Torsdag den 6 februari blev en superdag i branschen. Wednesday Relations höll Print Next för första gången – en konferens där man tittar på framtiden för tryck. AGI höll en dag med fokus på hur man trycker digitalt på textil. Det senare är något som vuxit snabbt under de senaste åren. Dagens första talare, professor Marc Van Parys från Belgien, visade hur färgkostnaden för digitaltryck på textil har sjunkit med nästan 90 procent under de senaste 15 åren.
De flesta lokala tryckerier har inte möjlighet att pretreata materialet. Det är något som tryckerierna normalt inte klarar att göra själva. Därför begränsas de i sitt materialval till sådant de köpt förtreatat. Tester som de gjort på professorns laboratorium visar att kvalitén blir så mycket bättre med pretreatat papper.
Andreas Skantze äger Big Image, där han har 60 medarbetare och omsätter 80 miljoner kronor.
– Det mesta vi gör går på export, berättar Andreas Skantze. Redan 1987 satte vi upp vår första fasadvepa och sedan dess har vi fått leverera till teatrar, filmstudior och varumärkesägare i hela världen. Vi trycker 12 meters bredd utan skarv, i en maskin som vi själva byggt. Titta gärna lite extra mycket vid invigningen av OS i morgon.
– På Spårets nya tygdekor är 8 meter hög och 50 meter bred och med genomtänkt led-belysning. Nu upplevs det som att den fördjupar rummet. Textilen tar nu 15 cm yta, jämfört med 2,5 meters djup när de hade gamla dekoren.
– Textil är perfekt på scen. Det ger inga skuggor, det blänker inte, etc. Beroende på hur man belyser tyget, ger man det olika egenskaper. Sammet är ett av de ursprungliga tygerna, som vi har utvecklat en metod för att trycka – eller spruta på. Till exempel har vi gjort ett draperi som är 12 meter högt och 70 meter brett till den nyrenoverade operan i Miami.
– Trycket var kanske tio procent av det vi fakturerade – resten var speciallösningar med att sy in högtalare etc.
För eventproducenter visade vi hur vi kan sätta upp 60 meter lång och tio meter hög. Det kan monteras i trossen på ett par timmar. Hur lång tid hade 600 kvm annars tagit?
Mats Johansson från Textilhögskolan i Borås berättar att de har kompletta laboratorier för att väva, sticka etc. och trycka tyger. Företag är välkomna att samarbeta med högskolan kring allt detta.
Mats berättar att modebranschen omsätter 229 miljarder kronor i Sverige, vilket är en ökning med 11 procent. 60 procent exporteras och totalt är 54 200 personer anställda.
Postorder och e-handel ökade med 51 procent och om några år räknar Svensk Digital Handel med att omsätta 20 procent av hela modebranschen.
People, Planet och Profit är de tre enheter som ska fungera ihop. Hållbarhet finns i den punkt där de här tre områdena möts.
83,5 miljoner ton fiber tillverkades 2012. En tredjedel är bomull och 60 procent är syntet, där polyester är absolut störst. Ull är en procent och MMC står för 6 procent.
Det finns inte mer landyta att odla bomull på, så vi får inte mer bomull. Tillverkningen har legat still de senaste tio åren.
Kläder är drygt hälften, medan hemtextil är 25 procent.
Fattigdomen i världen minskar, samtidigt som befolkningen ökar. Så om 40 år räknar vi med att använda tre gånger så mycket fiber, alltså nästan 250 miljoner ton. Förutom att bomull har slagit i taket så kan vi inte räkna med att öka den oljeberoende fibertillverkningen.