Mobila kopplingar växer kraftigt i tidskrifter

PUBLICERAD: 6 mars 2014
UPPDATERAD: 14 november

qr_code

Från USA kommer nu en undersökning som visar att användningen av koder för mobil interaktion i tidskrifter ökar dramatiskt.

Företaget Nellymoser visar i sin årliga studie ”Mobile Activation Study” att alla tekniker, från QR-koder till bildregistreringskoder (där själva bilden triggar en aktivitet efter att den scannats av mobilen) är på tillväxt.

År 2012 uppmätte Nellymoser 8448 exempel på mobil interaktion i amerikanska tidskrifter. År 2013 uppmättes 13008 stycken, en ökning med 55 procent.

Sett per innehållstyp var det redaktionellt innehåll som ökade mest – med 246 procent mellan 2012–2013. Enligt företaget är anledningen att det är enklare att bygga mobiltjänster som är i linje med tidskriftens varumärke. Dessutom blir övergången mer sömlös, menar man.

Den främsta tekniken för att koppla tidskrift till mobil är bildregistrering, eller Image Recognition (IR) på engelska, tätt följt av QR. Runt 60 procent av alla exempel var baserade på IR. Med IR-tekniken behöver formgivare inte lägga in någon särskild kod eller ändra på en formidé. Istället kan en artikelbild användas som en trigger.

Men det är inte bara amerikanska redaktioner som gillar mobilkopplingar. Även annonsörerna är på banan. Här handlar det dock främst om QR-koder. I tidskrifter är QR-koder vanligast i helsidesannonser – koderna är distinkta och enkla att särskilja från övriga budskap. Dessutom är det mer sannolikt att en läsare har en QR-läsarapp jämfört med IR.

De tidskrifter som är de mest aktiva användarna av mobilkopplingar finns inom mode, livsstil, heminredning, matlagning och underhållning.

 

Senaste nytt

Fujifilm lanserar single pass-lösning för storformat

Fujifilm är tillbaka på FESPA och visar upp sina senaste lösningar för storformatutskrifter.

FUJ16_HS3000
Fujifilm lanserar single pass-lösning för storformat

Spandex om framtidens textillösningar för tryck

Spandex anordnar ett kostnadsfritt webbinarium om Framtidens textillösningar för tryck. I fokus står bland annat frågor som kommande trender och hållbarhet.

1000x500px-S&P-artikel-webinar
Spandex om framtidens textillösningar för tryck

Epson avtäcker ny skyltskrivare

Tillverkaren satsar på personalisering och mer hållbart textiltryck på Fespa. De kommer också avtäcka en helt ny skyltproduktionsskrivare.

SC9100
Epson avtäcker ny skyltskrivare

Nio tips på vad du kan se på Fespa

Fespa i Berlin står för dörren och det är alltid spännande att se i vilken riktning leverantörerna har valt för att styra sin utveckling. Sign&Print har plockat ut nio intressanta nyheter på årets mässa.

Fespa kollage
Nio tips på vad du kan se på Fespa

Läs vidare

Fujifilm lanserar single pass-lösning för storformat

Fujifilm är tillbaka på FESPA och visar upp sina senaste lösningar för storformatutskrifter.

FUJ16_HS3000
Fujifilm lanserar single pass-lösning för storformat

Spandex om framtidens textillösningar för tryck

Spandex anordnar ett kostnadsfritt webbinarium om Framtidens textillösningar för tryck. I fokus står bland annat frågor som kommande trender och hållbarhet.

1000x500px-S&P-artikel-webinar
Spandex om framtidens textillösningar för tryck

Åtta45 förvärvar bokbinderi

Koncernen fortsätter sin förvärvsresa.

Lagbild-2048x1332
Åtta45 förvärvar bokbinderi

Etikett ersatte traditionellt tryckt förpackning

Vinnare av kategorin Förpackningsdesign i Guldägget blev designbyrån BVD Stockholm för designen till Electrolux Groups varumärke AEG.

guldagget
Etikett ersatte traditionellt tryckt förpackning