Kommunikation och Konsekvens är temat på den tredje upplagan av Meg – Mediedagarna i Göteborg – den 6–7 mars 2014.
Den tredje upplagan av Meg sätter fokus på ”Kommunikation och konsekvens”. Hela medielandskapet förändras, i allt snabbare takt. Möjligheterna att kommunicera är enorma och mängder av nya mediekanaler slåss om vår uppmärksamhet, våra pengar och vårt förtroende. Vad gör det egentligen med vårt sätt att kommunicera, hur påverkas publiken och vilka röster får ett genomslag, idag och i framtiden? På Meg möts både de personer som har makten att påverka utvecklingen och alla de som har ett intresse av att följa den.
Varje dag visas 30 miljoner YouTube-klipp i Sverige – en utmaning för den som vill nå ut med sitt innehåll. Som Googles Sverige-chef var Stina Honkamaa Bergfors med och lanserade YouTube för den svenska marknaden 2008. Idag är hon vd och en av grundarna till nystartade mediebolaget United Screens, som hjälper sina partners att erövra YouTube, antingen det gäller att nå fler tittare, skapa nya intäkter eller se till att deras rättigheter tillvaratas.
Tillsammans med nätverket Marknadscheferna lanserar Meg Marknadschefsdagen – ett helt nytt forum riktat till Sveriges marknadschefer. En av huvudtalarna blir Bruce Dickinson, frontfigur i hårdrocksbandet Iron Maiden, men också pilot, marknadsdirektör, innovatör, affärsman och en framgångsrik fäktare. Få band har lyckats bygga ett lika starkt varumärke som Iron Maiden, ett varumärke som i sin tur säljer allt från halsdukar och t-shirts till öl och lampskärmar. På Marknadschefsdagen under Meg berättar Bruce Dickinson hur man förvandlar sina kunder till fans.
Supervalåret ger genklang i flera seminarier på Meg, kring allt från lokaljournalistik till frågor om demokrati och mediehusens strategier inför framtiden. Vad skiljer politikernas, journalisterna och PR-konsulternas sätt att kommunicera? Tre kommunikationsproffs debatterar: Per Schlingmann, tidigare partisekreterare och chefsstrateg för Moderaterna, Gudrun Schyman, talesperson för Feministiskt initiativ, och Jan Larsson, ny valledare för Socialdemokraterna, ger en inblick i hur spelet går till i valrörelsens kulisser.
2012 instiftades ett helt nytt pris: MegAward, som tilldelas årets förnyare i medievärlden. Syftet är att uppmärksamma och belöna en person eller organisation som både vågar utvecklas och driva utvecklingen inom mediebranschen. Det första priset delades ut under Meg13 och gick till Svenska Dagbladets Räntekarta. Årets vinnare avslöjas den 6 mars.
Under Meg14 kommer även vinnaren av Sociala Medier-priset att utses. Priset som är på 100 000 kr delas ut av Högskolan i Borås, Sparbanksstiftelsen Sjuhärad och Borås stad, och går till den person, grupp eller organisation som har använt sig av sociala medier på ett sätt som gynnar samhällsutvecklingen.
Meg hålls 6–7 mars 2014 på Svenska Mässan i Göteborg.