Ineko har tagit ett annorlunda grepp för att visa sin bredd. Tillsammans med pappersleverantören Antalis har de byggt om deras butik på Birger Jarlsgatan i Stockholm. Och allt började med en intern tävling.
– Vi har klätt om butiken till ett showroom, säger Björn Lindmark, marknadschef på Ineko. Vår Creative Director Jesper Holmström utlyste en tävling bland de 30 medarbetare som jobbar på vår reklam- och produktionsbyrå. Den gick ut på att visualisera de olika trycksakseffekter som vi kan erbjuda.
– Hela projektet kallar vi för Effektion 14, det är en kombination av affektion och effekt. Målet är att skapa starka känslomässiga band till betraktaren med hjälp av effekter. Ju fler sinnen du får igång hos mottagare, desto större chans har du att skapa affektion.
– Vi vill ses som ett företag som kan erbjuda tryckeffekter som ger effekt, alltså att kunden har nytta av de effekter vi åstadkommer. Det är inte bara en kul grej eller dekoration, utan effekterna ska bidra till målsättningen, oavsett vilken denna är, säger Björn Lindmark.
Effekterna skapas och tryckas sedan i en unik tryckpress med kallfoliering, UV-lack och doftlacker. Även effekten Augmented reality finns med, genom att föra mobilen över en bild startar en video. Den tekniken att koppla ihop tryckt media med mobilt har Ineko använt i en omtalad kampanj för Fjällräven.
Med Effektion 14 lanserar Ineko också ett nytt erbjudande som man kallar Instore. Det innefattar kreation, produktion och montering av de flesta former av butikskommunikation – skyltar, backdrops, rebranding, fönsterfolier, displayer, vepor och POS-material.
Effektion 14 pågår fram till 11 april.