Från USA kommer nu en undersökning som visar att användningen av koder för mobil interaktion i tidskrifter ökar dramatiskt.
Företaget Nellymoser visar i sin årliga studie ”Mobile Activation Study” att alla tekniker, från QR-koder till bildregistreringskoder (där själva bilden triggar en aktivitet efter att den scannats av mobilen) är på tillväxt.
År 2012 uppmätte Nellymoser 8448 exempel på mobil interaktion i amerikanska tidskrifter. År 2013 uppmättes 13008 stycken, en ökning med 55 procent.
Sett per innehållstyp var det redaktionellt innehåll som ökade mest – med 246 procent mellan 2012–2013. Enligt företaget är anledningen att det är enklare att bygga mobiltjänster som är i linje med tidskriftens varumärke. Dessutom blir övergången mer sömlös, menar man.
Den främsta tekniken för att koppla tidskrift till mobil är bildregistrering, eller Image Recognition (IR) på engelska, tätt följt av QR. Runt 60 procent av alla exempel var baserade på IR. Med IR-tekniken behöver formgivare inte lägga in någon särskild kod eller ändra på en formidé. Istället kan en artikelbild användas som en trigger.
Men det är inte bara amerikanska redaktioner som gillar mobilkopplingar. Även annonsörerna är på banan. Här handlar det dock främst om QR-koder. I tidskrifter är QR-koder vanligast i helsidesannonser – koderna är distinkta och enkla att särskilja från övriga budskap. Dessutom är det mer sannolikt att en läsare har en QR-läsarapp jämfört med IR.
De tidskrifter som är de mest aktiva användarna av mobilkopplingar finns inom mode, livsstil, heminredning, matlagning och underhållning.