Mobila kopplingar växer kraftigt i tidskrifter

qr_code

Från USA kommer nu en undersökning som visar att användningen av koder för mobil interaktion i tidskrifter ökar dramatiskt.

Företaget Nellymoser visar i sin årliga studie “Mobile Activation Study” att alla tekniker, från QR-koder till bildregistreringskoder (där själva bilden triggar en aktivitet efter att den scannats av mobilen) är på tillväxt.

År 2012 uppmätte Nellymoser 8448 exempel på mobil interaktion i amerikanska tidskrifter. År 2013 uppmättes 13008 stycken, en ökning med 55 procent.

Sett per innehållstyp var det redaktionellt innehåll som ökade mest – med 246 procent mellan 2012–2013. Enligt företaget är anledningen att det är enklare att bygga mobiltjänster som är i linje med tidskriftens varumärke. Dessutom blir övergången mer sömlös, menar man.

Den främsta tekniken för att koppla tidskrift till mobil är bildregistrering, eller Image Recognition (IR) på engelska, tätt följt av QR. Runt 60 procent av alla exempel var baserade på IR. Med IR-tekniken behöver formgivare inte lägga in någon särskild kod eller ändra på en formidé. Istället kan en artikelbild användas som en trigger.

Men det är inte bara amerikanska redaktioner som gillar mobilkopplingar. Även annonsörerna är på banan. Här handlar det dock främst om QR-koder. I tidskrifter är QR-koder vanligast i helsidesannonser – koderna är distinkta och enkla att särskilja från övriga budskap. Dessutom är det mer sannolikt att en läsare har en QR-läsarapp jämfört med IR.

De tidskrifter som är de mest aktiva användarna av mobilkopplingar finns inom mode, livsstil, heminredning, matlagning och underhållning.

 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *


Bokens förvandling genom hållbar innovation

Hållbarhet blir allt viktigare för alla aktörer i bokbranschen. Med det ökade fokuset på hållbarhet handlar årets Canon Future Book Forum den 2 december om att främja hållbar innovation i alla delar av förlagsbranschen – från hur böcker produceras, distribueras och är tillgängliga, till deras avtryck i vår vardag.

Publicerat av: 

Från glada gubbar till e-handel

System för att på riktigt kunna e-handla med trycksaker. Och då även komplexa former av förpackning. Det är vad det tyska företaget Cloudlab ägnar sig år. Detta snabbt växande företag – från 50 anställda i våras till 75 nu – används av de tyska nättryckerierna, samt tryckerier runt om i världen och sedan en tid tillbaka också på flera platser i Skandinavien.

Publicerat av: 

De demonstrerar komplett förpackningsflöde

Etiketter och förpackningar är två tillväxtområden inom den grafiska branschen. Konica Minolta har sammanställt några förslag på hur tryckerier kan ta del av den positiva utvecklingen, inte bara med en digital etikettskrivare, utan en komplett lösning för att producera etiketter och förpackningar i korta serier.

Publicerat av: