Heidelbergs andra kvartal det brutna räkenskapsåret 2013/2014 visade tecken på ekonomisk återhämtning. Nettoförsäljningen landade på 593 miljoner euro, ett tapp jämfört med samma period förra året som slutade på 697 miljoner euro, men som i gengäld fick en skjuts av Drupa-mässan. Däremot var försäljningen något bättre än första kvartalet.
Under andra kvartalet har Heidelberg ingått ett omfattande samarbetsavtal med Fujifilm. Fokus ligger här på att utveckla nästa generations produkter för digitaltrycksmarknaden samt banbrytande digitaltryckslösningar för förpackningstrycks- och civiltryckssidan.
– Vi ser strategiska samarbeten som ett snabbt sätt att få tillgång till nya tekniker och skapa tillväxt i segment, säger Heidelbergs vd Gerold Linzbach. Med Fujifilms inkjetteknik kommer vi att expandera vår digitala verksamhet och optimera produktportföljen. Genom avtalet kommer vi att kunna erbjuda våra kunder både offset- och digitaltryckslösningar för en rad olika applikationer.
Rörelseresultatet (EBITDA) klättrade från 13 miljoner euro andra kvartalet 2012/2013 till 33 miljoner euro under andra kvartalet i år.
Nettoresultatet andra kvartalet slutade på -9 miljoner euro (-31) och sett till första halvåret har företaget halverat förlusten, från -108 miljoner euro första halvåret 2012/2013 till -47 miljoner euro denna period.