Mobila kopplingar växer kraftigt i tidskrifter

PUBLICERAD: 6 mars 2014
UPPDATERAD: 14 november

qr_code

Från USA kommer nu en undersökning som visar att användningen av koder för mobil interaktion i tidskrifter ökar dramatiskt.

Företaget Nellymoser visar i sin årliga studie ”Mobile Activation Study” att alla tekniker, från QR-koder till bildregistreringskoder (där själva bilden triggar en aktivitet efter att den scannats av mobilen) är på tillväxt.

År 2012 uppmätte Nellymoser 8448 exempel på mobil interaktion i amerikanska tidskrifter. År 2013 uppmättes 13008 stycken, en ökning med 55 procent.

Sett per innehållstyp var det redaktionellt innehåll som ökade mest – med 246 procent mellan 2012–2013. Enligt företaget är anledningen att det är enklare att bygga mobiltjänster som är i linje med tidskriftens varumärke. Dessutom blir övergången mer sömlös, menar man.

Den främsta tekniken för att koppla tidskrift till mobil är bildregistrering, eller Image Recognition (IR) på engelska, tätt följt av QR. Runt 60 procent av alla exempel var baserade på IR. Med IR-tekniken behöver formgivare inte lägga in någon särskild kod eller ändra på en formidé. Istället kan en artikelbild användas som en trigger.

Men det är inte bara amerikanska redaktioner som gillar mobilkopplingar. Även annonsörerna är på banan. Här handlar det dock främst om QR-koder. I tidskrifter är QR-koder vanligast i helsidesannonser – koderna är distinkta och enkla att särskilja från övriga budskap. Dessutom är det mer sannolikt att en läsare har en QR-läsarapp jämfört med IR.

De tidskrifter som är de mest aktiva användarna av mobilkopplingar finns inom mode, livsstil, heminredning, matlagning och underhållning.

 

Läs vidare

Vd-byte och produktnyheter hos Horizon

Horizon Nordic kom till Sign&Print-mässan inte bara med produktnyheter utan även med en ny vd vid rodret. Det som var sig likt var fokuset på efterbehandlings- och automationslösningar.
Horizon 4

Jako tryckeri flyttas – nya ägaren centraliserar

Jako tryckeri i halländska Torup ska stängas. I stället ska all verksamhet samlas tio mil bort hos ägaren Nilssons tryckeri i skånska Bjärnum utanför Hässleholm.
DSC_4406

Antalis trycker på gröna alternativ

Den grafiska branschen har en del att göra när det gäller klimatpåverkan. Det vill Antalis vara med och ändra på. I sin monter under Sign&Print-mässan var det mycket som kretsade kring hållbara materialval.
Antalis 2

Färska nyheter och försäljningar hos Plockmatic

När Plockmatic summerar årets Sign&Print Scandinavia så omfattar det flera maskinförsäljningar.
– Jag har inte hunnit räkna än, men det är ett gäng, säger Tommy Jönsson, försäljningschef på Plockmatic Sverige.
Plockmatic 1

Senaste nytt

Vd-byte och produktnyheter hos Horizon

Horizon Nordic kom till Sign&Print-mässan inte bara med produktnyheter utan även med en ny vd vid rodret. Det som var sig likt var fokuset på efterbehandlings- och automationslösningar.
Horizon 4

Jako tryckeri flyttas – nya ägaren centraliserar

Jako tryckeri i halländska Torup ska stängas. I stället ska all verksamhet samlas tio mil bort hos ägaren Nilssons tryckeri i skånska Bjärnum utanför Hässleholm.
DSC_4406

Scandraft hjälper kunderna komma igång med DTF

Återförsäljaren Scandraft visade sitt utbud av material för bild- och dekorproduktion. Men man tryckte lite extra på sitt startkit för att komma igång med Direct to film-tryck på textil.
DSC_4449

Antalis trycker på gröna alternativ

Den grafiska branschen har en del att göra när det gäller klimatpåverkan. Det vill Antalis vara med och ändra på. I sin monter under Sign&Print-mässan var det mycket som kretsade kring hållbara materialval.
Antalis 2