AGIs konferens om Digitalt textilprint är den 6 februari på Kistamässan. Under dagen som börjar 08.30 reder vi ut möjligheterna och utmaningarna med att printa digitalt på textil. Föreläsare från bland annat textilhögskolan i Borås och University of Ghent ger handfasta tips och inspirerande exempel på nya affärsmodeller och tillvägagångssätt för nya marknader.
På konferensen presenteras också det aktuella teknikläget, inom allt från de minsta till de absolut största formaten. Med representanter från bland annat Big Image systems, Tobex, och Kornit, kommer konferensen också att visa slutprodukter inom både sign- och modeindustrin som bara går att tillverka med hjälp av digitalt textilprint.
Digitalt print på textil är det snabbast växande området inom Sign. Stora besparingar kan göras i vikt, montering och hållbarhet, genom att börja trycka på tyg. Samtidigt öppnas en helt ny marknad, i form av lokala kläd- och tygfabrikanter. Det amerikanska marknadsundersökningsföretaget Infotrend rapporterade redan i början av 2013 att marknaden för digitalt textilprint uppgick till över 10 miljarder dollar globalt, med ytterligare ökande tillväxt under det kommande året.
Här är hållpunkterna:
Tekniken och det nya substratet – Dr. prof. Marc van Parys, UNITEX
Direct to garment – Wilfried Kampe, Kornit
Storformat och unika möjligheter – Andreas Skantze, Big Image Systems
Ny teknik, Nya affärsmodeller – Mats Johansson, Textilhögskolan i Borås
Digitalt skapande och krav från textilbranschen – Martin Bergström, Designer
Möjligheter och utmaningar – Torbjörn Johansson, Tobex
Färgstyrning och färgmätning – Torbjörn Hedén, Colorsystems
Klicka här för mer info och anmälan