onsdag 18. maj – vecka 20
Den 2 april kallade Heidelberg till presskonferens för att kungöra sin digitala strategi. Ricoh och Fujifilm blir huvudpartner, så där blir ingen ändring i förhållande till dagsläget. Nytt är att man nu meddelar att det blir i höst som man börjar leverera tryckpressar från samarbetet med Fujifilm. Man är också tydligt med att uttrycka att framtida Heidelberg-produkter kommer att utvecklas i samarbete med andra företag.
Var tredje medarbetare i Heidelbergs utvecklingscentrum (bilden) arbetar nu med de digitala lösningarna. Utvecklingen påverkar allt – arbetet med arbetsflöden, med planerings- och kalkylsystem, service och nya tryckpressar.
Heidelberg säger sig nu ha sålt nära 400 Ricoh-maskiner, under sitt eget märke Linoprint C. Samarbetet har pågått i tre år och Heidelberg vill gärna fortsätta när Ricoh kommer med nästa generation plattform.
– Vår förmåga att erbjuda integrerade offset- och digitala lösningar till flera marknadssegment är unikt i vår bransch, säger koncernchefen Gerold Linzbach, när han inleder presskonferensen.
– Vi investerar nu i inkjetteknik. Vi arbetar också med 3D-produktion, vilket är helt nytt för Heidelberg. Sammantaget räknar vi med att de digitala lösningarna inom några år kommer att stå för 200 miljoner euro (1,8 svenska miljarder). I dag är det talet cirka 70 miljoner euro.
Etiketter först ut
Den första maskin som utvecklas inom det nya samarbetet är en etikettpress med Fujifilmteknik och med Gallus mekanik. Maskinen påminner kanske om den maskin som vi såg på Ipex i förra veckan, i Fujifilms monter.
Heidelberg säger samtidigt att de arbetar tillsammans med Fujifilm för att ta fram industriellt konkurrenskraftiga maskiner som med hög produktivitet arbetar i civil- och förpackningsföretag.
Programvaror får en allt större betydelse för Heidelbergs omsättning och man är mycket tydlig med att man inte släpper detta när man nu kompletterar med digitala lösningar.
– Vi har redan en hög omsättning på våra programvaror och vi planerar att utöka inom nya området som webb-till-tryck och flerkanalspublicering.
Fyra dimensioner
Heidelberg går även in i industriell tryckning med inkjet och robotar. Det handlar dels om en färdig produkt, kallad Jetmaster, bestående av en robot, en scanner som avläser objektets struktur, ett uv-inkjethuvud och en uv-härdare. Jetmaster är bra för att trycka på fotbollar, koppar etc.
En riktigt intressant produkt är en som ännu inte är färdig och därför inte fick fotograferas. Det handlar om en fyra meter hög robot med scanner och inkjethuvuden på.
Jetmaster Dimension har levererat till Flyeralarm, som är Europas största onlinetryckeri, som AGI kommer med ett reportage ifrån i juninumret.
Det pressen gör är att trycka på ojämna material som exempelvis personaliserade fotbollar, tennisbollar etc.
Jetmaster Dimension är redan en färdig produkt som kan börja levereras.
– Nästa steg för oss är att gå in i automotive- och aerospace-sektorn, säger vd Gerold Linzbach.
Under förra året lanserade Fujifilm två nyheter i storformatsklassen, Acuity Ultra R2 och Acuity Prime 20/30. Båda dessa kommer att visas under Fespamässan inom ramen för konceptet ”Blueprint Live”. Det blir Fujifilms största satsning på Fespa under de senaste fem åren.
Publicerat av:Det har bara gått drygt ett halvår sedan Fespa i Amsterdam, men nu är det dags för mässa igen. Den 31 maj till den 3 juni möts tryckeri- och skyltbranschen för ett återbesök på Messe Berlin.
Priserna på papper fortsätter att stiga och det tycks inte finnas några tecken på stagnation. Det senaste året har priserna på magasinpapper nästan fördubblats och priserna på pappersark har ökat med 50 procent. Under april fortsatte priserna uppåt.
Publicerat av:ACG Nyström blir exklusiv leverantör av Eastman Machine Companys automatiserade linje av skärmaskiner i Skandinavien, Baltikum och Ukraina. Det innebär att det svenska företaget kommer att fungera som ett nav för import av utrustning, delar och förbrukningsvaror, vilket ska resultera i kortare ledtider och direkta leveranser.
Publicerat av:Epsons nya etikettpress i SurePress-serien kommer med orange bläck. Tillverkaren uppgraderar samtidigt 4000-serien med nya modeller. Ett nytt bläcksystem och en vidareutveckling av torkprocessen ska bidra till högre produktivitet på filmsubstrat.
Publicerat av:Printpower Awards är tävlingen för elever från Sveriges ledande design- och konstskolor. Tävlingen anordnas av Grafiska företagen och Fespa-föreningen sedan över 20 år tillbaka, och går ut på att plocka fram den bästa printidén utifrån ett specifikt tema. En av vinnarna blev Agnes Dalunde, vars provokativa design föll juryn i smaken.
Publicerat av:Uppåt 1 250 nya grafiska jobb behöver fyllastill och med 2024. Ett positivt trendbrott för branschen, enligt Grafiska Företagens nya rekryteringsrapport. Men samtidigt som behovet framåt är skriande att nyrekrytera känner företag oro över att kunna hitta kvalificerad personal.
Publicerat av:EFI lanserar fem nya digitala front-ends (DFE) baserade på den senaste Fiery-plattformen, Fiery FS500 Pro. Konica Minolta kommer att vara först med att integrera dem med sina produktionsmaskiner, på grund av deras mångåriga samarbete med EFI.
Publicerat av: