Programmet klart för Digitalt textilprint

digitex

Den 6 februari går konferensen Digitalt textilprint av stapeln, och nu är programmet färdigställt. Konferensen täcker områden som affärsmodeller, tekniker från små till riktigt stora format samt färghantering och material. Programmet bjuder också på talare från både svenska marknaden och andra hörn av norra Europa.

– Det är kul att kunna erbjuda erfarenheter från andra länder, säger Johan Pettersson, projektledare för konferensen Digitalt textilprint. Vi kommer bland annat ha ett föredrag från en av Europas mest framstående forskare inom textilprint, Marc van Parys. Hans hemmamarknad i Belgien har många likheter med den svenska marknaden.

– Digitalt tryck på textil har vuxit sig stort i Europa och kommer allt mer även i Sverige. I takt med den tekniska utvecklingen, både i kvalitet och hastighet, har intresset och efterfrågan ökat. Prisbilden på maskinerna har också blivit en helt annan än för bara några år sedan, därför gör vi nu den här konferensen, säger Johan Pettersson.

– Konferensen vänder sig till alla aktörer inom den grafiska branschen. Jag förväntar mig att besökarna ska återvända från konferensen fulla med kunskap, både om teknik och nya applikationsområden, så att de ska kunna applicera den i sin verksamhet redan dagen efter, säger Johan Pettersson.

Från Vogue till digitalt textilprint
Konferensen kommer bland annat att beröra textildesign och möjligheterna med digitalt tryck. Martin Bergström är en av Sveriges just nu mest uppmärksammade konstnärer och designers. Han kommer berätta om hans erfarenheter av textilprint, och kommer kunna ge en insyn i beställarens krav och önskemål.

Teknik och resultat för olika format
Det är stor skillnad mellan att trycka t-tröjor och stor reklamskyltning. Det krävs olika kompetens och framförallt olika sorters teknik. På konferensen kommer tre olika talare tala om teknik och erfarenheter för olika storlekar och format.

– Förra året såldes det profilreklam på kläder för 5,2 miljarder kronor bara i Sverige. Det är en större siffra än hela tv-reklamdelen i Sverige under samma period, säger Johan Pettersson. Vi kommer att ta upp direct to garment-teknik på konferensen.

För de riktigt stora formaten kommer Andreas Skantze att berätta om sina erfarenheter med samarbeten på Broadway, och reklamjobb med bland annat Nike.

Torbjörn Johansson från företaget Tobex kommer också berätta om sina erfarenhet av digitalt textilprint som tagit honom ända till Fespas Hall of Fame.

Konferensen Digitalt textilprint hålls på Kistamässan den 6 februari.

Publicerat av: 

Dela artikeln

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


Första nordiska grafiska Corona rapporten

Danska grafiska organisationen Grakom (ej att förväxla med svenska Grafkom) presenterar de första siffrorna över hur medlemmarna har drabbats av Corona. I korthet kan sägas att de tappat en tredjedel av omsättningen under andra kvartalet. Skillnaderna är dock betydande. Medan leverantörer talar om närmast stillastående maskinförsäljning och promotionföretagen haft det mycket tufft, så har etikettillverkarna […]

Publicerat av: 

Fespa flyttar till Holland

Fespamässan flyttas än en gång. Fespa har haft ett besvärligt år. Först tvingades man ställa in årets mässa i Madrid, på grund av Corona. Sedan flyttade man mässan till oktober i år, då det bedömdes att det skulle vara säkrare. Fortfarande i Madrid. Nu har ett nytt beslut fattats. Nästa Fespamässa blir 9-12 mars 2021 […]

Publicerat av: