Heidelbergs digitala strategi

DSC_0003

Den 2 april kallade Heidelberg till presskonferens för att kungöra sin digitala strategi. Ricoh och Fujifilm blir huvudpartner, så där blir ingen ändring i förhållande till dagsläget. Nytt är att man nu meddelar att det blir i höst som man börjar leverera tryckpressar från samarbetet med Fujifilm. Man är också tydligt med att uttrycka att framtida Heidelberg-produkter kommer att utvecklas i samarbete med andra företag.

Var tredje medarbetare i Heidelbergs utvecklingscentrum (bilden) arbetar nu med de digitala lösningarna. Utvecklingen påverkar allt – arbetet med arbetsflöden, med planerings- och kalkylsystem, service och nya tryckpressar.

Heidelberg säger sig nu ha sålt nära 400 Ricoh-maskiner, under sitt eget märke Linoprint C. Samarbetet har pågått i tre år och Heidelberg vill gärna fortsätta när Ricoh kommer med nästa generation plattform.

– Vår förmåga att erbjuda integrerade offset- och digitala lösningar till flera marknadssegment är unikt i vår bransch, säger koncernchefen Gerold Linzbach, när han inleder presskonferensen.

– Vi investerar nu i inkjetteknik. Vi arbetar också med 3D-produktion, vilket är helt nytt för Heidelberg. Sammantaget räknar vi med att de digitala lösningarna inom några år kommer att stå för 200 miljoner euro (1,8 svenska miljarder). I dag är det talet cirka 70 miljoner euro.

DSC_0006Etiketter först ut
Den första maskin som utvecklas inom det nya samarbetet är en etikettpress med Fujifilmteknik och med Gallus mekanik. Maskinen påminner kanske om den maskin som vi såg på Ipex i förra veckan, i Fujifilms monter.

Heidelberg säger samtidigt att de arbetar tillsammans med Fujifilm för att ta fram industriellt konkurrenskraftiga maskiner som med hög produktivitet arbetar i civil- och förpackningsföretag.

Programvaror får en allt större betydelse för Heidelbergs omsättning och man är mycket tydlig med att man inte släpper detta när man nu kompletterar med digitala lösningar.

– Vi har redan en hög omsättning på våra programvaror och vi planerar att utöka inom nya området som webb-till-tryck och flerkanalspublicering.

Fyra dimensioner
Heidelberg går även in i industriell tryckning med inkjet och robotar. Det handlar dels om en färdig produkt, kallad Jetmaster, bestående av en robot, en scanner som avläser objektets struktur, ett uv-inkjethuvud och en uv-härdare. Jetmaster är bra för att trycka på fotbollar, koppar etc.

En riktigt intressant produkt är en som ännu inte är färdig och därför inte fick fotograferas. Det handlar om en fyra meter hög robot med scanner och inkjethuvuden på.

Jetmaster Dimension har levererat till Flyeralarm, som är Europas största onlinetryckeri, som AGI kommer med ett reportage ifrån i juninumret.

Det pressen gör är att trycka på ojämna material som exempelvis personaliserade fotbollar, tennisbollar etc.

Jetmaster Dimension är redan en färdig produkt som kan börja levereras.

– Nästa steg för oss är att gå in i automotive- och aerospace-sektorn, säger vd Gerold Linzbach.

 

Publicerat av: 

Dela artikeln

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *


Fördjupar strategiskt samarbete inom skärning

ACG Nyström blir exklusiv leverantör av Eastman Machine Companys automatiserade linje av skärmaskiner i Skandinavien, Baltikum och Ukraina. Det innebär att det svenska företaget kommer att fungera som ett nav för import av utrustning, delar och förbrukningsvaror, vilket ska resultera i kortare ledtider och direkta leveranser.

Publicerat av: 

Designtävling: ”Jag ville skapa något oväntat”

Printpower Awards är tävlingen för elever från Sveriges ledande design- och konstskolor. Tävlingen anordnas av Grafiska företagen och Fespa-föreningen sedan över 20 år tillbaka, och går ut på att plocka fram den bästa printidén utifrån ett specifikt tema. En av vinnarna blev Agnes Dalunde, vars provokativa design föll juryn i smaken.

Publicerat av: