm. Fokus ligger här på att utveckla nästa generations produkter för digitaltrycksmarknaden samt banbrytande digitaltryckslösningar för förpackningstrycks- och civiltryckssidan.

– Vi ser strategiska samarbeten som ett snabbt sätt att få tillgång till nya tekniker och skapa tillväxt i segment, säger Heidelbergs vd Gerold Linzbach. Med Fujifilms inkjetteknik kommer vi att expandera vår digitala verksamhet och optimera produktportföljen. Genom avtalet kommer vi att kunna erbjuda våra kunder både offset- och digitaltryckslösningar för en rad olika applikationer.

Rörelseresultatet (EBITDA) klättrade från 13 miljoner euro andra kvartalet 2012/2013 till 33 miljoner euro under andra kvartalet i år.

Nettoresultatet andra kvartalet slutade på -9 miljoner euro (-31) och sett till första halvåret har företaget halverat förlusten, från -108 miljoner euro första halvåret 2012/2013 till -47 miljoner euro denna period.

 

 

 

Läs vidare

Vd-byte och produktnyheter hos Horizon

Horizon Nordic kom till Sign&Print-mässan inte bara med produktnyheter utan även med en ny vd vid rodret. Det som var sig likt var fokuset på efterbehandlings- och automationslösningar.
Horizon 4

Jako tryckeri flyttas – nya ägaren centraliserar

Jako tryckeri i halländska Torup ska stängas. I stället ska all verksamhet samlas tio mil bort hos ägaren Nilssons tryckeri i skånska Bjärnum utanför Hässleholm.
DSC_4406

Antalis trycker på gröna alternativ

Den grafiska branschen har en del att göra när det gäller klimatpåverkan. Det vill Antalis vara med och ändra på. I sin monter under Sign&Print-mässan var det mycket som kretsade kring hållbara materialval.
Antalis 2

Färska nyheter och försäljningar hos Plockmatic

När Plockmatic summerar årets Sign&Print Scandinavia så omfattar det flera maskinförsäljningar.
– Jag har inte hunnit räkna än, men det är ett gäng, säger Tommy Jönsson, försäljningschef på Plockmatic Sverige.
Plockmatic 1

Senaste nytt

Hexis ger kunderna makten över laminaten

I Hexis monter var det stort fokus på skyddsfilmer i serien Bodyfence under Sign&Print. Företaget hade bilar både utanför och innanför entrén till Kistamässan. De visade också inredningsvinyler, folier och laminat. 
FotoJet

Vd-byte och produktnyheter hos Horizon

Horizon Nordic kom till Sign&Print-mässan inte bara med produktnyheter utan även med en ny vd vid rodret. Det som var sig likt var fokuset på efterbehandlings- och automationslösningar.
Horizon 4

Jako tryckeri flyttas – nya ägaren centraliserar

Jako tryckeri i halländska Torup ska stängas. I stället ska all verksamhet samlas tio mil bort hos ägaren Nilssons tryckeri i skånska Bjärnum utanför Hässleholm.
DSC_4406

Scandraft hjälper kunderna komma igång med DTF

Återförsäljaren Scandraft visade sitt utbud av material för bild- och dekorproduktion. Men man tryckte lite extra på sitt startkit för att komma igång med Direct to film-tryck på textil.
DSC_4449