Den ultimata bokupplevelsen

PUBLICERAD: 30 januari 2014
UPPDATERAD: 14 november

web_sensory_fiction

Sensory Fiction är ett nytt forskningsprojekt från MIT i Boston, USA, som syftar till att skapa en större upplevelse för bokläsaren.

Lösningen består av en bok som är uppkopplad till ett antal sensorer och fysiska stimuli som ljud, ljus, värme och tryck. För att läsaren ska ta del av dessa stimuli måste han eller hon fästa remmar på sin kropp. När läsaren läser vissa delar av boken triggas olika aktiviteter på olika delar av kroppen. Det kan till exempel handla om olika känslotillstånd hos protagonisten som uttrycks genom höjd temperatur, ökad hjärtpuls (inte hos läsaren, utan i vibrationer) eller tryck mot läsarens kropp.

Försöksboken heter The Girl Who Was Plugged In och är skriven av James Tiptree. Forskarteamet valde just denna bok eftersom bokens huvudperson genomgår ett antal olika känslotillstånd som förälskelse, sorg, frihet och fångenskap.

Sensory Fiction har stöd för ljud, ljus, vibrationer och tryckkraft. Upp till 150 LED-lampor på bokomslaget kan programmeras för att skapa olika typer av stämningar.

Läs vidare

Dataline vill växa i Norden

Under Sign&Print Scandinavia gick Dataline ut med nyheten att företaget förvärvat finska mjukvaran Arkki ERP. Det firades i montern under mässans sista dag.
Dataline

Papyrus visade upp wrappingfolier och ny canvas av plast från haven

Papyrus som riktar sig till hela den grafiska branschen visade bland annat upp sina wrappingfolier  som tagits fram efter intervjuer med användare. De visade också en canvas av återvunnen plast från haven.
F4725B8D-C27F-464C-A8DD-2F9F1652B6E6

Sign&Print-mässan har öppnat

2023 års upplaga av Sign&Print Scandinavia har nu slagit upp portarna. Under tre späckade mässdagar bjuds det på ett pärlband av produktlanseringar, intresseväckande seminarier och dessutom ska Sveriges bästa wrappare koras.
Fasad+flaggor2_S&P2023

"Roligt att få höra hur det går för våra medlemmar"

Fespa Swedens ordförande tycker att Sign & Print Scandinavia är ett sätt att både träffa medlemmar – och potentiella nya sådana. Föreningen framhåller också de personliga mötena som viktiga för att sprida kunskaper mellan branschkollegor.
Johan-Höckert-Fespa

Senaste nytt

Color Systems såg ny kundgrupp

Color System har satt tänderna i en ny kundgrupp med UV-storformatsskrivaren från Epson. – Det är jätteroligt, säger Magnus Edfeldt, säljs och marknadsansvarig. Återförsäljaren från Vällingby visade också flera maskiner för Direct to film.
DSC_4386

Print Supplies hoppas på succé i grannlandet

Live-wrapping och flera produktnyheter stod i rampljuset i Print Supplies monter. Den norska fullserviceleverantören gör i och med sin medverkan på Sign&Print Scandinavia entré på den svenska marknaden.
Print Supplies

Dataline vill växa i Norden

Under Sign&Print Scandinavia gick Dataline ut med nyheten att företaget förvärvat finska mjukvaran Arkki ERP. Det firades i montern under mässans sista dag.
Dataline

Världspremiär för ny tonermaskin

Den flögs in från Japan fredagen innan mässan och visades för första gången publikt när Sign&Print Scandinavia öppnade under tisdagen. Nya Ricoh Pro C7500 som ska ge kommersiella tryckerier fler kreativa användningsområden.
Ricoh8