Förändringar för magasinpapper

PUBLICERAD: 14 mars 2014
UPPDATERAD: 14 november

karolina_svensson

Trenden går mot att glansiga, bestrukna papperskvaliteter tappar mark. Istället väljer man idag mer kostnadseffektiva alternativ för magasin, direktreklam och kataloger. Det menar Holmen Paper som presenterar ny statistik på området. Vinnarna är obestrukna, trähaltiga tryckpapper som med läsvänlig ytstruktur och mycket ”papperskänsla” uppskattas av allt fler konsumenter och annonsörer.

– Trenden att traditionella magasinkvaliteter som LWC- och SC-papper tappar mark till förmån för nya och mer kostnadseffektiva alternativ har aldrig varit så tydlig som nu, säger Karolina Svensson, marknadsanalytiker på Holmen Paper.

– Under 2013 sjönk leveranserna av bestruket magasinpapper i Europa med 7 procent och SC-papper minskade med 4 procent. Samtidigt ökade leveranserna av obestrukna magasinpapper med 7 procent.

Enligt Holmen handlar det om att trycksaksproducenterna är pressade av svag lönsamhet. De nya papperskvaliteterna ger mer tryckyta för pengarna. När de baseras på färska fibrer får papperet en bulk som gör det möjligt att välja lägre ytvikter med bibehållen känsla i trycksaken. Då sparar man pengar också i själva distributionen.

– Det kan röra sig om så mycket som 20 procent i kostnadseffektivisering, säger Karolina Svensson.

Läs vidare

Vd-byte och produktnyheter hos Horizon

Horizon Nordic kom till Sign&Print-mässan inte bara med produktnyheter utan även med en ny vd vid rodret. Det som var sig likt var fokuset på efterbehandlings- och automationslösningar.
Horizon 4

Jako tryckeri flyttas – nya ägaren centraliserar

Jako tryckeri i halländska Torup ska stängas. I stället ska all verksamhet samlas tio mil bort hos ägaren Nilssons tryckeri i skånska Bjärnum utanför Hässleholm.
DSC_4406

Antalis trycker på gröna alternativ

Den grafiska branschen har en del att göra när det gäller klimatpåverkan. Det vill Antalis vara med och ändra på. I sin monter under Sign&Print-mässan var det mycket som kretsade kring hållbara materialval.
Antalis 2

Färska nyheter och försäljningar hos Plockmatic

När Plockmatic summerar årets Sign&Print Scandinavia så omfattar det flera maskinförsäljningar.
– Jag har inte hunnit räkna än, men det är ett gäng, säger Tommy Jönsson, försäljningschef på Plockmatic Sverige.
Plockmatic 1

Senaste nytt

Hexis ger kunderna makten över laminaten

I Hexis monter var det stort fokus på skyddsfilmer i serien Bodyfence under Sign&Print. Företaget hade bilar både utanför och innanför entrén till Kistamässan. De visade också inredningsvinyler, folier och laminat. 
FotoJet

Vd-byte och produktnyheter hos Horizon

Horizon Nordic kom till Sign&Print-mässan inte bara med produktnyheter utan även med en ny vd vid rodret. Det som var sig likt var fokuset på efterbehandlings- och automationslösningar.
Horizon 4

Jako tryckeri flyttas – nya ägaren centraliserar

Jako tryckeri i halländska Torup ska stängas. I stället ska all verksamhet samlas tio mil bort hos ägaren Nilssons tryckeri i skånska Bjärnum utanför Hässleholm.
DSC_4406

Scandraft hjälper kunderna komma igång med DTF

Återförsäljaren Scandraft visade sitt utbud av material för bild- och dekorproduktion. Men man tryckte lite extra på sitt startkit för att komma igång med Direct to film-tryck på textil.
DSC_4449