Trenden går mot att glansiga, bestrukna papperskvaliteter tappar mark. Istället väljer man idag mer kostnadseffektiva alternativ för magasin, direktreklam och kataloger. Det menar Holmen Paper som presenterar ny statistik på området. Vinnarna är obestrukna, trähaltiga tryckpapper som med läsvänlig ytstruktur och mycket ”papperskänsla” uppskattas av allt fler konsumenter och annonsörer.
– Trenden att traditionella magasinkvaliteter som LWC- och SC-papper tappar mark till förmån för nya och mer kostnadseffektiva alternativ har aldrig varit så tydlig som nu, säger Karolina Svensson, marknadsanalytiker på Holmen Paper.
– Under 2013 sjönk leveranserna av bestruket magasinpapper i Europa med 7 procent och SC-papper minskade med 4 procent. Samtidigt ökade leveranserna av obestrukna magasinpapper med 7 procent.
Enligt Holmen handlar det om att trycksaksproducenterna är pressade av svag lönsamhet. De nya papperskvaliteterna ger mer tryckyta för pengarna. När de baseras på färska fibrer får papperet en bulk som gör det möjligt att välja lägre ytvikter med bibehållen känsla i trycksaken. Då sparar man pengar också i själva distributionen.
– Det kan röra sig om så mycket som 20 procent i kostnadseffektivisering, säger Karolina Svensson.