Nu släpps programmet för Meg14

PUBLICERAD: 14 november 2013
UPPDATERAD: 14 november

Kommunikation och Konsekvens är temat på den tredje upplagan av Meg – Mediedagarna i Göteborg – den 6–7 mars 2014.

Den tredje upplagan av Meg sätter fokus på ”Kommunikation och konsekvens”. Hela medielandskapet förändras, i allt snabbare takt. Möjligheterna att kommunicera är enorma och mängder av nya mediekanaler slåss om vår uppmärksamhet, våra pengar och vårt förtroende. Vad gör det egentligen med vårt sätt att kommunicera, hur påverkas publiken och vilka röster får ett genomslag, idag och i framtiden? På Meg möts både de personer som har makten att påverka utvecklingen och alla de som har ett intresse av att följa den.

Varje dag visas 30 miljoner YouTube-klipp i Sverige – en utmaning för den som vill nå ut med sitt innehåll. Som Googles Sverige-chef var Stina Honkamaa Bergfors med och lanserade YouTube för den svenska marknaden 2008. Idag är hon vd och en av grundarna till nystartade mediebolaget United Screens, som hjälper sina partners att erövra YouTube, antingen det gäller att nå fler tittare, skapa nya intäkter eller se till att deras rättigheter tillvaratas.

Tillsammans med nätverket Marknadscheferna lanserar Meg Marknadschefsdagen – ett helt nytt forum riktat till Sveriges marknadschefer. En av huvudtalarna blir Bruce Dickinson, frontfigur i hårdrocksbandet Iron Maiden, men också pilot, marknadsdirektör, innovatör, affärsman och en framgångsrik fäktare. Få band har lyckats bygga ett lika starkt varumärke som Iron Maiden, ett varumärke som i sin tur säljer allt från halsdukar och t-shirts till öl och lampskärmar. På Marknadschefsdagen under Meg berättar Bruce Dickinson hur man förvandlar sina kunder till fans.

Supervalåret ger genklang i flera seminarier på Meg, kring allt från lokaljournalistik till frågor om demokrati och mediehusens strategier inför framtiden. Vad skiljer politikernas, journalisterna och PR-konsulternas sätt att kommunicera? Tre kommunikationsproffs debatterar: Per Schlingmann, tidigare partisekreterare och chefsstrateg för Moderaterna, Gudrun Schyman, talesperson för Feministiskt initiativ, och Jan Larsson, ny valledare för Socialdemokraterna, ger en inblick i hur spelet går till i valrörelsens kulisser.

2012 instiftades ett helt nytt pris: MegAward, som tilldelas årets förnyare i medievärlden. Syftet är att uppmärksamma och belöna en person eller organisation som både vågar utvecklas och driva utvecklingen inom mediebranschen. Det första priset delades ut under Meg13 och gick till Svenska Dagbladets Räntekarta. Årets vinnare avslöjas den 6 mars.

Under Meg14 kommer även vinnaren av Sociala Medier-priset att utses. Priset som är på 100 000 kr delas ut av Högskolan i Borås, Sparbanksstiftelsen Sjuhärad och Borås stad, och går till den person, grupp eller organisation som har använt sig av sociala medier på ett sätt som gynnar samhällsutvecklingen.

 

Meg hålls 6–7 mars 2014 på Svenska Mässan i Göteborg.

Läs vidare

Kongsberg Ultimate: "Det snabbaste skärbordet på marknaden"

Skärbordstillverkaren Kongsberg Precision Cutting Systems var stolta över att deras Kongsberg Ultimate hade utsetts till ”Best Wide Format Cutting Solution” i EDP Awards i samband med en ceremoni på Drupa.

PXL_20240530_121951472.MP

"Solida lösningar som tål hög belastning"

En helautomatisk linje med linjär motor för skärning av skivor i exempelvis wellpapp, en uppgraderad etikettstans med laser och skärbord i olika storlekar. Det är något av det Jwei visade under Drupa.

Primotek 1

Marabu går grönt med ny certifiering

Nyligen blev bläcktillverkaren Marabu certifierad enligt Greenguard. En märkning som visar att en produkt testats och utvärderats för att uppfylla stränga gränser för kemikalieutsläpp. Ett budskap som Marabu trycker på under Drupa.

Marabu 4

MIS-mjukvara speciellt för de mindre tryckerierna

Det molnbaserade MIS-verktyget Nubium är den stora nyheten på årets Drupa hos eProductivity Software (ePS). En produkt som ska göra vardagen enklare för de små och medelstora tryckerierna. 

eProdictivity 1

Senaste nytt

Canon-chefen: ”Inkjet är rätt väg att gå”

Canon har under flera mässor ställt ut under mottot ”The power to move”. För Canons Jennifer Kolloczek handlar den rörelsen om ett ökat fokus på arkbaserad inkjet i höga hastigheter.

Canon Jennifer Matteus

Stort logistikföretag för tryckt kampanjmaterial byter namn

Namnbytet är ett led i att företaget under många år vuxit från att vara en distributör till att bli en fullskalig logistiker med ett komplett erbjudande av avancerade verktyg och digitala tjänster.

Fredrik_Ringstrom

Mimaki om Montera får välja

Montera har satsat på Mimaki i maskinparken. De har både en planskrivare och en riktigt bred storformatsskrivare. Det gör att de kan producera många olika typer av applikationer i samma maskiner.

montera-collage

SPG investerar i automatiskt skärprogram

Scandinavian Print Group (SPG) har nyligen investerat i det automatiska skärprogrammet CompuCut från Polar. CompuCut är ett program som automatiskt ställer in skärmaskinen och vägleder operatören genom hela processen.

PolarCut_01