Fespa Global Summit startade i dag på morgonen i München. Vi kommer att referera löpande under dagen och morgondagen.
– Tryckerierna är framför allt på jakt efter högre hastighet, medan kundernas viktigaste punkt är korta ledtider, tätt följt av att kunna köra kortare upplagor som är mer anpassade.
– Ingen pratar längre om kvalitet – den bara förutsätts vara OK.
Det här var konklusioner när Ron Gilboa från Infotrends när han på Fespa Global Summit skulle beskriva var vi är just nu.
90 procent av alla färgade kakelplattor trycks nu med inkjet och de nya lågmigrerande uv-bläcken gör att digitaltryck kan bryta in på förpackningssidan. En annan trend som stärker samma sak, är att vi nu får B2+ arkmaskiner som är helt digitala.
– Tryckningen kommer nu kraftfullt att sprida sig ut i industrin, konstaterar Ron Gilboa. När man inreder butiker kommer man att vilja ha sina egna tapeter, sitt eget tryckta laminat på golvet och så vidare. Vi tror att den här efterfrågan kommer att öka med 20 procent årligen. Den trenden är alltså nästan lika stark som tillväxten inom tryck på textil.
IDTech är en organisation som samlar de som trycker på elektronik. Det kan både handla om att trycka kretsar och om att exempelvis trycka hastighetsmätare till en bil eller trycka på siffror på en miniräknare.
– Inom tryckt elektronik tittar vi nu mycket på hur vi exempelvis kan trycka i en offsetpress och därigenom klara stora volymer, säger Raghu Das, som är vd för IDTech. Ett exempel på detta är McDonalds i Australien, som lät trycka flera miljoner brickunderlägg som fick lysande fält när en leksak flyttades runt på papperet.
– I Japan är det förbjudet att trycka bilder på cigarettpaketen. Därför trycker de på en lösning, så att namnet på cigaretterna lyser upp nät man tar paketet i handen.
– E-papper tekniken är kanske det allra bästa exemplet på tryckt elektronik. Den består av små kulor som kan roteras och som är vita på ena sidan och svarta på den andra. Tekniken används i Kindle, så att du inte behöver ström annat än när du byter sida.
– Nu vill marknaden ha färgversioner, så utvecklingsteamet jobbar för att lösa det, avslutar Raghu Das.