Popup-boken som koncentrerar budskap

PUBLICERAD: 11 december 2013
UPPDATERAD: 14 november

popupbok_web

– Popup-boken är ett medium som ursprungligen riktar sig till barn. Men den fungerar häpnadsväckande ofta också mycket bra i företags kommunikation, säger Iain Smyth på Papersmyths i Bristol, ett företag som specialiserat sig på design och teknisk produktion av pop-upböcker.

I år har Papersmyths producerat popup-boken ”From the seedling to the board” för Iggesund Paperboard. Det är en bok som beskriver tillverkningen av falskartongen Incada. I mars i år bytte Iggesund energikälla för sin tillverkning vid kartongbruket i Workington, från fossil naturgas till bioenergi. Över en natt reducerades de fossila koldioxidutsläppen från tillverkningen till praktiskt taget noll, samtidigt som man också släppte en nyutvecklad Incada.

– Det var utgångspunkten. Ganska snart fick jag ögonen på en animerad film om tillverkningen och miljöpåverkan – och vi valde att använda grundstrukturen i filmen också till boken, fortsätter Iain Smyth.

Men att överföra animerad film till popup-boken tänkta format var lättare sagt än gjort. Materialet måste förenklas, perspektiv förskjutas och innehållet förenklas så att det fick plats på fem uppslag. Därför anlitades illustratörerna Amar och Jakob Dawod för att överföra filmens känsla till Papersmyths konstruktionsskisser.

– De lyckades alldeles utmärkt med detta, så idag stöder filmen och boken varandra på ett mycket bra sätt, säger Iain Smyth.

Det må vara att popup-bokens form huvudsakligen vänder sig till barn, men den har visat sig fungera bra när Iggesund använt den på mässor och i kundsamtal. Kanske beroende på att pop-bokens krav på enkelhet och begränsade utrymme för resonemang gör att budskapet måste vara så enkelt att alla kan förstå.

– Delvis kan det vara så. Men glöm inte bort att vi vänder oss till människor som arbetar professionellt med pappersmaterial och som inser vilken kraft som krävs för att genomföra ett projekt av det här slaget, säger John Mitchell, ansvarig för Iggesunds försäljning i Storbritannien.

– Men naturligtvis fungerar den också för att detta är annorlunda. Man ser inte så många tunga basindustrier som kommunicerar på detta lättsamma vis, och vi skiljer oss gärna från mängden, poängterar han.

Iain Smyth genomför ett tiotal popup-bokprojekt varje år och använder helst kvalitetskartong som Iggesunds Incada och Invercote och han kan inte nog betona vikten av att använda sig av grundmaterial av god kvalitet.

– I sådana här projekt är monteringskostnaderna så stora att materialkostnaden närmast är försumbar. Kompromissar men med materialet tappar man istället både i funktionalitet och i finish, slutar han.

Filmen som ligger till grund för popup-boken kan ses på www.iggesund.com/IncadaAnimation.

Läs vidare

Neonchock hos Nize: "Erbjuda något annat"

Färgstarka tryck med neonfärger fångade ögat i Nize Equipments monter under Sign&Print-mässan. Men även en skrivare som kan printa taktila skyltar som bokstavligt talat sticker ut.
Nize 3

Vd-byte och produktnyheter hos Horizon

Horizon Nordic kom till Sign&Print-mässan inte bara med produktnyheter utan även med en ny vd vid rodret. Det som var sig likt var fokuset på efterbehandlings- och automationslösningar.
Horizon 4

Jako tryckeri flyttas – nya ägaren centraliserar

Jako tryckeri i halländska Torup ska stängas. I stället ska all verksamhet samlas tio mil bort hos ägaren Nilssons tryckeri i skånska Bjärnum utanför Hässleholm.
DSC_4406

Antalis trycker på gröna alternativ

Den grafiska branschen har en del att göra när det gäller klimatpåverkan. Det vill Antalis vara med och ändra på. I sin monter under Sign&Print-mässan var det mycket som kretsade kring hållbara materialval.
Antalis 2

Senaste nytt

Kunden kan byta wrapmaterial på bilen med några klick

Den stora nyheten hos Spandex var det nya 3D-designprogrammet Zeno. Den prenumerationsbaserade tjänsten låter kunden testa olika wrappingmaterial och färger i datorn innan köparen bestämmer sig.
DSC_4662

Storsatsande Visutech: "Det ligger rätt i tiden"

Visutech slog på stora trumman på årets Sign&Print Scandinavia med dubbla montrar. Inte minst för att visa produktnyheterna hos nya samarbetspartnern Fujifilm.
Visutech 1

Alvöen bjöd på flera nyheter

En butiksskylt med diamantpolerad logga, en kub med mönster i ett svart stenliknande material och ett specialtillverkat båtfönster. Det var några exempel på spännande applikationer som Alvöen visade upp i sin monter.
Alvöen 4

Riso satsade allt på ett starkt kort

Riso lät sin nya snabba bläckstråleskrivare Riso Valezus T1200 spela den självklara huvudrollen i sin monter. Tillverkaren vill fylla ett hål på marknaden utanför segment som laser och toner. Det var första gången som modellen T1200 visades för den skandinaviska publiken.
DSC_4959