Juristen svarar på frågor om momsmålet

PUBLICERAD: 10 mars 2014
UPPDATERAD: 14 november

Svalners skattejurist Ulrika Grefberg besvarar här branschfrågor om Högsta förvaltningsdomstolens, HFD, dom i momsmålet. I samband med den stora hearingen om tryckerimomsen för två år sedan hade hon ett av de viktiga inläggen. Hon har sedan rådgivit ett antal grafiska företag kring momsen på trycksaker.

HFD anser att tryckerikunder kan följdändras om dessa har chans att kräva återbetalning från tryckeriet. Men vad händer i praktiken?

Måste tryckerikunder först betala in det nya momskravet till staten och sedan hoppas på att de kan få tillbaka pengarna av tryckeriet?

– Om tryckerikunder i sitt eget ärende inför domstol kan komma in med dokument som visar att det är omöjligt eller orimligt svårt att få kompensation för momskravet så kan domstolen i det fallet anse att en följdändring är oskälig, säger Ulrika Grefberg. I ett sådant fall behöver tryckerikunder inte betala skatten för att sedan kräva den av Tryckeriet.

Om tryckeriet då vägrar att betala på en eller annan grund, hur agerar då kunden för att gå skadeslös, för det var väl ändå domens grundinställning?

– Jag kan inte tolka HDS:s dom på annat sätt än att tryckerikunder måste försöka den civilrättsliga vägen att försöka få betalt. Min tolkning är att det inte kommer att räcka med att tryckeriet vägrar att betala för att tryckerikunder ska få kompensation från Staten. Det kommer att krävas att man har försökt i någon form driva in beloppet.

Kan man få uppskov med inbetalningen av följdändringsmoms till dess att eventuell återbetalning är klarlagd?

– Det finns en möjlighet att vid synnerliga skäl bevilja anstånd. Om Skatteverket kommer att medge ett sådant anstånd kan jag inte svara på. Här får vi avvakta Skatteverkets syn på effekten av HFD:s dom.

Läs vidare

Det här bjuder vi på i nya Sign&Print!

Nu är nummer 578 av Sign&Print på väg ut i brevlådorna! Årets sista nummer har tema Skyltproduktion. Trevlig läsning önskar redaktionen! 

FotoJet---2024-12-11T145923.534

Spariver på Heidelberg

Heidelberg ska minska antalet tjänster med 450 stycken de kommande tre år. Enligt företaget ska det stärka konkurrenskraften och möjliggöra nya investeringar.

DSC_7972

Nytt förpackningsmaterial av gräsfiber

Mycket av det naturen ger kan användas som råvara för förpackningsmaterial. Vad sägs om gräs som en del av ett pappersmaterial?

Grasspaperx

Ahlsells nya tryckeriverksamhet – vill växa genom förvärv

Ahlsell gör en strategisk satsning på tryckeri, profil- och presentreklam. Det tekniska handelsföretaget har för avsikt att växa genom uppköp av liknande verksamheter. Nu startar man en ny yrkesbutik i Dalarna med tryckeri och fler liknande initiativ är på gång.

FotoJet---2024-12-06T144347.150

Senaste nytt

Det här bjuder vi på i nya Sign&Print!

Nu är nummer 578 av Sign&Print på väg ut i brevlådorna! Årets sista nummer har tema Skyltproduktion. Trevlig läsning önskar redaktionen! 

FotoJet---2024-12-11T145923.534

Unika dekaler med exklusiv UV-gelskrivare för Hillstedts

Hillstedts i Nykvarn utanför Södertälje har investerat i en UV-gelskrivare från Canon. I Colorado M3W kan de skapa både matta och blanka dekaler, även i kombination.

Hillstedts_7529

Spariver på Heidelberg

Heidelberg ska minska antalet tjänster med 450 stycken de kommande tre år. Enligt företaget ska det stärka konkurrenskraften och möjliggöra nya investeringar.

DSC_7972

Nytt förpackningsmaterial av gräsfiber

Mycket av det naturen ger kan användas som råvara för förpackningsmaterial. Vad sägs om gräs som en del av ett pappersmaterial?

Grasspaperx