I fjol tog Borås reklambyrå Mecka guld med sin lösning för Borås skolor.
I år var de på scenen igen – den här gången med uppdragsgivaren Bong.
I centrum stod AD Elin Lindecrantz, som även fick priset för årets AD – för den kampanj hon gjort för Bong.
Kuverthistoria på liv och död
Uppdragsgivare: Bong
Byrå: Mecka
Arbetsgrupp:
Projektledare: Anders Kåpe
AD: Elin Lindecrantz
Copy: Martin Rynvik
Webbutvecklare: Andreas Gotfredsen
Originalare: Håkan Wendin
Produktionsledare: Klas Frick
Fotograf: Superstudio
Senior Sales Account Manager: Henrik Wahlgren, Bong Sverige AB
Sammanfattning:
Kreatörer på reklambyråer i Sverige tycker ofta att kuvertet är en ganska tråkig produkt. Nuförtiden fokuserar man ofta på digitala lösningar för sina idéer. I den kreativa fasen glöms kuvertet ofta bort. Kuvertföretaget Bong ville påminna om kuvertets förmåga att agera budbärare och väcka känslor. Genom att leda dem till en plats där kuvertet fick vara i fokus skulle fler uppmärksamma de speciallösningar som kuvertföretaget Bong kan erbjuda. Så vi lät kuvertet berätta en historia. Om kreatören själv. Genom 12 specialdesignade kuvert gjorde vi kuvertet till hjälten i historien om reklamarens liv. Utskicket ledde mottagaren vidare till en kampanjwebb med ytterligare inspiration och produktfakta. Resultat: 700 personer fick utskicket. Målsättningen var 500 unika besök på kampanjsajten inom en månad. Inom tre veckor hade sajten haft 1035 besök av 833 unika besökare. 67 % över vår målsättning. 20 % av besökarna kom genom sociala hänvisningar.