Programmet klart för Digitalt textilprint

PUBLICERAD: 16 januari 2014
UPPDATERAD: 14 november

digitex

Den 6 februari går konferensen Digitalt textilprint av stapeln, och nu är programmet färdigställt. Konferensen täcker områden som affärsmodeller, tekniker från små till riktigt stora format samt färghantering och material. Programmet bjuder också på talare från både svenska marknaden och andra hörn av norra Europa.

– Det är kul att kunna erbjuda erfarenheter från andra länder, säger Johan Pettersson, projektledare för konferensen Digitalt textilprint. Vi kommer bland annat ha ett föredrag från en av Europas mest framstående forskare inom textilprint, Marc van Parys. Hans hemmamarknad i Belgien har många likheter med den svenska marknaden.

– Digitalt tryck på textil har vuxit sig stort i Europa och kommer allt mer även i Sverige. I takt med den tekniska utvecklingen, både i kvalitet och hastighet, har intresset och efterfrågan ökat. Prisbilden på maskinerna har också blivit en helt annan än för bara några år sedan, därför gör vi nu den här konferensen, säger Johan Pettersson.

– Konferensen vänder sig till alla aktörer inom den grafiska branschen. Jag förväntar mig att besökarna ska återvända från konferensen fulla med kunskap, både om teknik och nya applikationsområden, så att de ska kunna applicera den i sin verksamhet redan dagen efter, säger Johan Pettersson.

Från Vogue till digitalt textilprint
Konferensen kommer bland annat att beröra textildesign och möjligheterna med digitalt tryck. Martin Bergström är en av Sveriges just nu mest uppmärksammade konstnärer och designers. Han kommer berätta om hans erfarenheter av textilprint, och kommer kunna ge en insyn i beställarens krav och önskemål.

Teknik och resultat för olika format
Det är stor skillnad mellan att trycka t-tröjor och stor reklamskyltning. Det krävs olika kompetens och framförallt olika sorters teknik. På konferensen kommer tre olika talare tala om teknik och erfarenheter för olika storlekar och format.

– Förra året såldes det profilreklam på kläder för 5,2 miljarder kronor bara i Sverige. Det är en större siffra än hela tv-reklamdelen i Sverige under samma period, säger Johan Pettersson. Vi kommer att ta upp direct to garment-teknik på konferensen.

För de riktigt stora formaten kommer Andreas Skantze att berätta om sina erfarenheter med samarbeten på Broadway, och reklamjobb med bland annat Nike.

Torbjörn Johansson från företaget Tobex kommer också berätta om sina erfarenhet av digitalt textilprint som tagit honom ända till Fespas Hall of Fame.

Konferensen Digitalt textilprint hålls på Kistamässan den 6 februari.

Läs vidare

Zone Systems skyltade om Stockholmsgalleria

Zone Systems fick uppdraget att utveckla ett nytt skyltprogram för Solna Centrum.
– Vi har fått använda hela vår verktygslåda med kompetenser från olika discipliner, säger Eddie Andersson, projektchef.
Skyltar tunnelbanan 2 kvadratisk - 5

Orafol ska producera klimatskyddsfilm

Orafol har köpt en andel i den belgiska specialfilmsproducenten Group Michiels Advanced Materials (Group M.A.M.) med målet att ta över 100 procent av företaget under de kommande åren.
orafol_01 (1)

Så många fler utställare och besökare deltog på Scanpack

Norra Europas ledande förpackningsmässa lockade i år både fler besökare och utställare än senast.
IMGL5020

Logistikjätte för tryckt kampanjmaterial flyttar

Stockholmsbolaget ÅJ Distribution, en av landets ledande logistikleverantörer för marknadsmaterial, flyttar till en ny modern fastighet.
FotoJet---2024-10-30T143302.583

Senaste nytt

Zone Systems skyltade om Stockholmsgalleria

Zone Systems fick uppdraget att utveckla ett nytt skyltprogram för Solna Centrum.
– Vi har fått använda hela vår verktygslåda med kompetenser från olika discipliner, säger Eddie Andersson, projektchef.
Skyltar tunnelbanan 2 kvadratisk - 5

Lyckad norsk-svensk union

Printagon Graphics startade 2013 av några tidigare anställda vid Aller Tryck och JMS som såg en framtid för det anrika veckotidningstryckeriet och ett behov av rotationstryck i Sverige. Sedan dess har det varit både upp- och nedturer.
Printagon 3

Orafol ska producera klimatskyddsfilm

Orafol har köpt en andel i den belgiska specialfilmsproducenten Group Michiels Advanced Materials (Group M.A.M.) med målet att ta över 100 procent av företaget under de kommande åren.
orafol_01 (1)

Summa lovar ökad precision i skärningen av textil

Summa lanserar L1810 Gen 2.6 som är en laserskärare för textila applikationer. Den riktar sig till användare som har höga volymer och kräver hög precision i skärningen.
Summa 1