Stor tryckerikoncern satsar på svenskt molnverktyg

PUBLICERAD: 27 februari 2014
UPPDATERAD: 14 november

arifiq_carina

Tre månader efter det att Arifiq Development fick Vinnovas innovationsutmärkelse står man nu inför ett kommersiellt genombrott. Företagets molnbaserade kalkylsystem för tryckerier har köpts in av tryckerikoncernen V-TAB, som börjat använda det på sitt tryckeri i Falkenberg.

V-TAB i Falkenberg är specialiserade på kontors- och affärstryck – allt från visitkort till stora skyltar för husfasader. Man har bortåt 1000 kunder och avverkar ungefär 5000 beställningar per år.

Arifiq-systemet utgår från sex parametrar (format, omfång, papper, tryck, efterbearbetning och upplaga) som tryckeriet och trycksaksköparen har att ta ställning till. Under varje parameter finns ett antal olika val av, till exempel av olika tryckmetoder och papperskvaliteter. Vid varje förändring ändras priset, så det är lätt att se vad som påverkar kostnaden.

– Det innebär en radikal förändring i vårt arbete, inte bara när det gäller att beräkna priser och planera produktionen. Arifiq minskar arbetsbördan rejält och slår manuella system tack vare den överblick man tidigt får av slutprodukten, men ännu viktigare för oss är den säkerhet som systemet ger, säger Peter Gunnarsson på V-TAB i Falkenberg.

– De senaste åren har marknaden blivit tuffare för många tryckerier och en mycket hårdare konkurrenssituation har uppstått med tillhörande prispress. Det gör att det blivit allt svårare att bedöma var smärtgränsen går mellan en bra och en dålig affär. Men för att göra en offert där man säkrar upp så att man inte går över smärtgränsen måste man ha full kontroll över ofta mer än ett dussin olika kostnadspåverkande variabler, säger Peter Gunnarsson. Den säkerheten får vi genom Arifiq.

– Enkelheten i systemet gör också att man ute hos en kund snabbt kan ge ett pris och göra en offert direkt genom några tryckningar på t ex sin iPad, istället för att behöva ringa till sin kalkylavdelning och vänta på besked, säger Peter Gunnarsson.

– V-TAB förstod direkt möjligheterna med Arifiq och har även bidragit med idéer som finslipat systemet ytterligare, säger Carina Karlsson, vd, Arifiq.

Läs vidare

Etikettmarknaden föll 25 procent

Efter Coronapandemin, där etikettmarknaden formligen exploderade, var fallet med 25,8 procent 2023 (enligt FINAT) kanske att vänta. Trots det beskriver Claus Søndergaard, från UPM Raflatac, det som ett tufft år, men säger samtidigt att förväntningarna på 2024 är positiva.
Claus_UPMRaflatac

Arbetshästar och neonutskrifter hos Swissqprint

Flatbädden Kudu och rullprintern Karibu tillsammans med iögonfallande neonutskrifter ska dra blickarna till Swissqprints monter under Fespa.
SQP trade fair

Zünd visar lösningar för ökad automation

Digitalisering, automation och innovation sammanfattar det skärbordstillverkaren Zünd visar under Fespa. Bland nyheterna finns ett kameratillval till deras största skärbord.
Zund Fespa 1 w

Nordvalls Etikett i partnerskap med utländska producenter

Nordvalls Etikett AB har slutit ett samarbetsavtal med holländska Geostick och franska Stratus Packaging. Bakgrunden till samarbetet är att bibehålla och stärka gemensamma marknadsandelar på en kraftigt konkurrensutsatt marknad.
Vid frågor om bilden, skriv till: christian.andersson@apeloga.se

Senaste nytt

Etikettmarknaden föll 25 procent

Efter Coronapandemin, där etikettmarknaden formligen exploderade, var fallet med 25,8 procent 2023 (enligt FINAT) kanske att vänta. Trots det beskriver Claus Søndergaard, från UPM Raflatac, det som ett tufft år, men säger samtidigt att förväntningarna på 2024 är positiva.
Claus_UPMRaflatac

Arbetshästar och neonutskrifter hos Swissqprint

Flatbädden Kudu och rullprintern Karibu tillsammans med iögonfallande neonutskrifter ska dra blickarna till Swissqprints monter under Fespa.
SQP trade fair

Zünd visar lösningar för ökad automation

Digitalisering, automation och innovation sammanfattar det skärbordstillverkaren Zünd visar under Fespa. Bland nyheterna finns ett kameratillval till deras största skärbord.
Zund Fespa 1 w

Snabb DTF-affär: ”Funderade bara en halvtimme”

Reklamlabbet i Glasriket hade i några år funderat på att uppgradera sitt textiltryck. När de fick höra talas om Mimakis DTF-lösning slog de till direkt. Företaget har även utökat med fler maskiner – och personal.
RL Fredrik Sara 2